Capital: Partidul Mişcarea Populară a demarat o campanie de strângere de semnături împotriva creşterii, de la 1 aprilie, a accizei pe combustibili şi organizează sâmbătă un miting în Capitală împotriva măsurii guvernului Ponta. Care sunt motivele care stau la baza demersului dumneavoastră?

Elena Udrea: Preşedintele Băsescu şi Mişcarea Populară cred în ideea că această măsură nu are absolut nicio noimă economică. Scopul real este de a genera resurse suplimentare pentru a finanţa clientela politică a PSD în perspectiva celor două rânduri de alegeri:europarlamentare şi prezidenţiale. Bugetul de Stat nu are nevoie de aceşti bani pentru finanţarea pensiilor şi salariilor sau pentru programele de investiţii. De altfel, pe primele două luni ale anului, s-a îndeplinit ţinta de încasări bugetare. În ianuarie 2014, spre exemplu, încasările bugetare au fost cu 10,2% decât în aceeaşi lună a anului trecut: acestea au crescut de la 15,98 miliarde de lei la 17,61 miliarde de lei. Şi asta fără acciză mărită. E clar că vorbim de o măsură prin care se doreşte scurgerea banilor dinspre stat înspre buzunarele baronilor locali ai PSD.

Capital: Care sunt temerile PMP legate de mărirea accizei?

Elena Udrea: E o adevărată bombă atomică pentru funcţionarea economiei româneşti, pentru că preţul combustibilului va creşte cu 8% – 10% conform estimărilor actuale. Poate chiar mai mult, având în vedere că preţul petrolului a cunoscut o majorare în ultimele două luni, deşi reprezentanţii guvernului Ponta ne asigurau de contrariu. Asta înseamnă costuri de funcţionare mult mai mari pentru transportatori, ceea ce se traduce prin creşterea preţurilor pentru servicii prestate, posibile falimente şi, în mod evident, şomaj.

Crescând costurile de transport ale bunurilor, cu siguranţă se vor scumpi şi produsele în sine. De la cele alimentare, până la cele de uz casnic. Nimic nu va scăpa nescumpit:de la legume şi fructe, la pâine şi carne; de la produsele electronice şi electrocasnice, la haine. Sigur că proporţia va varia, dar va exista cu siguranţă un cost în creştere. Se reduce competitivitatea economică a României şi exportatorii sunt foarte puternic afectaţi. Aproape tot ce livrăm spre Uniunea Europeană se va face cu costuri mult mai mari. Dacă 2013 a fost bun pentru exportatori, 2014 poate fi un dezastru – se poate pune pe butuci un sector economic care produce pentru ţară şi ne menţine pe linia de plutire. După creşterea costurilor de înmatriculare a maşinilor prin introducerea timbrului verde al Rovanei Plumb, piaţa auto va primi o nouă lovitură extrem de dură în plex. Căderea vânzărilor de maşini noi se va accelera. Se vor pierde extrem de mulţi investitori. Companiile mari din afară se uită foarte atent inclusiv la preţurile combustibililor în România. Ar putea prefera Bulgaria, Ungaria sau Serbia, care au motorina şi benzina mult mai ieftine ca la noi.

Capital: Vorbiţi de investitori care ar putea renunţa să aducă bani în ţara noastră. Aveţi un exemplu concret?

Elena Udrea: Mi se pare că guvernul Ponta face tot posibilul să-i gonească pe cei de la Renault – Dacia din România. După ce că nu au niciun plan de a se apuca de lucru pentru autostrada Piteşti – Sibiu şi realizarea Coridorului IV Pan-European, acum s-au decis să transforme uzina de la Piteşti într-una şi mai puţin competitivă. Transportul automobilelor către Vestul Europei se va face acum încă şi mai scump. E posibil ca această creştere a accizei să fie o măsură încă şi mai toxică decât renunţarea la autostradă, costurile de distribuţie crescând crescând chiar şi cu 5%. Eu cred că investitorii se vor sătura de toate aceste măsuri luate împotriva lor de guvernul Ponta doar din interese electorale şi ar putea întoarce spatele României. Se descurajează astfel crearea de locuri de muncă şi venirea de capital. Cu astfel de măsuri, guvernul să nu se mai mire că avem un şomaj în creştere.

Capital: Care sunt efectele sociale ale creşterii accizei la combustibili?

