Cu designul său aparte, „british”, marca Mini și-a atras aprecierile și banii clienților care își doresc vehicule ieșite din tipare. Asociat în ultima perioadă hipsterilor, tocmai pentru că aceștia, în dorința de se diferenția de marea masă a oamenilor, adoptă rapid orice noutate cu iz „vintage”, brandul Mini a crescut rapid ajungând la vânzări anuale de peste 360.000 de unități. În acest context, la finalul anului trecut, Mini a prezentat o nouă generație a celui mai mare vehicul din portofoliul său, Countryman. Și, pentru că întreaga industrie auto se deplasează în marș forțat către electrificare, modelul britanic a primit în dotare o versiune hibridă al cărei consum mediu, raportat de producător, atinge 2,1 l / 100 km.

 

Sosită în luna mai a acestui an și în România, varianta Mini Cooper SE Countryman ALL4, a fost testată de Capital de-a lungul a mai bine de 900 km, pe bulevardele marilor aglomerări urbane, petice de autostradă, șosele de munte pline de viraje și chiar drumuri neamenajate. Încă din start trebuie spus că, pe lângă modernizarea tuturor sistemelor de comandă, control și divertisment, noul Countryman a beneficiat și de o creștere a nivelului de calitate. Acest detaliu poate fi remarcat de orice utilizator al generației anterioare care, privind dincolo de dimensiunile mai mari, Head-Up Display sau afișaj central sensibil la atingere, descoperă confortul și liniștea din habitaclu. E drept că, vorbind despre un hibrid de tip „plug-in”, dotat cu un motor termic TwinPower Turbo de 1.5 litri cu trei cilindri și cu unul electric, zgomotul produs de sistemul de propulsie nici nu ar trebui să fie mare, însă în acest caz, chiar și în timpul funcționării la turații ridicate, silențiozitatea este demnă de laudă.

 

Două motoare

Cum în momentul începerii testului bateriile vehiculului erau complet descărcate, primii kilometri au fost parcurși cu ajutorul motorului termic care dezvoltă 136 CP. În mai puțin de 20 km, bateria a început să prindă viață, generând electricitatea necesară pentru ca mașina să se deplaseze și în modul electric. Despre sistemul de propulsie, poate fi scrisă o întreagă dizertație însă, pe scurt, motorul termic își ia rolul în serios doar atunci când bateriile sunt epuizate sau utilizatorul comută sistemul eDrive în modul „Save Battery”. Pe măsură ce motorul termic sau frânarea regenerativă încarcă bateriile, propulsorul electric preia controlul și, în „Auto eDrive”, animă vehiculul până la viteza de 80 km/h sau chiar 125 km/h dacă este ales modul „Max eDrive”. Cele două mici uzine de forță pot funcționa și în paralel atunci când șoferul accelerează brusc sau se deplasează cu viteză pe segmentele de autostradă, de exemplu. Pe lângă această minune tehnologică, demnă de apreciat este trecerea aproape insesizabilă de la un motor la altul. Un alt detaliu extrem de interesant este interacțiunea dintre sistemul de navigație și trenul de rulare. Odată selectată o destinație, intră în funcțiune „gestiunea anticipativă a energiei” care asigură că secţiunile potrivite ale traseului sunt parcurse în regim exclusiv electric.

 

Surpriză la priză

Dotat cu un rezervor de combustibil de doar 36 de litri, Countryman asigură o autonomie de circa 400 km atunci când utilizează strict motorul termic. Grație propulsorului electric, aceasta poate fi extinsă cu încă 40 km, dar asta numai în cazul în care bateriile sunt încărcate la capacitate maximă. Conform producătorului, încărcarea bateriilor la o priză de mare putere (3,6 kW) durează maximum două ore și 15 minute, iar cea realizată la o priză casnică în cel mult trei ore şi 15 minute. Din nefericire, la acest ultim capitol Mini Countryman SE a picat testul. Deși am încercat de trei ori să încărcăm bateriile la prize casnice diferite timpul necesar unui ciclu complet a fost mai mare de șase ore. Apoi, tot la capitolul constatări neplăcute, trebuie trecut consumul mediu. Nici vorbă de 2,1 l / 100 km. După 942 km, computerul de bord a arătat un dezarmant 6,8 l / 100 km.

Cum aceste diferențe majore necesită o explicație, trebuie menționat că încărcarea la o priză casnică depinde în proporție covârșitoare de amperaj. Producătorul măsoară timpul de încărcare, logic, la nivelul maxim (220V – 12 A), însă rețelele din casele noastre rareori reușesc să furnizeze mai mult de 5 A. De aici rezultă timpul de încărcare mult mai mare decât cel menționat în detaliile tehnice. În schimb, mult mai sigură – dar și mai costisitoare – este amplasarea așanumitului „wallbox” care, în România, costă circa 3.804 lei, fără TVA. În privința consumului, lucrurile sent la fel de simple ca și în cazul altor mărci de vehicule. Producătorul utilizează testele NEDC, care se desfășoară în condiții ideale de trafic și, în cazul hibridelor sau electricelor, cu bateria complet încărcată. Niciodată consumul anunțat de producător nu este cel din traficul de zi cu zi. Poate tocmai de aceea se impune tot mai clar adoptarea unui nou sistem de testare care să nu inducă în eroare cumpărătorii de mașini.

 

Lăsând deoparte neconcordanțele dintre datele anunțate de producător și realitate, ușor de descoperit la orice vehicul, indiferent de marcă, și cu explicații cât se poate de logice dacă ești inginer, este demn de menționat că o mașină cu autonomie limitată, dotată sau nu cu sistem de propulsie hibrid sau electric îți schimbă complet stilul de condus. De frică să nu ramâi în „pana prostului” uiți de demaraj în trombă, apeși cu grijă accelerația, mergi constant, depășești doar de mare nevoie și folosești cât mai des frâna de motor. Adică dai deoparte cam toate metehnele șoferului român. Unde mai pui că liniștea din mașină te… liniștește.

Ar mai fi de adăugat că prețul de catalog al unui Mini Cooper SE Countryman ALL4, de 36.652 euro cu TVA inclusă, este cu doar 4.000 de euro mai mare decât cel al variantei fără motor electric, Mini Cooper S Countryman ALL4 (32.428 de euro), iar tehnologia de sub caroserie diferă radical. În plus, cei care își doresc un astfel de vehicul pot apela la programul guvernamental „Rabla Plus” care reduce costul unui vehicul hibrid cu circa 5.000 de euro.

Caracteristici tehnice Mini Countryman Cooper SE ALL4:

Motor                                      termic (3 cilindri) + electric

Capacitate cilindrică            1.499 cmc

Putere totală                         224 CP (136 + 88)

Combustibil                           benzină / energie electrică

Viteza maximă                      198 km/h

Accelerație 0-100 km/h       6,8 sec.

Consum mediu                    2,1 l/100 km

Emisii CO2                            49 g/km

Preț       36.652 euro