angajat cu carte de munca. Fireste, mai toate VIP-urile si-au indreptat micile afaceri catre domeniul lor familiar, radio-TV. Cu timpul, emisiunile care i-au facut celebri au ajuns sa fie produse chiar de propriile lor firme. Unii au incercat sa-si dezvolte talentele de „om de afaceri” si in alte domenii: turism, import-export, comert, productie publicitara, edituri, service auto. Principalii lor asociati in firmele pe care le detin sunt rudele, fie sotia ori sotul, sau prietenii apropiati.
Cateva dintre vedetele solicitate de Capital nu prea au avut disponibilitatea sa vorbeasca despre firmele si afacerile lor. Retinerea este fireasca, de vreme ce in presa noastra cea de toate zilele se vehiculeaza cu frenezie tot felul de castiguri fabuloase. Altii au fost foarte deschisi sa-si prezinte afacerile. Trecand in revista datele de bilant ale firmelor celor mai reprezentative figuri din panoplia audiovizualului romanesc, putem spune ca o vedeta de televiziune poate avea succes si in afaceri.
Cifrele de afaceri ale vedetelor noastre variaza, de la caz la caz, intre doua milioane si cateva zeci de mii de dolari. De remarcat ca rezultatele financiare mari nu sunt obtinute neaparat din activitatile din audiovizual. In schimb, cifrele de afaceri derulate strict in piata radio-TV nu sunt impresionante, dar reflecta fidel nivelul de dezvoltare al business-ului din acest domeniu.

Carcotasii scot profit din idei
Emisiunea „Cronica Carcotasilor”, atat in varianta TV (Prima TV), cat si in varianta radio, este produsa de firmele celor „doi carcotasi”. Huidu si Gainusa si-au infiintat in 2001, respectiv 2002, doua SRL-uri, ale caror denumiri pot candida la titlul de cele mai haioase nume de firme: Hodoronc-Tronc Production, in care Huidu detine 90%, si Trosc-Pleosc Production, in care Gainusa are 90%. Cele doua firme au drept obiect activitati de radio si televiziune. Acestea sunt de fapt niste shop-uri de creatie, furnizand concepte creative atat in domeniul audiovizual, cat si in publicitate. Au lucrat pentru diferite proiecte publicitare: Kamarad Connex si Sprite. De asemenea, acorda consultanta publicitara.
Cifra de afaceri a firmei Hodoronc-Tronc Production a fost in anul 2002 de 275.000 USD, iar profitul net de 154.000 USD. „Platesc taxe si impozite de-mi ies ochii din cap!”, declara serban Huidu, care considera ca cel mai bun contabil pentru firma sa este sotia lui. Firma lui Mihai Gainusa a avut o cifra de afaceri in 2002 de 43.000 USD si un profit net de 37.000 USD.
Conform Registrului Comertului, Huidu este coproprietar (50%) al firmei Contor Meter SRL, firma al carei nume a fost schimbat in Mangafaua SRL. „Este o firma care nu are activitate si o tin pentru zile negre.” Cu Contor Meter a incercat sa faca productie de contoare, dar afacerea n-a mers.

Calinescu lanseaza o colectie de blugi
Firme: Florin Calinescu Media Company Impex SRL – 98%; produce filme cinematografice si video.
Pro Optica SA – 98%; obiect de activitate: cercetare si dezvoltare in stiinte fizice si naturale. Cifra de afaceri in 2002: doua milioane de dolari. Profit net: 112.000 de dolari. „De la o gaura de jumatate de milion de dolari in 2000, cand am cumparat societatea – datorii catre stat si alti furnizori -, Pro Optica a ajuns sa aiba profit si sa deruleze o cifra de afaceri de aproape 70 de mii de miliarde de lei”, afirma Florin Calinescu. Mai este asociat la Agentia de Turism Florin Calinescu SRL si Calinescu & Schulz Automobile, firme care si-au incetat activitatea de trei ani, dar nu sunt inca desfiintate. Asociatul lui Florin Calinescu in aceste doua firme, Lorin Negosanu, este plecat din Romania si in absenta lui firmele nu se pot radia de la Registrul Comertului. Florin Calinescu a intrat de trei luni in afaceri cu Viorel Muresan de la firma Viorex, infiintand o noua societate comerciala, care va lansa cat de curand o colectie de blugi marca Florin Calinescu. Printre primele productii ale firmei care-i poarta numele se numara „Chestiunea Zilei” – talk-show si „Chestiunea Zilei” – satira. In prezent, Florin Calinescu Media Company lucreaza la un nou format pentru Procesul Etapei si la un serial de comedie (in conceptia lui Florin Calinescu), care va fi realizat in coproductie cu Media Pro Pictures si difuzat in curand la Pro TV.

Mandruta are trei proiecte la Antena 1
Firme: Altermedia (unic actionar) si Media Play (in curs de constituire, 50%-50% cu un membru al familiei). Cifra de afaceri 2002: 76.000 USD, iar anul acesta, in primele sase luni, a depasit 90.000 USD.
Mai este actionar cu 1% la Publimedia International SA (editorul „Ziarului Financiar”). O data cu plecarea sa la Antena 1, s-a nascut intrebarea ce va face cu acel procent detinut la firma lui Adrian Sarbu. „Nu am vandut, nu am fost contactat cu vreo oferta sa vand, ba chiar as mai cumpara, fiind o companie buna, declara fostul director al Ziarului Fianciar. Faptul ca am plecat de acolo
nu are nici o legatura cu increderea mea in perspectiva ei de business.”
Firma Altermedia a produs pana acum cateva concepte de emisiuni: „Ocolul Romaniei in 40 de zile”, „Banii sau viata”, „Calatorie de afaceri”, toate difuzate pe Pro TV. A realizat si a finantat cu ajutorul unui sponsor-partener talk-show-ul „Profetii despre trecut”. Mai produce filme de prezentare pentru diverse firme. Cel mai recent a fost filmul comandat de compania Impact SA. Pentru acest sezon are in lucru cinci proiecte de emisiuni, doua-trei dintre ele pentru Antena 1, dupa cum sustine Lucian Mandruta.
Lucian Mandruta are si statut de angajat cu carte de munca la Antena 1 pentru munca prestata ca prezentator la „Observator”.

Mihaela, de la faliment la profit
Firme: Mihaela Radulescu SRL – 90%; are ca obiect activitati de televiziune, in 2002 a derulat o cifra de afaceri in valoare de 61.000 USD si a obtinut un profit de peste 31.000 USD.
Mihaela Radulescu si-a infiintat firma in 2001. Ea sustine ca a demarat destul de greu „pentru ca sefii televiziunilor nu s-au obisnuit cu ideea de a cumpara „pachetul” unei vedete, ci doar vedeta”. S-a hotarat sa nu mai cedeze, asa ca la negocierile cu B1 a impus aceasta conditie. Cu acest post de televiziune are un contract de coproductie pentru emisiunile „Gala” si „Punem pariu ca-i vara”. Mihaela Radulescu a produs tot prin firma sa si spotul „Pagitur” pentru campania Pagini Aurii, precum si o parte din spotul „Pantene”, a carei imagine este pentru un an. A incheiat un contract si cu firma de lenjerie „I.D. Sarrieri”, care, timp de un an, a folosit numele vedetei pentru o linie noua de lenjerie: Body UP Mihaela Radulescu. A debutat in afaceri mai intai ca un fel de creator de imagine. Din pacate, spune Mihaela Radulescu, primii sai clienti au fost oameni pe care ii cunostea foarte bine, dar nu aveau posibilitati financiare, astfel ca pe serviciile sale nu a primit nici un ban. Ajungand in pragul falimentului, s-a decis sa treaca la o alta activitate si anume productiile de televiziune: emisiuni, spoturi publicitare, videoclipuri sau seriale. Doreste sa se implice si in organizarea unor evenimente legate de televiziune sau de film. Lucreaza, in prezent, la doua astfel de proiecte.

Andrei Gheorghe ofera consultanta
Firme: A.G. Production SRL – 100%, infiintata in anul 1996; obiect de activitate: activitati de radio si televiziune. Cifra de afaceri in 2002: 76.368 USD; Profit net: 29.225 USD.
Andrei Gheorghe Production SRL – 50%, infiintata in anul 2002; (Maria Gheorghe, sotia, detine 50%); obiect de activitate: marketing si consiliere. In anul 2002, societatea a derulat afaceri in valoare de 24.000 USD, obtinand un profit de 23.700 USD.
Mai este asociat cu un cetatean rus la firma Stass International SRL (50%), o societate de import-export, a carei activitate a fost inghetata. A.G. Production a produs emisiunile 13-14 (Pro FM), „Marea Scofala” (Radio Sky Constanta), alte evenimente specifice pietei de audiovizual si a prestat servicii de publicitate neconventionala (BTL). „Nu am angajati permanenti, prefer sa angajez cu contracte de colaborare pe anumite proiecte”, spune Andrei Gheorghe. Se numara printre primii oameni de radio care au renuntat sa mai aiba cartea de munca la patron. Desi in prezent lucreaza pentru Antena 1 (transferul de la Media Pro fiind intermediat de Dragos Grigoriu, presedintele Tempo Advertisng – o premiera in piata vedetelor TV), Andrei Gheorghe isi pastreaza in acelasi timp statutul de producator independent. In aceasta vara r
s-a gandit sa participe la licitatia de programe organizata de televiziunea publica. Nemultumit de conditiile impuse, s-a razgandit. r
r
Andi Moisescu produce spoturi publicitare pentru radior
Firme: Cool Media SRL – 80% (pachetul de 20% este detinut de mama lui, Rodica Moisescu). Firma a fost infiintata in 2002, la Registrul Comertului fiind specificat ca nu are date de bilant pe anul respectiv. Andy spune despre Cool Media SRL ca este o microintreprindere cu doi angajati specializata in productie audio de spoturi publicitare.r
Art Communication SRL – 20%. Asociatul majoritar este mama lui – 60%. Obiectul de activitate: productie de filme cinematografice si video, organizator de evenimente, publicitate neconventionala (BTL) si PR.r
Inter-Magic SRL – 25%. Infiintata in anul 1997, firma s-a vrut un organizator de expozitii. Moisescu spune ca n-a luat nici un ban de pe urma ei si ca asociatii sai au uitat s-o inchida.r
Zero Production – 10%; firma a fost infiintata in anul 2000. Anul trecut societatea a realizat o cifra de afaceri de 660.000 USD si un profit net de 22.000 USD. r
Cool Media a realizat pachetul audio pentru „Vacanta Mare” (Pro TV) si a lucrat proiecte publicitare radio pentru diversi clienti, precum Connex, Sony si Calsberg. „La inceput a fost mai greu, alergam dupa clienti, in prezent nu mai e necesar sa alerg, clientii vin la mine”, declara Andy. Zero Production este producatorul consacratei emisiuni „Marca Inregistrata” (Pro TV).r
r
Andreea Marin face bani din surprizer
Firme: A&C Partners SRL – 95% (restul de 5% este detinut de sora sa); firma a fost infiintata in 1999 si are ca obiect de activitate radio si televiziune. Cifra de afaceri in anul 2002 a fost de 64.000 USD iar profitul net de 29.000 USD.r
A&D Partners SRL – 100%; a fost infiintata in 2001 si desfasoara activitati tot in domeniul audiovizualului. Cifra de afaceri 2002: 32.000 USD. Profitul net 2002: 31.000 USD.r
Andreea Marin nu a vrut sa vorbeasca despre afacerile ei. „Mi-e bine asa, in liniste, nu doresc publicitate afacerilor mele. Firma A&C Partners are un contract cu firma care produce „Surprize, surprize” (difuzata pe TV Romania 1) privind moderarea si directia programului. Alte activitati ale celor doua firme tin de publicitate.r
r
Marius Tuca da sfaturir
Firme: Marius Tuca Production -100%, infiintata in 2002; obiect de activitate: radio si televiziune. Cifra de afaceri in 2002 : 37.000 USD. Profitul net in 2002: 17.500 USD. Aceasta firma produce emisiunea „Marius Tuca Show”. r
r
Cosmin Cernat nu renunta la cartea de muncar
Firme: CVV Production SRL – 100%. A fost infiintata in anul 2002 si a realizat o cifra de afaceri de 10.500 USD si un profit net de 6.100 USD. Obiectul de activitate este in domeniul radio si televiziune. In fapt, CVV Production „este o microintreprindere pe care n-am desfasurat niciodata activitati de productie, spune Cosmin Cernat. Banii au intrat in aceasta firma in urma serviciilor de prezentare pe care le-am facut la diverse spectacole.” Cu alte cuvinte, CVV nu a produs nici un program pana acum. Cartea de munca a lui Cosmin Cernat este inregistrata la Televiziunea Romana. „Sotia mea a avut o sala de fitness, dar a desfiintat-o pentru ca nu a mers”, conchide Cosmin Cernat.r
r
Gabriela Vranceanu firea nu scoate bani din cartir
Firme: Carte de Suflet SRL – 50%; o editura infiintata in 2002 „din pasiunea pentru literatura romana contemporana” – sustine Gabriela Firea. Asociatul ei in firma este sotul sau, Razvan Firea. Nu are date de bilant pe anul 2002.r
Vanem Comert si Servicii SRL – 50%. Firma a fost infiintata acum zece ani de sotul ei, care detine in prezent restul de 50% din partile sociale. Obiectul de activitate este comertul cu ridicata al produselor chimice. Nu are date de bilant pe anul trecut.r
Carte de Suflet a editat pana acum cinci titluri de carti. „In afara de bucuria de a tipari carti, editura nu-mi aduce castiguri materiale”, declara Gabriela Firea, recunoscand ca literatura contemporana nu este o afacere profitabila. A investit in editura aproximativ 300 milioane de lei. Referitor la absenta datelor financiare de la Registrul Comertului, vedeta Antenei 1 ne-a declarat ca editura a fost infiintata la sfarsitul anului trecut si nu a avut activitate, iar despre cealalta firma, Vanem Comert si Servicii, se ocupa sotul ei.