imbunatatirea mediului de afaceri pentru cresterea economiei si a nivelului de trai, mentinerea in NATO si aderarea la UE. Atunci, ce ne poate face sa votam pentru un partid sau altul?”Diferenta este ca toate fortele politice vorbesc de aceste deziderate, dar un singur partid le-a realizat. Suntem membru deplin al NATO si mai aproape de UE ca oricand”, spune Dan Matei Agathon, membru marcant al PSD. Senatorul liberal Norica Nicolai crede ca „mecanismul face diferenta”. „Tintele sunt cu siguranta aceleasi, caci apartenenta la cluburi de genul NATO sau UE sunt decisive in contextul economiei globalizate. Insa conteaza si cum intram acolo. Noi sustinem consolidarea economiei si capitalizarea firmelor, caci altfel nu vom face fata presiunilor de pe piata unica”, afirma ea.Intr-adevar, programele electorale ale principalelor forte politice, chiar daca seamana izbitor pe alocuri, ordoneaza in mod diferit domeniile prioritare, punand accent fie pe protectia sociala, fie pe imbunatatirea mediului de afaceri, si au tactici proprii in ceea ce priveste fiscalitatea, subventiile ori deficitul bugetar.Desi pentru unii ar putea parea doar detalii, politicile de taxe si impozite, cele sociale (mergand de la ajutoare si subventii pana la educatie si sanatate) si cele privind infrastructura sunt, in realitate, cam singurele lucruri care ne privesc in mod direct si personal din noianul de promisiuni. Ce conteaza pentru foarte multi romani este, de exemplu, cu cat si cand va fi redus impozitul pe venit sau pe profit, cat la suta din banii bugetului vor mai fi inghititi de intreprinderile nerentabile, cat va fi TVA pentru medicamente ori materiale de constructii ori cum vor evolua proiectele de infrastructura in urmatorii patru ani.Un impozit pe venit de 16% fata in fata cu maximul actual de 40%, dar si cu promisa cota minima de 10%, sau punerea accentului pe autostrada Bucuresti – Sibiu – Deva – Timisoara – Nadlac in defavoarea culoarului Brasov – Cluj – Bors, acesta este genul de lucruri care ar putea face, pana la urma, ca stampila sa poposeasca intr-un chenar sau altul.Nu doar aceste politici sunt gandite mai mult sau mai putin diferit. Si modul de intelegere a democratiei e altul de la partid la partid si chiar de la zona la zona. Este unul din motivele pentru care reprezentantii societatii civile dau ca probabile tentative de fraudare a alegerilor, mai ales in mediul rural, si privesc cu interes si chiar cu ingrijorare impactul pe care l-ar putea avea asupra rezultatului votului numarul mare de cetateni romani aflati in strainatate.Nici legile electorale nu au scapat de interpretari. Daca unii le respecta cu sfintenie, alte partide folosesc diverse stratageme pentru a cheltui mai multi bani decat le este permis sau pentru a-si maximiza prezenta in eter. Dar cat de mult ii vor ajuta toate aceste lucruri, vom vedea peste cateva zile.

CE E BATUT IN CUIE, CE E BATUT DE VANT
OBIECTIVE IDENTICE
· Pastrarea statutului de membru al NATO si integrarea cat mai rapida in Uniunea Europeana;
· Cresterea economica pe baza dezvoltarii economiei de piata si a exporturilor;
· Stimularea investitiilor straine si a mediului de afaceri;
· Imbunatatirea calitatii serviciilor si a finantarii in sanatate, educatie, administratie;
· Cresterea nivelului de trai.

STRATEGII DIFERITE
· Politica fiscala, atat vizavi de persoanele fizice, cat si vizavi de companii;
· Tratamentul aplicat datornicilor, mai ales celor apartinand statului;
· Politica privind masurile de protectie sociala;
· Dezvoltarea infrastructurii, mai ales a celei rutiere;
· Pregatirea firmelor si a economiei in general pentru aderarea la UE.