Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Criză

Companiile românești sunt cu gândul la expansiune și cu ochii pe bursă

Autor: | | 0 Comentarii

Firmele din România au primit lecții dure despre criză în ultimii ani. Și nici nu și-au revenit în totalitate că deja apar alte îngrijorări cu privire la o nouă prăbușire economică globală. Mare parte din companiile din piața auto, imobiliare, turism și retail stau în așteptare și își conversă capitalul până când lucrurile se vor clarifica.

Economia globală va fi afectată de multe provocări însă efectele pot fi diferite de la ţară la ţară. Pentru criza din 2008 este cert că nu am fost pregătiţi. Inclusiv guvernatorul BNR Mugur Isărescu, anunţa, cu câteva luni înainte ca potopul să înceapă şi la noi, că de fapt vom fi beneficiarii crizei din Vest. Nu a fost nici pe departe aşa.

Astăzi, după mii de falimente în economie, concedieri, maxim istoric la cursul valutar euro/leu, nivel ridicat de credite neperformante, deficit bugetar uriaş, economia românească s-a stabilizat. Cel puţin când vine vorba de indicatori. În cazul declanşării unei noi crize, efectele vor fi indirecte faţă de ţara noastră, spune Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal.

„În cazul României, impactul evoluţiilor din China este unul limitat pe canalul direct, exporturile României în China fiind de doar circa 1% în totalul exporturilor româneşti. Ar putea fi o serie de efecte negative indirecte, spre exemplu prin intermediul Germaniei, aproape 20% din exporturile României mergând în Germania, iar această ţară este un mare exportator în China. În contextul vulnerabilităţilor din alte ţări emergente, Europa Centrală şi de Est ar putea chiar beneficia de eventuale repoziţionări ale investitorilor, iar contextul regional pare că ne avantajează - Polonia şi Ungaria par a mai pierde din capitalul de încredere, însă politicile economice interne ale României (derapajul bugetar va trebui gestionat cu mare atenţie) vor conta şi ele foarte mult în modul în care va evolua atitudinea investitorilor“, a declarat pentru Capital Ionuţ Dumitru.

Investitorii imobiliari, cu ochii la bursă

Volatilitatea curentă de pe pieţele globale de capital, dar şi evoluţia preţului petrolului, sunt subiecte aprinse de discuţie în rândul constructorilor români şi al investitorilor imobiliari. Greu de previzionat, o nouă criză economică ar putea spulbera cele două sectoare încă zdruncinate de cataclismul financiar precedent.

„Dacă undele de şoc din China se vor extinde, pe principiul dominoului, probabil vor afecta, în primul rând, comportamentul investitorilor privaţi cu proiecte de construcţii în România şi, de asemenea, investiţiile publice“, spune Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii. Principala zonă de impact ar putea fi pe produsele din metal, China fiind unul dintre furnizorii majori de materiale de construcţii din această categorie. În plus, criza petrolului are o influenţă directă asupra preţului de producţie a materialelor de construcţii, în general.

„Deocamdată sunt preocupări şi îngrijorări majore faţă de factorii de influenţă externi, dar este o ceaţă în ceea ce înseamnă previzionarea unor evoluţii viitoare“, menţionează Plosceanu.

Impactul unor probleme la nivelul burselor se va simţi rapid şi asupra pieţei imobiliare, cele două sectoare fiind strâns legate. Consultanţii imobiliari din România spun că, deocamdată, investitorii cu care lucrează vorbesc despre volatilitatea pieţelor de capital, dar nu se observă nicio schimbare dramatică de strategie în rândul acestora. Silviana Badea, director asociat al JLL România, consideră că investitorii care se uitau la China ca la o mare oportunitate de investiţii, şi-ar putea îndrepta atenţia spre regiunea noastră. „România se află într-un moment de oportunitate pe piaţa investiţiilor imobiliare şi poate, într-un final, ar putea beneficia, în context regional, de o parte din banii destinaţi pieţei chineze pe considerentul că investitorii sunt mai aproape de casă, de pieţe unde lucrurile sunt mai controlabile şi unde nu trebuie asumat un risc atât de mare“, comentează Badea.

Piaţa imobiliară din România are posiblitatea de a converti în tranzacţii atitutinea pozitivă adoptată de investitori anul trecut. Totuşi, Robert Miklo, directorul asociat al Colliers International, este de părere că transformarea în realitate a acestei oportunităţi depinde de factori incontrolabili precum bursele globale.

Industria auto nu crede într-o nouă criză, dar stă cu urechile ciulite

Managerii din industria auto românească nu iau încă serios în calcul o nouă criză. Asta în ciuda faptului că acceptă ideea că există semnale în special în afara graniţelor ţării. Ei mizează, de asemenea, pe învăţămintele trase din problemele anilor 2008 - 2010 şi par pregătiţi să întâmpine orice potenţial pericol cu calm şi cu detaşarea oamenilor care au trecut deja prin multe.

