UBER schimbă, din această săptămână, câteva dintre regulile de interacţiune dintre clienţi şi şoferi. Mare parte din noutăţi se referă la relaţia cu şoferii parteneri, care nu vor mai fi afectaţi de ratingul scăzut care implică problemele tehnice ale aplicaţiei. De asemenea, cursele mai lungi de 45 de minute vor fi notificate, iar timpul de aşteptare al cilentului va fi taxat, după două minute de la ultima notificare trimisă. Declaraţiile îi aparţin Nicoletei Schroeder, managerul general al UBER România, acordate, într-un interviu, revistei Capital.

Capital: Ce înseamnă UBER ca serviciu?

Nicoleta Schroeder: UBER este o alternativă în plus când vine vorba de mobilitate, la ce soluţii oferă Bucureştiul, astăzi, ca un oraş mare. Este o variantă care convinge oamenii că nu au nevoie să folosească maşina personală în fiecare zi şi pot opta către alte soluţii de deplasare. Vorbim aici de taxi, alte companii de car sharing, şi chiar mijloacele de transport în comun. Iar utilizatorii noştri, ne-au scris că, de când există UBER în România, folosesc maşina personală mai puţin. În Capitală, studiile arată că avem o maşină la fiecare doi locuitori. Statisticile sunt similare cu celelalte oraşe europene. Însă problema apare vis-a vis de locurile de parcare. Ultimul studiu realizat de noi, în urma unei campanii derulată în toamna acestui an, arată că în Bucureşti există un loc de parcare la cinci maşini. Cred că, din această cauză, Capitala noastră este atipică pentru UBER. Dacă ne uităm la celelalte oraşe mari din Europa, zilele cele mai aglomerate, când vine vorba de comenzile UBER, sunt în weekend, când oamenii îşi lasă maşina acasă şi ies în oraş să se distreze. La noi e complet diferit. De luni până vineri facem mai multe curse pe zi decât în weekend. Tocmai de aceea am lansat, la începutul acestui an, opţiunea „share your car“, pentru a putea convinge cât mai mulţi utilizatori UBER să folosească opţiunea ca parteneri, atunci când se duc la birou şi se întorc acasă. Să vă dau un exemplu: locuieşti în Berceni, vrei să ajungi în Bulevardul Timişoara. Pe drum, fără să te abaţi mai mult de un kilometru iei pe cineva cu tine, care merge în aceeaşi direcţie, şi îl laşi la destinaţie.

Capital: În cifre ce înseamnă UBER România?

 

Nicoleta Schroeder: Suntem într-o perioadă de creştere accelerată. Ultimul trimestru al acestui an ne aşteptăm să aducă un avans mare. Scopul este să ne dublăm business-ul în 2017, faţă de anul trecut şi sunt încrezătoare că vom reuşi. Sunt, probabil, în jur de jumătate de milion de utilizatori UBER în România, 80% dintre aceştia fiind în Capitală.

Capital: Veţi lansa serviciul şi în alte oraşe din ţară?

Nicoleta Schroeder: Fiecare ţară îşi face propriul plan de lansare. Noi ne-am concentrat pe Bucureşti, apoi ne-am lansat în Cluj-Napoca, Timişoara şi Braşov. Săptămâna aceasta împlinim un an de când ne-am lansat în Timişoara şi Braşov. Urmărim numărul de utilizatori care îşi download-ează sau deschid aplicaţia în oraşele în care operăm, dar care locuiesc în altă parte. Probabil că ne vom lansa în primăva anului viitor şi în alte oraşe. Nu am decis încă în care, dar pot să vă spun că avem cerere mare în Iaşi şi Constanţa.
În perioada imediat următoare, vom lansa campanii de loializare pentru clienţii existenţi. Pentru sezonul de schi luăm în calcul să lansăm oferte pentru transportul la Poiana Braşov sau Sinaia. Concentrarea de acum este pe atragerea de şoferi parteneri pentru că urmează o perioadă extrem de aglomerată de Sărbători.

Capital: Câţi şoferi parteneri are UBER România?

Nicoleta Schroeder: Avem câteva mii, probabil, însă această cifră nu este relevantă pentru noi, pentru că sunt mulţi care nu au realizat nicio cursă sau alţii care au realizat sute de curse pe săptămână. Avem întâlniri săptămânale cu şoferii parteneri şi încercăm să ne îmbunătăţim serviciile, ascultându-i. De altfel, în cadrul angajaţilor, am lansat un program prin care atât eu cât şi colegii mei am devenit şoferi UBER şi facem un număr de curse lunare prin Bucureşti. În luna noiembrie, am realizat 15 curse. E extrem de interesant dar şi intimidant în acelaşi timp. La prima cursă am luat două fete de la un spital din Băneasa şi nici nu mai ştiam cum să deblochez portierele maşinii. Diferă foarte mult faţă de munca de birou. Dincolo de latura umană a experienţei, am descoperit multe disfuncţionalităţi ale aplicaţiei care pot deveni frustrante pentru parteneri. De luni, am lansat cinci funcţionalităţi noi pentru aplicaţia şofer partener, şi anume protejarea rating-ului şoferului de feedback-ul dat de utilizator pentru situaţii care nu ţin de el sau de maşină. A doua este notificarea în aplicaţie pentru cursele mai lungi de 45 de minute.

 

 Capital: Compania a fost în mijlocul mai multor scandaluri la nivel intern şi internaţional. Cum comentaţi acuzaţiile care vi se aduc?
Nicoleta Schroeder: Scopul nostru principal este să fim reglementaţi în mod corect. Vrem un serviciu definit corect, pentru că da, intermediem un serviciu de transport, cu siguranţă, dar există multe diferenţe structurale vis-a-vis de un serviciu oferit de un şofer partener la UBER şi alt serviciu oferit de un șofer angajat care face asta full-time, la o companie de transport. Am prezentat autorităţilor, chiar în ultimele săptămâni, mai multe modele de legislaţie care a fost aplicată în Europa. De fiecare dată, prioritatea noastră a fost să ne întâlnim cu cât mai mulţi reprezentanți din domeniu, să le explicăm ce facem, cine suntem şi ce beneficii aducem. Ne dorim să găsim şi să lucrăm cu autorităţile la o reglementare care să definească corect serviciul pe care îl oferim, aşa cum a avut loc şi în altă parte. Nu se întâmplă mai devreme în România decât s-a întâmplat în alte ţări, însă vorbim de un proces care durează câţiva ani. Legile nu se întâmplă peste noapte. Dar eu sunt mulţumită de felul în care au evoluat discuţiile cu autorităţile. Asta nu înseamnă că nu înţeleg nemulţumirile oamenilor. Mulţi nu înţeleg ce suntem şi ce facem. De aceea investim în campanii care să explice cine suntem şi cum putem ajuta societatea, mai ales când vine vorba de soluţii pentru fluidizarea traficului. Există din ce în ce mai multe parteneriate cu autorităţile în acest sens.s