CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

ȘOCANT: DISPARE APROAPE JUMĂTATE DIN CALEA FERATĂ - VEZI documentul care s-a discutat azi în GUVERN

Autor: Capital.ro | miercuri, 28 mai 2014 | 71 Comentarii

Dispar 10.000 de kilometri de cale ferată? Oricât de ”incredibil” ar suna, ”totul” este posibil. În şedinţa de astăzi a Guvernului s-a discutat, printre altele, despre posibilitatea prin care reţeaua naţională de cale ferată să se reducă la aproximativ 6.200 km (n.r. – sau 10.000 km de linie desfăşurată, faţă de 20.000 km câţi sunt în prezent).

UPDATE Guvernul a avut primele discuţii astăzi, în cadrul şedinţei săptămânale, asupra Memorandumului ”Măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României necesare pentru aprobarea Master Planului Genereal de Transport al României”. Reprezentanţii Guvernului confirmă, astfel, cele publicate de capital.ro, menţionând, după o primă lectură a Memorandumului: concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă; stimularea competitivităţii în atribuirea contractelor de servicii publice; introducerea indicatorilor de performanţă în finanţarea serviciilor publice de transport feroviar de călători; programe de reducere a costurilor.

Aşa cum se poate observa şi din imaginea de mai jos, în Memorandum sunt oferite ”opţiuni posibile” pentru liniile secundare ce nu sunt incluse în cadrul reţelei naţionale de servicii publice. ”Ce s-ar putea întâmpla, de fapt? Linia de cale ferată respectivă ar putea fi închisă şi transformată chiar în arteră pietonală sau pistă pentru biciclişti, chiar dacă, se ştie, calea ferată este în afara localităţilor. 10.000 de cale ferată ar putea să dispară în diverse forme. În loc să investim în infrastructura feroviară, unde gradul de poluare este foarte redus, noi ce facem? Distrugem”, spun surse din industria feroviară.

Click pentru mărire

Memorandumul a fost emis de Ministerul Transporturilor şi avizat de Ministerul

Fondurilor Europene. Documentul este bazat exculsiv pe informaţiile si propunerile furnizate de către AECOM în cadrul contractului de consultanţă în vederea elaborarii MPGT.

”Încă o dată sunt ignorate problema subfinanţării cronice la care a fost supusă calea ferată în ultimii ani şi cea a suprataxpării serviciilor de transport feroviar. Documentul recomandă o reţea naţională de aproximativ 6.200 km (sau 10.000 km de linie desfăşurată), restul urmând a fi valorificată, prin închiriere sau vânzare. Contractele de servicii publice urmează a fi restrânse doar la această reţea”, explică sursele citate.

Ceea ce este şi mai grav este paftul că în documentul aflat astăzi pe masa Guvernului se precizează că şi reprezentanţii Comisiei Europene au recomandat reducerea reţelei feroviare de transport feroviar.

"În cadrul scrisorii adresate Ministerului de Transport, în data de 27 septembrie 2013, cu privire la Master Plan, Comisia Europeană a declarat următoarele: Reducerea reţelei de transport feroviar la un nucleu sustenabil reprezintă baza de la care trebuie să pornească elaborarea modelării reţelei de transport feroviar", se menţionează în document. Autorităţile române pun această recomandare ca pe o condiţie pentru a primi sprijin atât de la FMI cât şi de la CE.

Sectorul feroviar în paragină

"Nu este exagerat să spunem că sectorul feroviar din România este în criză", menţioneză reprezentanţii Ministerul Transporturilor în memorandum atunci când vine se explica tendinţele şi istoricul transportului de călători din ultimii 25 de ani.

Începând cu anul 1990 traficul feroviar de călători a scăzut cu 90% în termeni absoluţi şi cu 93% în ceea ce priveşte cota de piaţă. "Dacă se continuă evoluţia din ultimii 22 de ani, conform scenariului de activitate obişnuită până în anul 2030 transportul feorviar de călători din România va înregistra o scădere de până la 97% comparativ cu volumul transportat în 1990, ceea ce este echivalent cu un număr de mai puţin de 20.000 de călători/zi pentru întreaga reţea".

Una dintre variantele propuse în memorandul aflat pe masa guvernului vizează "întreţinerea unei reţele de aproximativ 60% din dimensiunea actuală, care acoperă 90% din trafic". Conform sursei citate, chiar şi în situaţia închiderii a 40% din reţea, bugetele actuale pentru întreţinere şi RK nu vor fi suficiente pentru întreţinerea adecvată a restului de 60% din reţea.

"Potrivit analizei realizate in prezentul memorandum pe baza datelor furnizate de consultantul AECOM propunem aprobarea direcţiilor de acţiune pentru reforma in sectorul feroviar prin parcurgerea a 5 etape distincte şi anume:

1) Concentrarea pe o reţea feroviară mai restrănsă: Testarea sustenabilităţii reţelei feroviare a fost făcută pe o lungime de 14.063 km linie desfăşurată excluzănd liniile secundare şi liniile auxiliare rezultând mai multe variante de lucru din care două variante au atras atenţia şi anume:

a) Varianta cu păstrarea a 59% din reţeaua analizată respectiv 8.328 km linie desfăşurată echivalentul a 95%) din volumul de pasageri şi 95%) din vomul de marfă. Această variantă presupune alocarea unui buget anual pentru Intreţinere şi reparaţii capitale de 1.200 milioane euro pe an din care 361,01 milioane euro alocaţi pentru reparaţiile curente şi 838,99 milioane euro alocaţi pentru reparaţii capitale, inclusiv din fonduri UE alocate cu această destinaţie;

b) Varianta cu păstrarea a 74% din reţeaua analizată respectiv 10.365 km linie desfăşurată echivalentul a 99% din traficul de pasageri şi 99% din volumul de marfă. Această variantă presupune alocarea unui buget anual pentru întreţinere şi reparaţii în valoare de 1.450 milioane euro din care pentru reparaţii curente 449,3 milioane euro in timp ce pentru reparaţii capitale urmează a fi alocată suma de 1.000,7 milioane de euro din fonduri alocate de la buget precum şi de la UE;

Dintre variantele analizate de consultant se observă că varianta care ar avea cel mai mic impact asupra traficului de călători dar şi asupra traficului de marfă este varianta a 2-a insă aceasta presupune şi o creştere a bugetului alocat pentru intreţinere de la 324,39 milioane euro înregistrate în prezent la 449,3 milioane euro, respectiv o creştere de 124,91 milioane euro pe an destinaţi întreţinerii liniei de cale ferată in exploatare.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

26 august 2016

CNADNR a montat separatoarele din beton între Băneasa şi Otopeni

Transporturi si Infrastructura

25 august 2016

Au început studiile pentru autostrada Sibiu - Piteşti

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii