Comerţul electronic creşte constant, însă magazinele tradiţionale vor continua să joace un rol important în retail. Ele vor trebui fără doar şi poate să găsească metode noi pentru a câştiga şi păstra clienţi. În următorii zece ani, comerţul se va transforma radical, iar comercianţii vor trebui să se adapteze la dorinţele consumatorilor de a face cumpărături când şi unde doresc. Cei de la Visa consideră că magazinele vor rămâne destinaţii pentru clienţii care doresc să interacţioneze cu produsul, pentru a vorbi cu specialiştii în produse, însă achiziţiile de zi cu zi vor fi automate, economisind astfel timpul. Visa a inaugurat un laborator de retail în Berlin, Germania, unde invită startup-urile să dezvolte soluţii de viitor pentru retail. Unul dintre startup-uri este Quickwy din Israel. Soluţia lor este legată de self-checkout. Ceea ce propun israelienii este introducerea unor etichete inteligente pentru haine care pot fi scanate, iar produsele sunt plătite cu telefonul mobil, astfel încât clienţii să nu mai stea la coadă. Etichetele inteligente dau alarma atunci când produsul nu este plătit sau dacă se încearcă scoaterea lor. Anat Shakedd, CEO şi co-fondator Quickwy, a declarat că o astfel de etichetă costă doar la jumătate faţă de sistemele actuale. Tehnologia este testată deja în magazinele din Israel. 

Wiseshelf este un alt start-up din Israel care propune comercianţilor o soluţie inteligentă astfel încât rafturile să nu fie niciodată goale. Rafturile sunt prevăzute cu senzori şi leduri care indică angajaţilor de fiecare dată când un produs este ridicat de la locul lui. Ei ştiu întotdeauna câte produse mai sunt pe raft şi când trebuie marfă nouă.

Bani digitali

În ceea ce priveşte cumpărăturile la supermarket-uri şi hipermarket-uri, lucrurile vor deveni mult mai simple. Supersmart este un ­start-up care vrea să revoluţioneze cumpărăturile. Sistemul este simplu, clienţii scanează produsele dorite cu telefonul mobil şi le pun în coş. Coşul trece apoi pe sub o cabină inteligentă prevăzută cu senzori de greutate şi camere video. După această verificare, plata se face cu ajutorul telefonului mobil. Fondatorii acestui start-up se află în discuţii cu mai multe supermarket-uri din Marea Britanie care vor să implementeze această soluţie. Amazon, cel mai mare retailer din lume, a lansat recent un magazin care funcţionează după acelaşi principiu, însă americanii nu au nevoie de aceea cabină pe sub care să treacă coşul. 

 

Tot în laboratorul Visa din Berlin există o companie care vrea să profite de spaţiile de la metrou. Ideea startup-ului este de a încheia parteneriate cu cafenele care vor permite clienţilor să comande de pe telefonul mobil în timp ce se află în drum spre serviciu şi să ridice croissantul şi cafeaua din cutii speciale amplasate la metrou, trecând cardul Visa prind dreptul încuietorilor. 

„Banii au fost una dintre cele mai inovative creaţii ale omului. Au devenit modul preferat prin care oamenii schimbă produse. Ceea ce face digitalul este să ducă banii la următorul nivel. Nu mai ai nevoie de banii fizici deoarece acum ai un mic computer în buzunar unde aceştia se află. Înseamnă că identitatea ta poate fi stocată în telefon, astfel încât atunci când te duci la magazin şi cumperi băuturi alcoolice şi plăteşti, comerciantul nu va mai trebui să îţi ceară buletinul pentru că ştie deja că eşti major. În anul 2016 cumpărăturile cu cardul au depăşit plăţile făcute cu bani fizici. Cash-ul încă există, dar nu mai este singura metodă de plată. Înainte nu plecam de acasă fără cardul de credit sau buletin, acum nu mai pot pleca fără smartphone“, spune Suzan Kereere, vicepreşedinte  Global Merchants Clients Visa. 

 

Visa a dezvoltat tehnologia Token care permite efectuarea mai sigură şi comodă a plăților mobile și online prin înlocuirea datelor de cont ale consumatorului cu un identificator digital. Serviciul Visa Token reprezintă tehnologia care stă la baza unor servicii cunoscute de plată cu telefonul mobil, precum Apple Pay și Android Pay, oferind consumatorilor o modalitate sigură de a-și încărca și accesa conturile de plată pe dispozitivele mobile. Tehnologia se află în centrul viziunii Visa asupra internetului lucrurilor (IoT), întrucât permite consumatorilor să realizeze cumpărături sigur și comod de pe orice dispozitiv conectat la internet, precum telefoane, tablete, dispozitive wearable și chiar automobile sau electrocasnice.

