"Imposibilitatea tehnică de a etichetă produsele conform Proiectului, coroborată cu interzicerea vânzării trabucurilor la bucată și interzicerea localurilor de profil vor forță majoritatea agenților economici să își închidă porțile și vor încuraja contrabandă", reise din documentul citat.

În aceste condiţii, AIDT solicită autorităților publice din România, și mai ales Camerei Deputaților, o dezbatere reală asupra efectelor generate de Proiectul de lege asupra pieței. De asemenea, atragem atenția că Directiva 2014/40/UE, rezultatul a peste 10 ani de studii și cercetări la nivelul UE, după implementarea precedentei Directive, este modificată într-un mod discriminatoriu prin Proiectul supus dezbaterii.

Astfel, Asociația Importatorilor și Distribuitorilor de Trabucuri solicită următoarele lucruri:

 1. Transpunerea Art. 11 din Directiva în formă adoptată de Parlamentul European și renunțarea la formularea propusă în Proiectul de Lege – care produce discriminare și confuzie în piață.

 Formă actuală a Proiectului de Lege adaugă, în plus față de textul Directivei, unele categorii de produse și impune norme de etichetare imposibil de aplicat (în speță, Art. 11). Din această cauza, unele produse vor dispărea de pe piață din România, cum este cazul majorității tipurilor de cigarillos, iar altele vor necesită eforturi tehnice deosebite pentru etichetare (însemnând mii de dimensiuni de etichete) fără a aduce un beneficiu real de informare pentru consumatorul final.

Astfel este amenințată activitatea agenților economici din domeniu și se crează o lege care restrânge liberă circulație a mărfurilor în UE. După aceeași Directiva, în UE se vor putea comercializa unele produse, iar în România se va restricționa acest drept. Practic, se încurajează comerțul ilegal cu trabucuri, țigări de foi și cigarillos.  

 2.            Formularea unui amendament privind adminiterea vânzării trabucurilor, țigărilor de foi și cigarillos la bucată, dacă acestea sunt introduse în ambalaje care respectă normele de etichetare.

AIDT atrage atenția asupra faptului că Legea 349/2002, modificată prin Legea 15/2006 este interpretată diferit la nivelul instituțiilor statului. Ministerul Sănătății admite vânzarea trabucurilor la bucată dacă ”fiecare produs (este introdus n.n.) într-un ambalaj inscripționat cu avertismente de sănătate (ex. o cutie, un etui sau o pungă inscripționata)” – cf. Adreselor 19.409 / 22.03.2016 și 8.777 / 22.03.2016, în timp ce alte instituții ale statului nu admit acest lucru. Solicităm, în consecință, amendarea legii în conformitate cu interpretarea Ministerului Sănătății și permiterea vânzării trabucurilor la bucată atât timp cât se respectă normele de informare.

 3. Alinierea normelor legislative din România la practică Uniunii Europene în ceea ce privește excepțiile destinate fumătorilor de trabuc și de pipă și adimiterea unor localuri de tip ”smoking lounge”.

Cea mai mare parte statelor UE care au reglementat interzicerea fumatului în spații publice au permis, prin excepții, existența unor localuri special destinate pentru fumătorii de trabuc și pipă. Statele care au legiferat excepții sunt Franța, Italia, Polonia, Ungaria, Finlanda, Lituania, Olanda, Spania s.a.. Aceste state au înțeles că localurile destinate fumătorilor de trabuc și pipă nu pot constitui o amenințare pentru nefumători, întrucât cele două țipare de consum nu se intersectează.

Facem precizarea că menirea Directivei 2014/40/UE este să informeze consumatorul final cu privire la riscurile la care se expune. A.I.D.T. susține pe deplin principiile Directivei și își exprimă întreagă disponibilitate de a colabora pentru implementarea acesteia. Textul și spiritul Directivei nu se referă însă la interzicerea unor categorii de produse de pe piață și nici la eliminarea unor agenți economici – cum se întâmplă în momentul de față în România.