Putini studenti demareaza propriul business in Romania. Daca o fac, cauta domenii cu investitii necesare minime. Noroc cu domeniile de IT si consultanta, care salveaza onoarea tinerilor intreprinzatori

Dupa ce se plictisesc de mers la discoteca si jucat Counter-Strike, unii studenti se imprumuta de cateva sute de euro de la rude si isi deschid o microintreprindere. Aceasta specie, a studentilor cu idei de afaceri si cu intentia de a se ocupa serios de ele, este extrem de rara. Putini sunt cei care au chef sa se lege la cap cu un business “pe bune”. E drept, nici mediul de afaceri din Romania nu este cel mai prietenos.


Vazand atata lipsa de entuziasm, fostul guvern PSD s-a gandit, in stilul sau caracteristic, sa le acorde studentilor niste facilitati. Astfel, in 2003, a fost publicata celebra Hotarare de Guvern 166, care scutea studentii de la plata oricaror taxe la infiintarea unei firme. Raportat la cele cateva sute de mii de studenti din Romania, rezultatele sunt aproape jenante: conform unei statistici din luna septembrie a Registrului Comertului, numai 7.000 de firme s-au inregistrat in baza hotararii amintite, in doi ani si jumatate.


Cu toate acestea, in afara de studentii beneficiari de facilitati, exista in Romania o categorie de tineri care salveaza onoarea intreprinzatorilor cu varste sub 30 de ani. De regula, este vorba despre cei care au lucrat o perioada, macar cateva luni, intr-o companie mai mare si au decis, la un moment dat, sa se descurce pe cont propriu. De asemenea, ei sunt tineri care au avut activitate intensa de voluntariat in timpul facultatii si, eventual, au studiat in strainatate. Domeniile preferate de acestia, in 2004-2005, au fost consultanta pentru afaceri, activitati conexe domeniului IT, publicitate. Orientarea s-a schimbat putin fata de acum doi-trei ani. Conform unei statistici realizate de coordonatorii programului “Chiar Poti”, sustinut de Centrul de Dezvoltare Economica (CDE), internet-cafe-ul era pe primul loc la sectoarele favorite ale tinerilor intreprinzatori din mediul urban. Apoi abia urmau web-designul si comertul online.



“Chiar Poti” este un program care a beneficiat, timp de doi ani, de finantare din partea unei companii private, acum fiind sustinut numai de CDE. In total, potrivit coordonatorului de program, Remus Nica, circa 650 de tineri au praticipat la sesiuni de instruire si consultanta pentru business-start. Cati dintre acestia au demarat efectiv o afacere este greu de spus.
Pe tinerii prezentati mai jos, desi abia la inceput de drum, i-am descoperit prin intermediul unor organizatii sau grupuri electronice precum Junior Chamber International Romania sau “Antreprenor”. Cel mai tanar dintre ei are 22 de ani si venituri anuale de 10.000 de euro, ceea ce nu este rau deloc, potentialul afacerii fiind extrem de promitator. Deci, se poate.





Francizele, o manie banoasa

“Am semnat contractul cu Sheriff’s si am “vandut” deja Broaster Chicken si multe alte branduri. Lucram numai cu marci foarte cunoscute”, se mandreste Adrian Gheorghe, directorul companiei ThinkBig.
El are 23 de ani, este specializat in economia si dreptul afacerilor si pasionat de francize. “Am inceput sa ma documentez despre acest domeniu cand mi-a venit ideea sa-mi deschid o patiserie Fornetti”, isi aminteste tanarul intreprinzator.


A abandonat ideea, in schimb a devenit intermediar si consultant pentru companii cu marci celebre, care vand in sistem de franciza. “Ne pregatim sa vindem in sistem de franciza cel mai cunoscut lant de cafenele din Statele Unite, Gloria Jeans”, spune Adrian Gheorghe. In acelasi timp, el cauta oameni de afaceri care ar fi interesati sa investeasca in acest tip de business. “ThinkBig se ocupa de manuale de proceduri, contracte si alte aspecte cu care intreprinzatorii se confrunta cand doresc sa cumpere o franciza”, adauga acesta. Firma lui Adrian Gheorghe este al doilea actor, ca dimensiune si vechime, pe piata intermedierilor de francize. Practic, este vorba de o nisa ingusta, iar firmele care au prins ideea la timp se pot dezvolta rapid si sigur. ThinkBig s-a infiintat anul trecut si, in aceasta perioada, a intermediat contracte in valoare de aproximativ 45.000 de euro. Pentru anul 2006, Adrian Gheorghe isi propune sa lucreze in parteneriat cu mari centre comerciale si sa aduca mai multe branduri celebre din domeniul fast-food si al serviciilor.