La începutul anului, Visa a lansat împreună cu Banca Transilvania primul portofel digital din Europa de Sud-Est care utilizează serviciul de tokenizare al Visa.  „Suntem onoraţi să lansăm împreună cu Banca Transilvania primul portofel digital din Europa de Sud-Est care utilizează serviciul de tokenizare al Visa. Este un pas înainte semnificativ în parteneriatul de lungă durată pe care l-am dezvoltat cu BT, având în vedere că peste 2 milioane de posesori de carduri Visa emise de Banca Transilvania îşi vor putea utiliza telefoanele mobile pentru plăţi rapide şi sigure la milioane de comercianţi din întreaga lume care acceptă tranzacţii contactless. Întrucât tehnologia contactless a fost adoptată cu entuziasm de către români în ultimii ani, suntem încrezători că portofelul digital va deveni un succes în scurt timp”, declară Cătălin Creţu, directorul general Visa pentru România, Croaţia, Malta şi Slovenia. Banca Transilvania are aproximativ 3 milioane de carduri în portofoliu, dintre care 2,4 milioane sunt carduri emise sub sigla Visa.

 

Nici concurenţii de la Mastercard nu stau degeaba. Viziunea Mastercard este de a conecta consumatorii cu cele mai rapide, simple și sigure metode de plată și, totodată, de a-i informa constant despre multiplele beneficii ale plăților electronice. Unul dintre obiectivele constante ale Mastercard în România este să susțină dezvoltarea pieței cardurilor pe mai multe paliere, iar soluțiile de plată prin intermediul telefonului mobil este unul dintre ele. Compania  a lansat o serie de soluții de plată cu ajutorul smartphone-ului, printre care Pago – o premieră pe piața din România, în condițiile în care este singura aplicație prin care poate fi efectuată plata tuturor facturilor lunare, cu orice tip de card bancar, dintr-un singur cont – și Volt – prima aplicație de transfer de bani în sistem Peer-2-Peer din România, care, pentru cardurile Mastercard, permite transferul instant.  Masterpass Wallet  îi ajută pe consumatori să controleze modul în care își utilizează cardul, să își seteze alerte pentru tranzacționare, să deschidă sau să închidă anumite categorii de comercianți sau să blocheze anumite țări de la tranzacționare, să poată transfera bani sau să poată plăti facturi programate. Compania a anunţat  împreună cu Banca Transilvania, lansarea wallet-ului MDES BT Pay, prima astfel de implementare a Mastercard în România. Aplicația presupune adăugarea cardurilor de debit şi de credit, în format digital, pe care un client le are la Banca Transilvania.

Suzan Kereere, Visa: Noul 3D Secure va fi mai sigur şi mai rapid

Capital: Care este rata de fraudă a cardurilor Visa?
Suzan Kereere:
Nivelul de fraudă este unul dintre cele mai mici din lume. Investim 8 din 10 dolari în se­cu­ritate şi în protecţia datelor. Cei mai mulţi angajaţi lucrează în securizarea reţelei. Pe noi nu ne interesează datele personale. Suntem deasupra persoanei. Oriunde operăm în Europa, în Turcia, nu respectăm doar legea locală, ci mai mult decât atât. 

Capital: Oamenii vor simplitate sau securitate?
Suzan Kereere:
Nu cred că simplu înseamnă nesigur. Spre exemplu, cardurile cu cip. Din punctul de vedere al clientului este simplu îl introduci în aparat,  tastezi PIN-ul şi gata, dar cip-ul acesta este rezultatul a mulţi ani de cercetare. Am creat o experienţă mai simplă şi mai sigură. Scopul nostru este să facem securitatea mai simplă pentru clienţi. 

Capital: Ce îmi puteţi spune despre noua versiune 3D Secure?
Suzan Kereere:
3D Secure schimbă 10 elemente de siguranţă între comerciant şi bancă. Următoarea versiunea a 3D Secure va schimba 100 de elemente. Fiecare element va interrelaţiona. Va funcţiona mai rapid, va fi o experienţă mai sigură şi mai bună. Pe măsură ce plăţile vor fi mai uşoare, oamenii trebuie să aibă credinţă. Pentru a face experienţa de retail mai bună facem totul pentru a asigura siguranţa. 3D secure  este un exemplu în această direcţie. La sfârşitul zilei oamenii trebuie să ştie că ultimul lucru la care trebuie să se gândească este securitatea plăţii. Şi chiar dacă se întâmplă ceva, trebuie să ştie că noi îi sprijinim.

Acest articol a fost publicat în numărul 21 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 28 mai-3  iunie 2018