May urmează să declanşeze miercuri procedura pentru Brexit, cu o durată de doi ani. Ea a avertizat celelalte 27 de state membre ale UE că preferă să nu încheie niciun acord, decât să accepte unul defavorabil. Prioritatea prim-ministrului o reprezintă controlul asupra imigraţiei, iar pentru asta este de acord să renunţe la avantajele pieţei comune şi ale uniunii vamale.

"Ideea că poţi pleca cu mâinile goale poate fi o tactică de negociere, dar în realitate ar da o lovitură riscantă şi costisitoare", a afirmat luni Terry Scuoler, liderul EEF, grupul de lobby al producătorilor din Regatul Unit.

În lipsa unui nou acord, comerţul între Regatul Unit şi UE ar fi supus reglementărilor şi tarifelor Organizaţiei Mondiale a Comerţului. Automobilele, produsele chimice şi maşinile-unelte exportate de britanici în Europa ar putea fi supuse unor tarife vamale de 5,3%, în medie. Ca valoare, puţin peste jumătate din exporturile ţării au loc către parteneri din Uniunea Europeană. Multe fabrici contează pe libera circulaţie a produselor implicate în procesele de fabricaţie.

Ministrul pentru Brexit, David Davis, a recunoscut că după referendumul de anul trecut privind retragerea Regatului Unit din UE, guvernul nu a evaluat impactul economic al unei eventuale ieşiri fără un nou acord comercial.

Analistul politic Aarti Shankar a afirmat luni că o cooperare vamală completă ar trebui să fie inclusă într-un acord cuprinzător de liber schimb, care după părerea sa este "perfect realizabil". El a reamintit că UE are acorduri privind facilităţile vamale cu alţi parteneri, printre care Elveţia şi Canada. AGERPRES