Investitie amortizata In cateva luni

Afacerea in cifre (euro):

Anul infiintarii 2004


Investitie initiala 2.000


Cifra de afaceri (2005) 20.000


Numar de angajati 5







Arta vanzarilor in lift

Tudor Maxim, in varsta de 25 de ani, s-a gandit sa vanda timpul petrecut in lift. Cele cateva minute pe care oricine le pierde zilnic in ascensor au fost considerate o foarte buna ocazie pentru a studia un panou publicitar.
“Este o nisa foarte buna pentru publicitate si, pana in prezent, nevalorificata”, explica tanarul.
Acesta afirma ca ideea i-a venit, pur si simplu, in timp ce mergea cu liftul.




“Cand am pus pe hartie proiectul, nici macar nu stiam statutul juridic al acestor spatii. Cui apartin lifturile? Cu cine ar trebui sa negociem?” povesteste Tudor.
Practic, lucrurile sunt destul de complicate. Pentru lifturile din blocuri, compania Elevate Media a discutat cu administratorii.
“Le platim o suma lunar. Trebuie sa mearga mereu cineva sa plateasca. Pierdem mult timp si efort, plus ca, uneori, avem dificultati in a obtine chitante”, spune intreprinzatorul.
El se straduie, in prezent, sa realizeze un mecanism mai eficient pentru incheierea contractelor si plata proprietarilor de lifturi, fie ca sunt companii, fie asociatii de locatari. Compania lui Tudor Maxim, Elevate Media, a fost infiintata anul acesta si are in prezent peste 200 de contracte de vanzare a spatiului publicitar din ascensoare.




“Ne-am orientat, pentru inceput, spre zona centrala a Bucurestiului”, explica el. Pentru anul 2006, Tudor isi propune inzecirea retelei de spatii publicitare, pana la circa 2.000 de locatii. De asemenea, sunt vizate blocurie din proximitatea supermarketurilor.

10.000 de euro In patru luni

Afacerea in cifre (euro):


Anul infiintarii 2005


Investitia initiala 2.000


Cifra afaceri (patru luni) 10.000 euro


Numar angajati 5 + doi colaboratori







De viitor: videoconferinte si web-design

Cea mai recenta veste despre firma ImaGroup, a lui Laviniu Gavanescu, este ca transmite in direct, pe internet, unele evenimente organizate de Camera de Comert si Industrie a Romaniei.
Cui nu i-ar placea sa se ocupe de un astfel de domeniu inovativ si sa puna mana pe un asemenea proiect? Iata ca Laviniu a reusit acest lucru la numai 22 de ani. El s-a lansat intr-un domeniu putin exploatat in Romania, dar cu mare potential in viitor. Gavanescu spune ca lipsa de maturitate a pietei, lipsa unor firme de notorietate si, totodata, cererea foarte mare, reprezinta oportunitati enorme pentru micile companii din domeniul web-designului.


Lucrurile nu au fost, in orice caz, extrem de simple. “Ne-am lovit de o serie de firme care intermediaza serviciile de web-design, ingreunand comunicarea cu clientul. Acesta obtine un produs scump si neadaptat nevoilor sale, deoarece intermediarul nu este interesat sau pregatit sa ofere sfaturi beneficiarului final”, explica Laviniu. El mai spune ca activitatea firmei este ingreunata de “un mediu nesanatos de afaceri, coruptie, fiscalitate ridicata”. El mai mentioneaza, printre probleme, “prezenta in numar mare a web-designerilor care produc site-uri de proasta calitate si nu ofera garantie si update. Pentru 2006, ImaGroup are o strategie de consolidare pe piata si de orientare catre clienti. “In Romania, un website a fost considerat, in general, un instrument de prezentare. Vrem sa demonstram ca poate fi mai mult!”, conchide Laviniu Gavanescu.


Profit mic, perspective mari

Afacerea in cifre (euro)


Anul infiintarii 2004


Investitia initiala 1.000


Cifra de afaceri 10.000


Numar angajati 2







Flerul, esential pentru “resursele umane”

Alina Botezatu are 28 de ani si conduce Perspective Group de head-hunting, compania de recrutare si consultanta in domeniul resurselor umane. De la trei clienti, firma a ajuns sa lucreze cu peste douazeci, in mai putin de doi ani de functionare. Acestia, companii de dimensiune medie si mare, au externalizat anumite activitati cu specific de resurse umane, propunandu-i Alinei preluarea activitatii de recrutare de personal si evaluarea performantei noilor angajati. “Cred ca iti trebuie un anume instinct pentru a deveni foarte bun in acest domeniu. Secretul este sa “potrivesti” in mod ideal necesitatile, valorile si viziunea unei companii cu abilitatile, personalitatea si asteptarile unui candidat”, explica Alina.



O buna oportunitate pe piata este, dupa parerea ei, nevoia crescanda de externalizare a anumitor servicii. “Cea mai mare problema ar fi lipsa de seriozitate din partea unor candidati”, spune Alina. Mai concret, unii dintre cei programati la interviuri, pur si simplu, “uita de interviu” si nu mai apar. Din pacate, motivele lor sunt de cele mai multe ori subiective.

