Bulgaria își ajustează amenzile rutiere după normele europene: sancțiuni reduse şi adaptate contextului

Bulgaria şi-a aliniat regimul amenzilor rutiere la exigenţele dreptului european, după ce Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a concluzionat că sancţiunile aplicate anterior şoferilor şi transportatorilor depăşeau principiile proporţionalităţii şi nediscriminării.

Guvernul de la Sofia a adoptat recent un pachet de modificări legislative care aduc scăderi semnificative şi adaptări după specificul vehiculelor şi al abaterilor constatate.

O decizie europeană cu impact direct asupra amenzilor bulgare

Reforma legislativă vine după ce CJUE a stabilit că regimul amenzilor aplicate de Bulgaria șoferilor şi transportatorilor care circulă fără vinietă sau fără taxa de drum corespunzătoare era excesiv şi neconform normelor comunitare. Instanţa europeană a cerut alinierea prevederilor şi implementarea unor sancţiuni echitabile şi proporţionale.

Cea mai vizibilă modificare vizează amenzile aplicate vehiculelor de până la 3,5 tone. Astfel, sancţiunea pentru lipsa vinietei scade de la 300 leva la 194 leva (echivalentul a circa 99 euro), respectiv dublul valorii vinietei anuale.

Mai mult, şoferii care achită amenda chiar în ziua constatării abaterii beneficiază de o reducere şi mai mare, plătind 97 leva – echivalentul costului unei viniete anuale.

drapel Uniunea Europeană, steag UE
SURSA FOTO: Dreamstime

Sancţiuni graduale şi adaptate pentru transportatorii de mare tonaj

Noile reglementări aduc şi un sistem de sancţiuni adaptat specific vehiculelor de peste 3,5 tone şi transportului comercial. Amenda variază acum între:

  • 116 şi 1.800 leva – neplata integrală a taxei de drum (toll) aferente zilei şi segmentului de drum;
  • 87 şi 1.500 leva – achitarea taxei de drum pentru un segment incorect al reţelei rutiere;
  • 78 şi 1.300 leva – declararea eronată a caracteristicilor vehiculului (greutate totală, număr de osii, normă de poluare).

O veste bună şi pentru şoferii şi transportatorii români

Reforma legislativă are un impact direct şi asupra cetăţenilor români şi a transportatorilor care tranzitează Bulgaria, inclusiv către destinaţii populare de vacanţă precum Grecia şi Turcia. Amenda proporţională şi posibilitatea de a plăti o valoare redusă chiar şi după constatarea abaterii reprezintă o schimbare importantă şi un avantaj concret, mai ales în contextul creşterii traficului internaţional pe rutele bulgare.

Decizia CJUE şi reacţia guvernului bulgar reflectă un trend mai larg de adaptare a regimului amenzilor şi tarifării drumurilor la nivel european, după principiile proporţionalităţii şi echităţii. Bulgaria demonstrează că este dispusă să implementeze rapid reforme legislative şi că îşi asumă rolul de stat membru al Uniunii Europene care respectă şi aplică normele comunitare.

Implicaţia este clară: şoferii şi transportatorii vor circula după reguli mai echitabile şi mai predictibile, fără riscul de a cădea victime ale unor amenzi exagerate, iar Bulgaria face un pas important către modernizarea şi adaptarea cadrului său legislativ la exigenţele şi valorile europene.