Elena Udrea: România a avut deja în 2013 cea mai mare inflaţie din Europa: 3,2% conform EuroStat. În 2012, a fost chiar mai mare: 3,4%. Asta înseamnă că asistăm la o prăbuşire a calităţii vieţii oamenilor. Poate că pensionarii şi bugetarii au mai mulţi bani în buzunare acum, dar cu siguranţă pot cumpăra mult mai puţine decât pe vremea guvernului Boc. În loc ca nivelul lor de trai să crească aşa cum a promis USL în campaniile electorale, el a scăzut. Nu vreau să fiu vestitorul veştilor rele, dar cred că după această mărire a accizei ne aşteaptă o prăbuşire a puterii de cumpărare a oamenilor. Practic, toate produsele se vor scumpi cu mult mai mult decât a oferit guvernul măriri de venituri la începutul acestui an. Indexarea pensiilor cu 3,75% şi a salariului minim pe economie vor fi înghiţite de costurile uriaşe pe care le presupune accizarea combustibililor. Este o încercare foarte clar conturată a actualului executiv de a sărăci populaţia pentru a o menţine dependentă de pomenile electorale de la stat. Numai aşa poate câştiga PSD-ul alegeri în România. Prin astfel de măsuri, anihilăm orice încercare de conturare a unei veritabile clase de mijloc în România. E un genocid social bine planificat.

Capital: Cât ar putea aduce în plus la Buget această mărire a accizei?

Elena Udrea: În 2012, s-au vândut în România aproximativ 5,8 milioane de tone de combustibili. Nu există cifre foarte clare cu privire la procentul de benzină şi motorină. Acestea având densităţi diferite, estimările sunt că, într-un an, la un consum similar cu cel din 2012 s-ar genera între 590 şi 670 de milioane de euro mai mult pentru bugetul de stat. Poate chiar mai mult având în vedere că se vor scumpi toate produsele şi ar putea creşte astfel şi încasările din TVA. Eu mă îndoiesc însă de faptul că aceste cifre ar putea fi atinse. Cred că ele vor fi mult mai mici. Pe de o parte, pentru că vom avea de-a face cu o scădere semnificativă a consumului de benzină şi motorină. Pe de altă parte, pentru că foarte mulţi transportatori vor prefera să alimenteze din ţările vecine în detrimentul României. Deci, din punct de vedere bugetar, s-ar putea să nu fie o măsură aşa de fericită. Cu atât mai mult cu cât, aşa cum e construit Bugetul de Stat pe 2014, această decizie nu era necesară.

Capital: Premierul spune că nu existau alte variante la mărirea accizei. A identificat PMP soluţii alternative?

Elena Udrea: Creşterea economică înseamnă şi încasări mai mari la bugetul de stat. Cu creşterea economică de 3,5% din 2013 ar fi trebuit să acoperim lejer (la încasări de 33% din PIB la Buget) cuantumul suplimentar adus de introducerea accizei. Dacă ne gândim că, în ianuarie anul trecut, se prognoza un avans economic de 1,5% – 1,8% din PIB şi noi am avut 3,5%, de bună seamă şi încasările bugetare ar fi trebuit să fie cu 450 de milioane de euro mai mari. Ceea este cam cât s-ar putea genera din acciză. În condiţiile acestea, avem două variante: fie creşterea economică anunţată nu există, fie vor să dosească banii şi să-i folosească în campaniile electorale. Preşedintele Băsescu a prezentat public un calcul foarte clar de unde ar fi putut să fie luaţi aceşti bani. Avem o mărire de la 3,29% la 3,9% a alocărilor bugetare din PIB către administraţiile locale, adică a banilor către baronii locali. Dacă se rămânea la acelaşi nivel din 2013, ca şi procent din Produsul Intern Brut, nu existau probleme de finanţare.Partidul Mişcarea Populară crede că o reanalizare a alocării resurselor bugetare ar scoate la iveală că există suficiente resurse bugetare pentru necesităţile actuale ale executivului în perspectiva consolidării creşterii economice. Şi, evident, mai sunt şi măsurile invocate uneori stereotip: îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor europene, dezvoltarea de proiecte importante de infrastructură în parteneriat public – privat sau reducerea cheltuielilor bugetare. Toate sunt lucruri care ar putea eficientiza execuţia bugetară şi care nu ar mai face necesară creşterea accizei la combustibili.

Capital: Guvernul Ponta a susţinut că banii încasaţi de pe urma accizei la combustibili ar urma să fie utilizaţi pentru dezvoltarea reţelei de autostrăzi din România.  Din această perspectivă, creşterea accizei ar putea fi justificată.

Elena Udrea:În niciun caz. Ponta a învăţat să spună ce le place oamenilor să audă. În realitate, banii care s-ar încasa merg toţi la Bugetul de Stat, destinaţia fondurilor în cauză fiind extrem de greu de controlat. Ei nu se  colectează separat, putând merge către orice cheltuială publică. Dacă guvernul chiar vrea să facă autostrăzi, atunci să prioritizeze Piteşti –Sibiu, unde au bani europeni, şi să lase aberaţiile de tipul Bucureşti – Alexandria.

Autostrăzile să le construiască prin fonduri structurale de la Uniunea Europeană. Dar ei nici contractările pentru perioada 2007 – 2013 nu au reuşit să le încheie până acum. Nu-i deloc de mirare că POS Transporturi are una dintre cele mai mici absorbţii dintre toate programele operaţionale: 19,8%. Ar putea să apeleze la PPP-uri sau la alte variante, nu la taxarea suplimentară a tuturor românilor.