UE a luat în vizor exporturile globale de petrol ale Rusiei prin interzicerea serviciilor de asigurări (Bloomberg)

Mai precis, blocul comunitar vrea să interzică navelor şi companiile europene să ofere servicii, inclusiv servicii de asigurări, care au legătură cu transportul de ţiţei rusesc la nivel global, conform unor oficiali europeni şi unui proiect de document consultat de Bloomberg.

Ambasadorii statelor membre la UE vor analiza miercuri aceste planuri, care includ şi un embargo privind importurilor de ţiţei brut rusesc în decurs de şase luni şi interzicerea importurilor de produse petroliere rafinate la finele lui 2022. Totuși, pentru a intra în vigoare, cel de al şaselea pachet de sancţiuni propus de Comisia Europeană, va trebui să fie aprobat de toate cele 27 de state membre.

Asigurarea navelor este o componentă crucială pentru transportul materiilor prime la nivel global

Cei care închiriază o navă insistă ca vasul să aibă o asigurare pentru daune, care îi protejează faţă de riscul unor scurgeri de petrol, în cazul cărora costurile se pot ridica la miliarde de dolari. Pentru mărfurile pentru care nu sunt acoperite de asigurare, tranzacţiile se pot opri. O astfel de soluţie a fost utilizată în trecut de SUA şi Europa pentru a limita exporturile de petrol iranian.

Potrivit documentului consultat de sursa menționată, propunerile Comisiei Europene ar interzice transportul, inclusiv transferurile de tip ship-to-ship, către ţările terţe „de petrol şi produse petroliere care provin din Rusia sau au fost exportate din Rusia, de către orice vas sub pavilion al unui stat membru sau care este deţinut, închiriat, operat sau altfel controlat de un stat membru sau de orice persoană juridică, entitate sau organism încorporat sau constituit în conformitate cu legislaţia unui stat membru”.

Interdicţia s-ar extinde şi la furnizarea „direct sau indirect, de asistenţă tehnică, servicii de brokeraj, finanţare sau asistenţă financiare şi orice alte servicii care au legătură cu transportul, inclusiv prin transferuri de tip ship-to-ship, către ţările terţe de ţiţei şi produse petroliere care provin din Rusia sau au fost exportate din Rusia”, se mai arată în documentul care ar putea să sufere unele modificări înainte de adoptare.

De asemenea, doi oficiali europeni care au dorit să îşi păstreze anonimatul sunt de părere că aceste restricţii ar urma să includă şi serviciile de asigurări.