România a ajuns o mare putere maritimă comercială în perioada comunistă. Chiar dacă acest lucru pare de necrezut, ambiţia lui Nicolae Ceauşescu de a avea o economie autosuficientă a dus România pe locul 9 în lume în funcţie de mărimea flotei comerciale.

Din cele 360 de nave comerciale, pescadoare, nave cargo, mineraliere şi petroliere sub pavilion românesc moştenite de la Ceauşescu, azi nu a mai rămas aproape nimic. În schimb, unii dintre actualii armatori din Constanţa şi-au început afacerile cumpărând vapoare, la preţ de nimic, de la stat.

Chiar şi trecerea în proprietate privată a tuturor navelor – prin ce mijloace contează mai puţin – ar fi putut fi o soluţie mai bună decât aruncarea acestora la fier vechi sau abandonarea lor pe ţărmurile oceanelor lumii.

Dosarul „Flota”, marea controversă legată de actualul preşedinte

Căderea comunismului a prins România cu o flotă de 360 de nave comerciale, dintre care circa 280 în stare de funcţionare, administrate de fosta întreprindere de stat Navrom Constanţa. Mai marii vremii au decis însă că o singură companie nu poate gestiona o flotă de asemena proporţii şi au împărţit gestiunea navelor între trei firme: Navrom, Romline şi Petromin.

Petromin a primit 89 de nave, dintre cele de mare tonaj, respectiv mineralierele şi petrolierele, astfel încât compania a devenit cea mai importantă din cele trei, dar şi cea care a generat cele mai mari scandaluri.

De numele Petromin se leagă şi celebrul dosar „Flota”, instrumentat în 1999, pentru care au fost puse sub acuzare 80 de persoane, între care şi actualul preşedinte, Traian Băsescu, fost ministru al Transporturilor. Dosarul are ca obiect vânzarea a 16 nave, care au fost administrate împreună cu firma norvegiană Klaveness, pentru acoperirea unor împrumuturi care trebuiau utilizate pentru retehnologizarea lor.

Click pentru a mări ta0-41515-tabelflota.jpgbelul

Pierdere de 1,1 miliarde de lei

Că au fost înstrăinate, cumpărate pe bani de nimic de români şi străini sau, pur şi simplu, au ajuns să fie abandonate, prejudiciul estimat al statului român pentru pierderea vaselor comerciale este de 11.000 de miliarde de lei vechi (circa 260 de milioane de euro).