„Economia mondială cunoaşte o evoluţie contrastantă, cu câteva ţări importante care sunt în creştere (SUA, India) şi altele care sunt în dificultate sau chiar în recesiune  (Brazilia, China). În plus, anul 2016 aduce probleme noi macro-economice şi sociale, cu efecte pozitive sau negative, după caz: preţul foarte scăzut al petrolului, criza migranţilor, revenirea Iranului în economia mondială, rata mare a şomajului în anumite ţări din Europa de Sud, rata dobânzii scăzută, efectele încălzirii climatice. Bineînţeles, pornind de la aceste subiecte, România este vizată, în toate domeniile de activitate, atât pe piaţa locală, cât şi pentru activităţile de export. Cu toate acestea, indicatorii macroeconomici ai ţării pentru 2016 sunt încurajatori, cu o creştere prevazută de peste 4%. După «Lehman Shock» din 2008 companiile care au rezistat s-au adaptat reducându-şi cheltuielile fixe şi gradul de îndatorare, iar astăzi sunt mai solide şi agile pentru a răspunde mai bine aşteptărilor clienţilor. Acest lucru e valabil, în mod deosebit pentru constructorii de automobile şi furnizorii lor“, a declarat pentru Capital, directorul general al Grupului Renault în România, Nicolas Maure.

De asemenea, Michael Schmidt, omul de afaceri care deţine MHS Holding, unul dintre cei mai puternici importatori de autovehicule de pe piaţa românească, este de părere că „nu va exista o nouă criză în viitorul apropiat. Cel puţin, nu în România. Doar dacă se întâmplă ceva dramatic. Dar macazul este, deocamdată, pe direcţia cea bună. Atât din punct de vedere economic cât şi politic. Acest guvern nu are de ce să nu sprijine economia şi să pună bazele unei creşteri viitoare. Nu văd la noi influenţe ale pieţelor din China sau ale ieftinirii bruşte a petrolului. Pe noi ne va afecta doar dacă se prăbuşeşte Europa de Vest. E drept că domeniul auto este foarte sensibil, dar nu văd un pericol. Mai degrabă scandaluri gen Volkswagen ne pot afecta pentru că, din ce ştiu eu, nu există o singură maşină produsă în Germania care să nu aibă măcar o piesă făcută în România. Dar asta nu va duce la o nouă criză“.

Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) ne-a explicat că, în opinia sa „crizele  economice internaţionale  au un caracter ciclic, cum s-a demonstrat deja. Deci, de crize nu vom scăpa. În fiecare perioadă apar conjuncturi economice care au potenţial de declanşare a unei noi crize. Ultimele probleme globale nu au consacrat însă entităţi sau economişti capabili să deceleze din faşă o criză iminentă. Totuşi, dacă o nouă criză va afecta Europa, atunci şi România va fi afectată mai mult sau mai puţin, dar în mod diferenţiat pe sectoare economice. Criza care se încheie acum a lovit puternic industria auto europeană, care-şi revine cu greu. În acest context industria auto din România a funcţionat bine, cu o dinamică  generală de creştere pe perioada crizei, graţie gamei de produse low-cost a Dacia, cât şi menţinerii la un nivel ridicat de funcţionare a industriei germane care absoarbe o bună parte dintre componentele auto fabricate la noi. Aceşti factori de stabilitate se conservă  în continuare“.

Există însă şi opinii diferite, iar una dintre acestea îi aparţine lui Nicolae Sorescu, directorul Rădăcini Motors, dealer al unor mărci precum Citroen, Mazda, Opel, Honda, Peugeot, Suzuki sau Volkswagen. „Nu criza a fost adevărata problemă în domeniul  comerţului cu maşini noi din România, ci importaul de maşini second-hand făcut după bunul plac al fiecăruia. La ora actuală la o maşină nouă sunt importate patru second-hand, multe nefiscalizate. În ultima vreme văd din ce în ce mai mult o luptă împotriva evaziunii şi sper să se ajungă şi la industria auto. Oricum, nici Europa şi nici România nu îşi pot permite o nouă criză. Eu sper să meargă lucrurile în direcţia bună la noi şi să rămânem stabili.“

Învăţăturile oamenilor de afaceri dupĂ criza din 2008

 E nevoie de o doză de „zgârcenie“ când vine vorba de plasarea ca­pi­talurilor.

 Crizele economice internaţionale au un caracter ciclic.

 Încrederea joacă un rol important în business.

 Indicatorii macroeconomici ai ţării trebuie întăriţi.

 Investitorii reacţionează mai mult după instinct şi mai puţin după ra­ţionamente economice.

 Se impune clarificarea rapidă a im­pre­dictibilităţii cadrului fiscal.

1% din totalul exporturilor Româneşti sunt în China

20% din exporturile româneşti merg în Germania

Dacă undele de şoc din China se vor ex­tinde, pe principiul dominoului, probabil vor afecta, în primul rând, comportamentul investitorilor privaţi cu proiecte de construcţii în România şi, de asemenea, investiţiile publice.

Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro