Frații Peev,  doi farmaciști de origine română stabiliți în Germania, au încercat marea cu degetul în urmă cu zece ani. Au observat că, în Vest, un om din zece apela la produse homeopate la nevoie, așa că au deschis la Cluj, în comuna Rădoaia, laboratorul Plant Extrakt, unde au început să fabrice remedii homeopate destinate exclusiv exportului. Timp de zece ani, din laboratorul lor au plecat tone de materii prime pentru produsele homeopate fabricate pe piețele occidentale și în Extremul Orient. În anul 2000, la cârma afacerii a rămas un singur frate, care a căpătat încredere în piața locală și a început să distribuie aici produse homeopate finite.
„La început a trebuit să educăm piața, să atragem atenția unor medici asupra fenomenului, până când am reușit să vindem produse de sute de mii de euro anual“, spune Rareș Strugaru, directorul executiv al PlantExtrakt. În 2011, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 12 milioane de lei, iar pentru 2012 previzionează o creștere de 25%. „O mare valoare adaugă cele aproximativ 65 de hectare de teren, pe care cultivăm cea mai mare parte din materia primă folosită în producţie“, spune Strugaru.
Plant­Extrakt fabrică anual peste un milion de produse homeopate, iar cifra este în continuă creștere. În 2009, compania a încheiat un parteneriat strategic cu producătorul de medicamente generice LaborMed, căruia i-a vândut 12 branduri de produse fitoterapeutice. Pentru că nu mai face faţă cererii, PlantExtrakt a demarat anul trecut o investiție de 2,5 milioane de euro, în construcţia unei fabrici de medicamente în parcul Tetarom I din Cluj-Napoca.

Medicii dau tonul vânzărilor

În momentul în care a intrat pe piața locală, PlantExtrakt avea un singur competitor: compania franceză Boiron, prezentă pe piața locală din 1994. În acest moment, cele două companii au circa 80% din piața locală, restul fiind împărțită între compania germană DHU și alți producători străini. Pe acest segment nu există decât un studiu de piață efectuat de Cegedim cu cinci ani în urmă, când existau aceiași jucători, iar valoarea pieţei era estimată la 8 milioane euro. Boiron și PlantExtrakt evaluează acum întreaga piaţă la circa 17 milioane de euro și dau asigurări de creștere constantă, în funcţie de anumiţi factori, cum ar fi creșterea numărului medicilor care se specializează în homeopatie.

„Fiind vorba de produse pentru care e nevoie de prescripția medicului, creșterea pieței de homeopatie este în strânsă legătură cu numărul de medici care obțin competența specifică“, spune Rareș Strugaru, directorul PlantExtrakt. Acum, circa 10% dintre medicii de familie români dețin și o certificare în homeopatie. O consultație la aceștia are preț de spital privat: între 100 și 300 de lei. Diana Dragomir a renunțat la meseria de medic orelist pentru a deveni homeopat. „Ştiu că se discută intens cu privire la cât câștigă un medic homeopat, dar noi ne susținem singuri salariul, cotizațiile la stat și cursurile, care costă sute de euro“, spune Diana Dragomir.

Un placebo de 17 milioane de euro?

Dintre toate ramurile medicinei alternative, homeopatia generează cele mai mari controverse printre oamenii de știință. Homeopatia presupune tratarea pacientului cu preparate foarte diluate – în apă sau tablete cu zahăr. Scepticii afirmă că aceste remedii sunt doar „apă chioară“ sau zahăr. La nivel mondial, există o manifestație numită 10:23, în care oamenii iau supradoză de homeopate în public, pentru a demonstra că nu au niciun efect.
„Statutul ambiguu pe care îl au aceste preparate contribuie la popularitatea lor“, spune Liliana Voicu, vicepreședintele ASUR, organizatoarea protestului 10:23 în România. Totodată, remediile au şi un preţ mai accesibil decât medicamentele clasice: şase doze de medicament homeopatic antirăceală costă cât trei tablete de medicament clasic. Dincolo de polemicile științifice, remediile homeopate continuă să scoată de la an la an cu circa 20% mai mulţi bani din buzunarul românilor.

Cifrele autohtone

 Piaţa locală este în plin avânt. De la an la an sunt autorizate remedii noi şi apar alte centre de atestare a medicilor homeopaţi, arată datele Societăţii Române de Homeopatie.

2.800 de medici atestaţi de Ministerul Sănătăţii;

140 de farmacii
care comercializează produse homeopate;

200.000 de pacienţi
români aflaţi în evidenţa medicilor homeopaţi;

34.604 remedii homeopate în nomenclatorul Agenţiei Naţionale a Medicamentului;

17 milioane de euro
este valoarea estimată a pieţei în 2011.