Piața internațională a petrolului este, în continuare, agitată. Marile companii petroliere de pe glob au anunțat la finele anului trecut că renunță la investiții de 200 de miliarde de dolari. Efectele negative vor fi resimțite și pe plan local, dar la un nivel mai redus. Cei de la OMV Petrom anunțau, încă din noiembrie 2014, că au început un proces de revizuire a proiectelor de investiții, doar că acestea vor fi prezentate abia în februarie. Între timp, grupul austriac OMV, acționarul majoritar al celei mai mari companii românești, a anunțat în urmă cu o lună, că pentru perioada 2015-2017 bugetul anual de investiții va fi redus de la 3,9 miliarde de euro la 2,5-3 miliarde de euro. Binențeles, tăierea miliardului nu viza doar piața din România, dar centrala pe gaze de la Brazi (Prahova), împreună cu Petrol Ofisi din Turcia, a fost unul dintre elementele care i-a determinat pe austrieci să constituie provizioane de 700 milioane de euro în ultimul trimestru din 2014. Săptămâna trecută, Andreas Matje, directorul financiar al OMV Petrom, a precizat că EBIT-ul companiei (profitul înainte de dobânzi și impozite – n.red.) pe segmentul de gaze și energie este unul negativ (-818 mil. lei) întrucât a fost regândit planul de recuperare a investiției.

Un an dificil pentru Petrom

Industria petrolieră a fost zdruncinată în a doua parte a anului trecut, a precizat Matje, în conferința de presă privind anunțarea rezultatelor financiare. „Cursul de schimb leu/dolar ne-a ajutat un pic, acoperind o parte din impactul creat de prăbușirea cotației țițeiului“, a explicat directorul financiar al OMV Petrom. Și Mariana Gheorghe, directorul general al companiei, a menționat că 2014 a fost un an cu două jumătăți total diferite: prima parte – favorabilă, a doua – „o provocare deosebită, deoarece țițeiul a coborât de la peste 100 de dolari/baril la sub 50 de dolari/baril. „Această evoluție a afectat partea de upstream, dar a avut un impact bun la downstream“, a spus Mariana Gheorghe. Potrivit perspectivelor companiei pentru acest an, cotația indică un preț de 50-60 de dolari pe baril. „Vom avea un preţ mic al petrolului pe o perioadă nedeterminată. Se pare că va fi o perioadă mai lungă“, a spus CEO-ul companiei petroliere. Mariana Gheorghe a prezentat şi cele trei tipuri de măsuri pe care le va lua compania în acest an: reducerea investiţiilor, scăderea costurilor şi optimizarea portofoliului de active. Investiţiile vor fi reduse cu 20%-35% în acest an faţă de anul 2014, ajungând la doar 0,8-1,2 miliarde de lei. 85% din această sumă va merge, în continuare, pe segmentul de explorare şi producţie, dar şi aici vor avea loc ajustări, cert fiind doar proiectul din Marea Neagră. „La proiectele de redezvoltare a zăcămintelor, în funcţie de stadiu sau de profitabilitate, vom decide: unele continuă, pe altele le amânăm, iar pe altele le anulăm. În acest buget redus cu 35% continuă proiectele din blocul Neptun“, a spus directorul OMV Petrom.

Rezultat bun pentru Petromidia

Dacă prăbușirea petrolului a înju­mătățit profitul net al Petrom, de la 4,8 la 2,1 miliarde de lei anul trecut, în cazul Rompetrol, al doilea mare jucător de pe piața autohtonă, evoluția țițeiului a fost avantajoasă. „Atunci când prețul țițeiului scade, efectul nu este unul negativ pentru Rompetrol, pentru că obține petrol mai ieftin“, explica, recent, într-un interviu acordat Agerpres, Adamas Ilkevicius, ­Chief Transformation Officer în cadrul fondului național suveran al statului Kazahstan Samruk-Kazyna, proprietarul KazMunaiGas. Astfel, Rompetrol Rafinare, care deține rafinăria Petromidia, a raportat pentru anul trecut o cifră de afaceri brută de peste 5,6 miliarde de dolari, în creștere cu 15% față de anul precedent, și o triplare a rezultatului operaţional (EBITDA), de la circa 29 milioane de dolari în 2013, la 86,4 milioane de dolari. Mai mult, rezultatul net s-a îmbunătăţit cu 39%, pierderile reducându-se de la 95,6 milioane de dolari, în 2013, la 58 milioane de dolari anul trecut.

 

KazMunaiGas Internațional, proprietarul Rompetrol Rafinare, a anunțat recent, și pe fondul evoluției cotației petrolului, implementarea unui program denumit „Change For Good“, care vizează, până în 2018, eficientizarea operațiunilor și reducerea cheltuielilor operaționale cu aproximativ 130 milioane de dolari, impactul estimat pentru anul în curs fiind de 30 milioane de dolari. Cu toate acestea, Rompetrol Downstream, compania care administrează rețeaua de benzinării, a anunțat că va continua investițiile în rebranding începute în anul 2013. Grupul Rompetrol a sistat anul trecut un program investițional major, de circa un miliard de dolari pe termen de șapte ani, până la asumarea unei decizii a Guvernului României referitoare la memorandumul privind creanța rafinăriei Petromidia.