Lifting, anti-ageing, fotoepilare și, nu în ultimul rând, wellness, sunt cuvinte adoptate în vocabularul de zi cu zi al românilor cu veniturii medii și superioare. Motivele sunt diverse, dar concluziile aceleași: se simte acut nevoia îmbunătățirii imaginii personale și se poate observa preocuparea permanentă pentru îngrijirea corpului. În București, de exemplu, o femeie din o mie ajunge măcar o dată pe an într-un centru de înfrumusețare pentru tratamente de tot felul. În același timp, un bărbat din zece mii, calcă pragul  acestor locuri. Cu regularitate, zeci de mii de bucureșteni bifează lunar programările stabilite la diverse centre pe care le frecventează. Un surplus de trei-patru kilograme le determină pe femei să apeleze la centrele de remodelare corporală pentru a arăta bine într-un timp foarte scurt și fără prea mult efort.

În medie, clientele centrelor de înfrumusețare optează pentru abonamente de zece ședințe, cu o valoare medie de 890 lei. Persoanele interesate de remodelare corporală, atât în kilograme, cât și în centimetri, alocă un buget de 1.400 lei pentru abonamente cu același număr de ședințe. „Cel mai căutat aparat este Power Shape care, datorită celor trei tehnologii ce pot fi folosite într-un singur tratament – ultrasunete cavitationale, vacuum și radiofrecvență multipolară -, permite diminuarea rapidă a celulitei și a toxinelor din organism, redând în același timp și fermitatea țesutului“, spune Anca Arsâne, directorul centrelor de înfrumusețare Cellulem Block. „Odată îndeplinit targetul atins, una din două persoane se întoarce în centrul de înfrumusețare pentru tratamente de întreținere. Avem astfel clienți fideli de mai bine aproape patru ani de zile“, completează managerul. Costurile pentru cei care vor să slăbească semnificativ, apelând la aparatură de ultimă oră, sunt duble, dar asta nu înseamnă că nu sunt amatori. „Tratamentul preferat este liposucția non-chirurgicală, care reduce grăsimea și remodelează corpul, oferind pacienților schimbări pe termen lung pe zonele cu acumulări de grăsime. După o singură ședință se pot pierde chiar și trei-patru centimetri în circumferința corpului“, precizează Anca Arsâne. Un client alocă pentru o slăbire rapidă și sănătoasă un buget de 2.700 lei. O dovadă că preocuparea pentru un aspect fizic plăcut îi determină pe tot mai mulţi români să treacă pragul clinicilor de înfrumusețare și remodelare corporală este și faptul că, anul acesta, numărul clienților a crescut cu 40% față de anul trecut.

Deși peste 70% dintre clienții centrelor de înfrumusețare sunt femei, în ultimii ani, și bărbații au început să apeleze la tratamente de slăbit, ba chiar au devenit mai serioși decât femeile în respectarea terapiilor și a indicațiilor esteticienilor. În medie, un bărbat alocă un buget de 1.800 lei pentru slăbit, față de 2.000 lei, bugetul mediu alocat de către o femeie. Când vine vorba de terapii, bărbații combină adesea tratamentele de slăbit cu cele antiageing. Optează, de cele mai multe ori pentru tratamente faciale, printre cele mai scumpe în centrele de înfrumusețare. „În centrele noastre, în cazul tratamentelor faciale antirid, 50% dintre clienți sunt de gen masculin. De la an la an, cererea pentru tratamente faciale atât în cazul bărbaților, cât și al femeilor,  este cu 30% mai mare. Un bărbat vine, în medie de două-trei ori pe lună, pentru îngrijirea feței și alocă un buget de 500-700 de lei“, spune Anca Arsâne. Dacă latura metrosexuală este mai dezvoltată, bărbații îndrăznesc să aleagă fotoepilarea. În acest caz, cele mai solicitate zone sunt umerii, pieptul, ceafa și spatele. Pentru astfel de tratamente ce se efectuează pe o perioadă de câteva luni, costurile sunt de aproximativ 1.000 de lei.

Și masajele sunt la mare căutare. Amatorii aleg de la simple terapii de relaxare la tratamente mai sofisticate, care îi ajută mai rapid să aibă un tonus ridicat, să se simtă mai bine în pielea lor și să elimine stresul cotidian în cel mai scurt timp. Unul dintre cele mai relaxante masaje este „Four Hands“, mai exact un masaj la „patru mâini“, efectuat de doi terapeuți, în sincron, care combină tehnic și artistic diverse mișcări din masajul clasic (suedez), lomi-lomi sau stretching ușor. „Este cel mai căutat de către clienții noștri, durează 50 de minute și costă doar 250 de lei. Un client fidel alege de cel puțin două ori pe lună un astfel de masaj“, spune Roxana Vișan, director de marketing al centrului Orhideea Spa.

Mulți dintre clienții centrului se răsfață și cu terapia pe bază de pietre vulcanice. „Se folosesc și manevrele blânde de masaj suedez, uleiuri aromatice. Se apelează și la un minimasaj facial, cu ușoare presiuni pentru drenaj limfatic și un plus de relaxare“, explică Roxana Vișan. Analizând preferințele clienților și bugetele alocate pentru terapii, valoarea medie a unui abonament este de 150 de euro pe lună. În cazul celor care vin la spa fără a deține un card de membru, valoarea medie a cheltuielilor este de 1.200 de euro pe an. „Aproximativ 90% dintre clienții noștri sunt corporatiști, hăituiți de viața profesională, petrec mult timp pe scaun, nu fac mișcare zilnică. Aceștia ajung la spa pentru a preveni posibile afecțiuni ce se pot declanșa din cauza sedentarismului“, precizează Roxana Vișan. Potrivit statisticilor Orhideea Spa, românii vin cel mai mult la centru la începutul săptămânii. Peste 40% dintre cei care vin sunt bărbați. În altă ordine de idei, de vreme ce trăim ceea ce se ştie deja că va fi o lungă perioadă de incertitudine, mulţi dintre noi suntem paralizaţi de stres.

În consecinţă, „a crescut înţelegerea nevoii de relaxare. România încă este o ţară unde se solicită mult serviciile cu un rezultat vizibil… felul în care arată oamenii primează în alegerile pe care le fac în detrimentul felului în care se simt“, consideră Oana Manole, care are o experienţă de12 ani în management şi consultanţă spa, având la activ deschiderea a trei spa-uri Hilton (Sibiu, Oradea, Baku), managementul Fairplay Spa (Cadiz, Spania) şi operaţionalizarea a trei spa-uri pentru THR Marea Neagră. Totuşi, adaugă ea, „există o categorie, care este mult în creştere faţă de anii trecuţi, şi care experimentează nivelul următor – cheltuie acel disposable income (banii rămaşi după consumul firesc – n.red.) pe servicii ce ţin de relaxare şi de o stare de bine de la interior către exterior“. (nota bene: turismul de wellness este o piaţă de 439 mld. dolari, conform unui studiu prezentat la Congresul Global al Turismului de Wellness din New Delhi; acelaşi studiu estimează că, până în 2017, piaţa va ajunge la 678,5 mld. dolari).

 

6,2 milioane euro este valoarea estimată a pieţei româneşti de spa. În Europa, cel mai mare număr de clienţi se înregistrează în Italia – peste 11 mil. anual.