Principatul Monaco a fost pentru a 25-a dată gazda celei mai prestigioase expoziții de iahturi din lume.  121 de ambarcațiuni de peste 30 de metri, așa-numitele superiahturi,  au atras în 2015 nu mai puțin de 34.500 de vizitatori, unii dintre ei gata pentru o achiziție care ar putea face și un șeic arab să roșească.

Evenimente dedicate producătorilor, posesorilor și cumpărătorilor de iahtutri sunt, anual,  cu zecile pe întreg mapamondul. Niciunul dintre acestea nu este însă la fel de renumit ca Monaco Yacht Show (MYS), mai ales dacă vorbim despre ambarcațiuni a căror lungime minimă depășește 30 de metri. Ajuns la cea de-a 25-a ediție, acest eveniment s-a născut, în 1991, din necesitatea de a crea un cadru propice pentru tranzacțiile care aveau deja loc în Port Hercules. La prima ediție, circa 50 de companii – în majoritate din Monaco și Franța – au decis să își prezinte produsele și nu mai mult de 30 de iahturi, a căror lungime medie era de 32 de metri, au fost expuse de-a lungul Quai des Etats-Unis. Ei bine, pe 23 septembrie 2015, nu mai puțin de 121 de nave au ocupat aproape în întregime Port Hercules, valoarea totală a acestora depășind 3 miliarde de euro.

Cei 34.500 de vizitatori, cu 1.500 ai mulți decât la ediția din 2014, au putut admira creațiile a 530 de companii producătoare de ambarcațiuni, motoare, echipamente de navigație și mobilier. Desigur, în lumea acestor veritabile regine ale mărilor și oceanelor, contează mai mult valoarea decât volumul, iar din acest punct de vedere, câteva exponate au uimit.

Premiul pentru cel mai eficient iaht prezent la Monaco Yacht Show 2015 a fost adjudecat de nava Taransay, o creație a designerilor de la Studio Tassin și a inginerilor de la Rossianvi/STB Italia. Replică a unui iaht din 1930, această navă nu mai are nimic de a face cu istoria, în afara clasicului design exterior. Cu o lungime de 39 de metri, Taransay este propulsat până la o viteză de croazieră de 12 noduri de două motoare Caterpillar C18 Acert, iar cei 10 pasageri sunt găzduiți în cinci cabine amplasate pe puntea inferioară. Iahtul oferă, de asemenea, o punte superioară aflată direct în bătaia soarelui care asigură un spațiu suficient pentru pasageri și echipaj.

Premiul MYS/RINA 2015 a revenit iahtului Madame Kate, o navă de 60 de metri cu un design semnat de celebrul Tim Heywood realizat în șantierele olandeze AMELS. Grație efectului perlat al vopselei exterioare și iluminării artificiale atât deasupra cât și sub linia de plutire, iahtul garantează o apariție greu de trecut cu vederea în orice port al lumii. Cabinele de pe puntea inferioară și apartamentele de pe cea mediană asigură spațiu mai mult decât suficient pentru doar 12 pasageri, aceștia fiind deserviți de un echipaj format din 15 persoane. Pe lângă un mic heliport, o terasă însorită, și o platformă pentru înot, Madame Kate ascunde în partea frontală un garaj în care se află o limuzină cu o lungime de 8 metri.

Tot Madame Kate a primit și premiul pentru cel mai interesant design interior. Realizată de Laura Sessa, compartimentarea iahtului a permis nu doar un confort impresionant destinat pasagerilor ci și „ascunderea” garajului și a unui spațiu de depozitare pentru o mică ambarcațiune cu motor destinată explorării apelor de mică adâncime unde Madame Kate nu poate pătrunde.

Ester III este nava cu cel mai interesant design exterior în opinia juriului Monaco Yacht Show 2015. Având 66 de metri și o siluetă puternică, masculină  și modernă, iahtul construit în șantierele Lurssen are un design exterior semnat de Espen Øino International, în timp ce interiorul a intrat în sarcina studioului Reymond Langton Design. Cum nava a fost construită la comandă, iar proprietarul este foarte atent la selectarea celor care pot urca pe punte, detaliile despre configurația interiorului și sistemul de propulsie rămân un secret. Singurii care au avut acces la bord la ediția din 2015 a Monaco Yacht Show au fost cei dispuși să închirieze nava.

Silver Fast, o vedetă australiană la Monte Carlo

Spectacolul superb al celor 121 de iahturi ancorate în Port Hercules între 24 și 27 septembrie 2015 a fost dominat autoritar de o navă argintie cu un design revoluționar: Silver Fast. Acest veritabil sprinter al mărilor poate călători cu o viteză maximă de 27 de noduri. Asta îl face  cel mai rapid superiaht cu propulsie convențională  În ciuda lungimii de 77 de metri, nava are „doar” 952 de tone grație structurii din aluminiu. Puterea celor două motoare principale de 2.720 kW nu înseamnă neapărat și un consum mare de carburant, iar acest fapt îi permite lui Silver Fast să navigheze cu un singur plin al rezervoarelor de 112.000 de litri nu mai puțin de 6.000 de mile nautice cu o viteză de 14 noduri sau 4.500 de mile cu 18 noduri.

În privința designului, Silver Fast este o adevărată încântare. Realizat în șantierele Hanseatic Marine din Henderson, Australia, sub comanda arhitecților de la Espen Øino, iahtul nu lasă niciun dubiu asupra capacității sale de a sprinta printre valuri. Și dacă exteriorul nu este suficient de spectaculos, în interior, modernismul este la putere și ia ochii. Cei 18 pasageri pot fi cazați în șapte cabine – sau, mai degrabă apartamente – dotate cu toate echipamentele moderne disponibile, în timp ce proprietarul are la dispoziție un apartament enorm cu propria punte și vizibilitate pe 180 de grade. Toate cele trei punți destinate cabinelor sunt izolate fonic astfel încât zgomotul motoareor – extrem de redus și în exterior – este insesizabil. Pentru activități în aer liber, Silver Fast pune la dispoziția pasagerilor punți expuse soarelui, platformă pentru înot și un jacuzzi în care au loc 8 persoane. Deși prețul acestei nave care a cucerit premiul „Finest new yacht of the 2015 MYS” nu este public, specialiștii estimează că ea poate fi vândută cu circa 80 de milioane de euro.

(Articol publicat în Suplimentul Capital LUXURY apărut pe 11 decembrie 2015)