”Dacă mergi la standul Ferrari, acolo nu găsești pe nimeni îngrijorat de vreo recesiune. Ultimii clienți ai Ferrari cu care m-am întâlnit nu erau în lacrimi”, spune Sergio Marchionne, CEO al grupului Fiat. De fapt, pe Ferrari și Maserati se bazează șeful Fiat în caz că industria auto europeană intră iarăși în declin. Chiar și fără lansarea SUV-ului Kubang, prezentat la Târgul auto de Frankfurt, Maserati este în creștere puternică, țintind vânzări de 45.000 de unități pe an până în 2014. La Ferrari, cea mai profitabilă divizie a grupului italian Fiat, producția va fi de doar 7.000 de unități anul acesta, dar nu pentru că n-ar fi cerere. Dacă ar face mai multe mașini, acestea n-ar mai fi la fel de exclusiviste, iar la Ferrari exclusivismul vine cu un preț. Anul trecut Ferrari a avut un profit net de 302 mil. euro, cu 23% mai mare decât în 2009, iar anul acesta vrea o îmbunătățire ”semnificativă” a rezultatului, potrivit Bloomberg.
Nici Lamborghini nu o duce prea rău. Modelul Avantador s-a vândut în avans, având asigurate comenzi pentru un an și jumătate. Anul trecut, Lamborghini a vândut 1.302 mașini, iar anul acesta cel mai probabil vânzările vor crește. Asta îi mulțumește pe șefii germani de la Volkswagen, proprietarul brandului italian, care au anunțat că vor construi un Lamborghini de 1,6 milioane de euro, Sesto Elemento, însă doar 20 de bucăți, ca să poată justifica prețul. Rolls-Royce, al producător tradițional de mașini de superlux, acum în proprietatea BMW, anunță investiții în capacitățile de producție, din același motiv, al majorării cererii. 2.711 de Rolls-Royce-uri s-au vândut anul trecut, iar anul acesta, pe fondul apetitului chinezilor pentru Ghost-urile de peste 300.000 de euro, va fi un nou record istoric de vânzări.
Una peste alta, principalele mărci auto de lux din Europa, Maserati, Lamborghini, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce și Aston Martin, vor avea vânzări totale de 28.900 de unități, cu 19% mai mult decât anul trecut, iar în 2012, potrivit estimărilor IHS, vor mai crește cu încă 13% față de anul acesta. Un contrast puternic față de producătorii auto de masă, Peugeot-Citroen anunțând deja că ia în considerare o nouă recesiune, iar Ford că nu se așteaptă la un avans al vânzărilor.
”Bogații au devenit și mai bogați, iar numărul milionarilor din țările emergente este în creștere, așa că și trendul demografic este foarte bun”, dă o posibilă explicație Erich Hauser, analist auto la Credit Suisse. Așa cum ați putut citi în paginile revistei Capital de săptămâna trecută și în România există fenomenui descris mai sus. Vânzările de automobile scumpe, ce-i drept, Mercedes, Audi și Bmw, au crescut, în timp ce vânzările de mașini cu preț mic sau mediu au scăzut.