Dacă vor fi adoptate în forma actuală, aceste propuneri vor produce efecte negative asupra consumatorilor şi nu vor rezolva principalele probleme ale pieţei RCA, arată UNSICAR într-un comunicat.



'UNSICAR a luat la cunoştinţă de intenţia declarată a Autorităţii de Supraveghere Financiară – ASF – de a modifica cele 29 de acte normative care reglementează activitatea intermediarilor în asigurări, precum şi de proiectul de modificare a normelor RCA, lansat în dezbatere publică în data de 30 iulie 2014. Aceste subiecte au făcut obiectul discuţiilor dintre reprezentanţii UNSICAR şi preşedintele ASF, care s-au întâlnit joi, 14 august a.c., conform calendarului privind dialogul instituţional anunţat de ASF. Brokerii de asigurare au prezentat, în această primă rundă de discuţii legată de prevederile propuse de ASF pentru piaţa RCA, argumente cu privire la aspectele care pot induce risc sistemic, cum ar fi scăderea rapidă şi abruptă a pieţei de brokeraj de asigurare, generarea unui impact negativ asupra distribuţiei prin intermediari a asigurărilor facultative, creşterea riscului reputaţional, ca şi consecinţă a faptului că interacţiunea clienţilor cu piaţa va intra pe o tendinţă inversă decât cea pe care s-au înscris consumatorii înşişi, şi anume de a solicita servicii de consultanţă înainte de achiziţionarea produselor de asigurare', se spune în comunicatul UNSICAR.



Creşterea susţinută a primelor intermediate, din ultimii ani, a poziţionat piaţa de brokeraj din România la nivelul pieţelor europene de profil, unde 50-80% din volumul afacerilor asigurătorilor provine din distribuţia prin brokeri.



În opinia UNSICAR, principalele probleme ale pieţei RCA sunt legate de nivelul neadecvat al primelor de asigurare cu cel al riscurilor asumate de către asigurători (dauna medie pentru pagube materiale a urcat constant în ultimii şase ani, iar despăgubirile pentru vătămări corporale au crescut exploziv, în ultimii doi ani), în timp ce decizia de cumpărare a consumatorilor este fundamentată în exclusivitate pe preţ.



UNSICAR atrage atenţia că plafonarea comisionului de intermediere la 10%, coroborată cu efectul cert al scăderii procentului de intermediere pe piaţa RCA, va avea în realitate un efect de bumerang, va limita şi va conduce, în fapt, la creşterea costurilor administrative şi de distribuţie ale asigurătorilor. Gradul de cuprindere în asigurarea RCA ar putea scădea semnificativ dacă intermedierea nu va mai putea fi susţinută în baza comisionului de 10%.



În prezent, brokerii intermediază cel puţin 70% din piaţa RCA, dar dacă se se iau în calcul şi agenţii, subscrierile pieţei RCA prin intermediari depăşesc, probabil, nivelul de 80%.



'O situaţie similară este întâlnită pe segmentul asigurărilor obligatorii pentru locuinţe, unde gradul de cuprindere în asigurare se ridică, în prezent, la apoximativ 18%, deşi legea a fost adoptată în anul 2008, iar PAID a devenit funcţional la jumătatea anului 2010. Mediul rural şi oraşele cu mai puţin de 100.000 de locuitori ar putea rămâne fără o ofertă rezonabilă de servicii de asigurări, întrucât aceste zone sunt acoperite, în prezent, într-o proporţie foarte mică de distribuţia directă a companiilor de asigurări. În aceste localităţi, distribuţia de RCA este realizată preponderent de intermediari', subliniază UNSICAR.



Impactul financiar negativ asupra cifrei de afaceri a companiilor de brokeraj va fi de circa 30%, estimează uniunea profesională a brokerilor de asigurare.



'Nicio industrie nu poate absorbi un asemenea şoc, iar pierderile de consecinţă vor fi sistemice pentru întreaga piaţă de asigurări, pentru că o astfel de măsură poate induce falimente în piaţa de brokeraj şi pierderi semnificative din prime pentru asigurători. Reducerea afacerilor brokerilor cu activitate în zona de retail va genera scăderea pieţei de asigurări şi în celelalte linii importante de produse pentru persoane fizice: casco, locuinţe, asigurări de călătorie etc.', se spune în comunicat.



Potrivit estimărilor UNSICAR, comisionul mediu pentru intermedierea RCA se situează, în prezent, în intervalul 18-20%.



UNSICAR estimează că aproximativ 25.000 de oameni – angajaţi sau colaboratori ai brokerilor de asigurări specializaţi în retail – ar rămâne fără locuri de muncă, ca urmare a scăderii bruşte a veniturilor brokerilor cu 40-50% faţă de nivelul actual, iar bugetul de stat va pierde venituri de peste 50 milioane lei, iar cel al ASF se va diminua cu aproximativ 2 milioane de lei, din taxa de funcţionare datorată de brokeri pentru această linie de asigurare.



În ceea ce priveşte propunerea ASF ca decontarea primelor către asigurători să fie realizată în 24 de ore, faţă de 15 zile, în prezent, UNSICAR a arătat şi argumentat că această măsură nu poate fi pusă în practică de către operatorii din piaţă, întrucât respectarea acestei obligaţii este imposibil de realizat din punct de vedere logistic şi operaţional. Transferul de bani de la broker către asigurător trebuie realizat în paralel cu transferul informaţiilor legate de subscrieri şi anulări de poliţe, confirmat de documentele de evidenţă – poliţe, borderouri, documente justificative şi situaţiile specifice solicitate de fiecare asigurător. 



Companiile de asigurări care emit poliţe de răspundere civilă auto (RCA) vor fi obligate să menţioneze pe poliţele RCA comisionul de intermediere, iar acesta nu trebuie să depăşească 10% din valoarea primelor de asigurare încasate, potrivit unui proiect de normă al Autorităţii de Supraveghere Financiară /ASF/ pentru modificarea şi completarea normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule.



UNSICAR consideră că proiectul ASF ar trebui să se axeze în principal pe creşterea calităţii procesului de regularizare a daunelor şi a solicitat autorităţii excluderea din reglementările actuale a obligativităţii asigurătorilor de instrumentare a daunelor doar cu proprii angajaţi şi introducerea posibilităţii ca daunele să poată fi constatate şi evaluate de experţii independenţi existenţi pe întreg teritoriul României sau de asigurătorul păgubitului.