Contractele NASA cu SpaceX au ajuns în vizorul cogresmanilor din cauza apropierii lui Elon Musk de China.  „Legătura cu diavolul”, pe care Elon Musk și compania sa, Tesla, a cimentat-o cu China, creând unele animozități în SUA, nu le dă pace politicienilor americani.

Trădare maximă la nivel planetar

În Congres, au apărut tot mai multe voci care se arată deranjate de relația tot mai sudată dintre Musk și China,din ultimii ani. Iar unii dintre politicienii americani „analizează dacă contractele NASA atribuite lui Elon Musk pentru prima misiune în cosmos cu echipaj uman, care pleacă de pe teritoriul SUA, după o pauză de nouă ani. reprezintă un potențial risc de securitate națională” rezultat, scrie ZeroHedge.

Nedumeririle congresmanilor vin într-un moment de maximă tensiune între SUA și China. În afara negocierilor comerciale sino-americane controversate de anul trecut, a pandemiei globale provocate de China, administrația Trump a încercat să țină garda sus în fața potențialelor amenințări din China.

Senatorul republican de Colorado, Cory Gardner, a declarat: „Sunt îngrijorat de faptul că companiile din China ar putea veni în SUA, ar putea face o afaceri bune aici, ar putea avea acces ia informații sensibile și la tehnologii proprii și să le folosească pentru a-și îmbogăți propriul program spațial, propriile eforturi de securitate națională ale Chinei”.

Garnder a sugerat că „Oficiul de Contabilitate al Guvernului trebuie să analizeze contractorii NASA pentru potențiale legături cu China”. Șefii NASA trebuie să ia în considerare legăturile cu China atunci când atribuie contracte. „Nivelul de îngrijorare al companiilor americane este foarte mare”, a concluzionat Gardner.

Contractul de 2,6 miliarde de dolari pe care Elon Musk îl are cu NASA prevede furnizarea a șase zboruri cu oameni la bord până la Stația Spațială Internațională. Primul dintre ele este programat la sfârșitul lunii august, zborul de acum, cu astronauții Hurley și Behnken, fiind unul demonstrativ.

Dacă propunerile lui Garner vor fi luate în seamă, acestea ar putea afecta în mod disproporționat compania SpaceX, din cauza implicării financiare a lui Musk cu guvernul chinez. În decembrie, producătorul american Tesla a a împrumutat 1,4 miliarde de dolari de la mari bănci chinezești pentru a-și finanța deschiderea noii sale fabrici din China. Cei 10 miliarde de yuani (1,4 miliarde de dolari) vor fi luați de Tesla pe o perioadă de 5 ani, o parte din acest nou împrumut urmând să fie folosită pentru a rostogoli un credit mai vechi.

Un alt oficial american a comentat: „Aici este vorba și de concurență dar nu înseamnă că nu este o problemă valabilă. Este un fel de dinamică clasică, nu? ”

Acesta a precizat că nu sunt vizate doar companiile lui Musk. „Există cel puțin șapte companii aerospațiale care au un element de investiții chineze care trebuie să ne îngrijoreze. Este și cazul gigantului chinez Tencent”.

Dar în Congres sunt și oameni care cred că propunerile lui Gardner sunt prea vagi pentru a fi puse în aplicare.

Gardner insistă însă că propunerile sale urmăresc protejarea unui domeniu extrem de sensibil cum este cel al programelor spațiale și ehnologiilor spațiale americane. De aceea, echipa sa încearcă să interzică persoanelor „care au gânduri necurate” să contracteze NASA timp de cel puțin un an și apoi să ofere Agenției Spațiale Americane posibilitatea de a prelungi această interdicție timp de 10 ani.

Site-ul american amintește că în urmă cu doar câteva luni se întreba dacă nu cumva Musk riscă să devină un instrument al chinezilor datorită legăturilor sale strânse cu Beijingul și dependenței financiare de țara comunistă.

La începutul pandemiei, Compania Tesla a achiziționat aparate medicale de ventilație din China și le-a expediat în SUA„China avea supraproducție, așa că am cumpărat 1255 de aparate de tip ResMed, Philips și Medtronic aprobate de FDA și le-am expediat pe calea aerului în Los Angeles”, a transmis Musk pe Twitter.

După cum se știe, Demo-2, misiunea instorică lansată de compania Space X a lui Musk în luna mai, este prima misiune cu echipaj uman pentru o capsulă Dragon, un produs al companiei SpaceX a lui Elon Musk. În 2016, NASA a ales SpaceX drept una dintre cele două companii private (Boeing este cea de-a doua) care vor prelua sarcina de a asigura transportul astronauţilor spre şi dinspre ISS.

Crew Dragon este varianta adaptată pentru echipaj uman a capsulei Cargo Dragon, un vehicul cu pilot automat care este folosit pentru reaprovizionarea ISS, în cadrul unui contract cu NASA din 2012.