Un magazin trebuie să fie dotat cu casă de marcat? Pentru vånzările către persoane juridice se emite factură şi chitanţă? Ce se face în cazul în care din greşeală s-a emis un bon eronat sau se returnează un produs?
Dragomir Mihaela – Iasi

Conform Ordonanţei de urgenţă nr. 28/1999 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri cu amănuntul, precum şi prestări de servicii direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Chiar dacă efectuează astfel de livrări sau prestări, sunt exceptaţi de la obligativitatea dotării cu case de marcat agenţii economici care prestează următoarele tipuri de activităţi:

• comerţul ocazional cu produse agricole efectuat de producătorii agricoli individuali în pieţe, tårguri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrările de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate, precum şi activităţile de jocuri de noroc desfăşurate cu mijloace tehnice de joc ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

• serviciile de alimentaţie publică efectuate în mijloace de transport public de călători;

• vånzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;

• transportul public de călători pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum şi cu metroul;

• activităţile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii, bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, tårguri şi oboare, grădini zoologice şi grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc şi altele similare;

• activităţile de asigurări şi ale caselor de pensii, precum şi activităţile de intermedieri financiare, inclusiv activităţile auxiliare acestora. Atenţie, nu se încadrează în excepţie activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decåt operaţiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituţiilor de credit, aparţinånd acestor instituţii, precum şi cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;

• activităţile desfăşurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi comerciale;

• vånzarea obiectelor de cult şi serviciile religioase prestate de instituţiile de cult;

• comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe bază de comandă;

• serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;

• vånzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agenţiile de turism, definite potrivit legii;

• furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice şi termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;

• efectuarea lucrărilor de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere de locuinţe;

• serviciile medicale cu plată prestate la domiciliul sau la locul de muncă al clientului.

Pentru absolut toate livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii, operatorii economici care desfăşoară activităţi de natura celor pentru care trebuie să se doteze cu aparate de marcat electronice fiscale, au obligaţia să emită bonuri fiscale pe care să le predea clienţilor. Doar la solicitarea acestora din urmă, operatorii economici trebuie să elibereze şi factura.

Neîndeplinirea obligaţiei operatorilor economici de a se dota şi de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate, precum şi neemiterea de către aceştia a bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate, ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioară celei reale se sancţionează cu amendă cuprinsă între 8.000 lei şi 40.000 lei.

În concluzie, chiar dacă la cererea clienţilor se emit şi facturi, încasarea acestora se va realiza numai cu bon fiscal emis de casa de marcat, fără să fie nevoie şi de emiterea chitanţei.

AMENDÂ

40.000 lei este amenda maximă pentru operatorii economici care nu îndeplinesc obligaţia de a se dota şi de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate, precum şi în cazul neemiterii bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori în cazul emiterii de bonuri cu o valoare inferioară. Amenda minimă este de 8.000 de lei.

EMITERI ERONATE

În cazul emiterii eronate a unui bon, potrivit prevederilor Hotărårii nr. 479/2003 republicată, privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă nr. 28/1999, pentru corectarea sau anularea înregistrării unei operaţiuni după ce deja s-a emis bonul fiscal, operatorul economic va întocmi un dosar ce trebuie să cuprindă:

• sesizarea scrisă a persoanei care a efectuat greşit operaţiunea, cu precizarea motivaţiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum şi a numărului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei şi minutului emiterii acestuia;

• decizia scrisă de aprobare a corectării operaţiunii greşit efectuate, emisă de directorul financiar-contabil, contabilul-şef sau de altă persoană care răspunde de gestionarea patrimoniului unităţii;

• copie de pe nota sau notele de recepţie şi constatare de diferenţe, întocmite de la ultima inventariere pånă la zi, prin care a fost stabilit preţul cu amănuntul al produsului sau produselor înregistrate greşit în aparatul de marcat electronic fiscal;

• nota de contabilitate care reflectă operaţiunea efectuată.

RETUR DE MARFÂ

În cazul în care se face un retur de marfă care a fost încasată pe bază de bon fiscal emis de casa de marcat, se va întocmi un dosar care va cuprinde:

• nota de recepţie şi constatare de diferenţe, întocmită în baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectivă – pentru încărcarea în gestiune a mărfii returnate de client;

• dispoziţia de plată către casierie – în baza căreia se returnează banii clientului respectiv;

• factura de stornare, dacă este cazul.

Returnarea ambalajelor refolosibile, a căror contravaloare este inclusă în preţul produsului våndut, poate fi menţionată înainte de emiterea bonului fiscal prin înscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativă şi cu specificaţia „ambalaj refolosibil“.