Despre initierea afacerii, Alina considera ca a gasit momentul oportun, pe traseul carierei sale profesionale. “Am lucrat timp de sase ani ca angajata, in domeniul resurselor umane si business development”. Apoi, pentru o vreme, am activat ca freelancer si, in final, am pus pe picioare firma”, explica aceasta. Dupa cate se vede, initiativa a fost dezvoltata cu succes.

Perspective Group are sase angajati si mai ofera, pe langa servicii de executive search, recrutare si consultanta pentru firme, consiliere personala in cariera pentru cei aflati in cautarea unui job sau pentru cei care doresc o schimbare. “Este un domeniu relativ nou in Romania, dar cu potential”, conchide Alina Botezatu.

Investitie mare, venituri pe masura

Afacerea in cifre (euro)


Anul infiintarii 2004


Investitia initiala 25.000


Cifra de afaceri (2005) 80.000


Numar angajati 6







Cum cuceresti “ingerii investitori”

Care este legatura directa intre servicii IT, mass-media, recrutare si promovarea unor programe MBA? In loc sa cautati combinatia castigatoare, ii puteti da, mai bine, un telefon lui Daniel Secareanu. La 24 de ani, el a demarat afaceri pe toate aceste directii, absolvind intre timp un master in management IT. Perspectivele pentru 2006 par optimiste: de curand, a convins un investitor sa finanteze cu 50.000 de euro pe an publicatia de specialitate pe care o tratase pana acum ca pe un hobby.


“La inceput, am infiintat o microfirma, Tigros Net Tech, pentru a furniza servicii IT organizatiei la care lucram. Ulterior, am inceput sa mai avem un client permanent, tot un ONG, la acestea adaugandu-se si alte proiecte”, isi aminteste Daniel. In paralel, el se ocupa si de redactarea, editarea si publicarea unei reviste de specialitate, tot in domeniul IT.
Tigros Net Tech a inregistrat o cifra de afaceri de circa 10.000 de euro in 2004, dar tanarul considera ca nu a avut suficient timp sa se ocupe de firma fiindca, tot anul trecut, a “facut naveta” de la Bucuresti la Budapesta, pentru un program de master la Central European University (CEU). Revenit in tara, el a devenit “recrutor” oficial pentru programele acestei universitati in Romania.



Tot la CEU, Secareanu a castigat increderea unor profesori universitari care au devenit “ingeri investitori” pentru tanarul absolvent de master. Daniel Secareanu are, pentru anul viitor, un job si o rasplata: sa se ocupe de promovarea programului de “weekend MBA” al universitatii din Ungaria si, in acelasi tmp, va primi o finantare frumusica pentru publicarea revistei de specialitate “Solutia IT”. “Investitia va dura trei ani. Ne-am gandit si la o strategie de “exit” la sfarsitul perioadei, chiar la un potential client care ar dori sa cumpere afacerea”, conchide tanarul intreprinzator.

Anul viitor suna bine

Afacerea in cifre (euro)


Anul infiintarii 2003


Investitia initiala 400


Cifra de afaceri 10.000


Numar angajati 2







Afaceri cu finantare.ro si cu nemti

Din informatii despre finantari si outsourcing de programe IT, Marius Alexa obtine, in cele doua firme pe care le conduce, venituri de circa 300.000 de euro anual. Tanarul de 28 de ani, din Iasi, a inceput sa castige bani pe cont propriu din momentul in care consultanta in domeniul proiectelor cu finantare europeana era abia in fasa. “In 2001, mi-a venit ideea de a crea www.finantare.ro ca un instrument util celor care doresc sa-si dezvolte afacerile.



Practic, am inceput cu 12 dolari, bani pe care ii primisem la lichidare cand am parasit locul de munca de atunci”, spune Marius Alexa. Portalul cu informatii despre finantari a inregistrat rapid succes, precum si firma care il administreaza, Kapital. In acelasi timp, Marius a inceput sa scrie proiecte pentru obtinerea de fonduri europene. Dar asta nu e tot. In 2003, tanarul a fost contactat de un om de afaceri german care ii citise un articol pe internet. Astfel, in urma unei calatorii in Germania, i-a cunoscut pe viitorii sai parteneri de afaceri. Compania nou infiintata, Sologics, face outsourcing pentru realizarea de magazine virtuale. Numai pentru nemti. In 2006, Marius Alexa va lansa alte trei site-uri destinate afacerilor si o noua versiune a www.finantare.ro. De asemenea, va promova serviciile Sologics in Romania.

Venituri de 300.000 de euro, la Iasi

Afacerile in cifre Kapital Sologics


Anul infiintarii 2001 2003


Investitie initiala 12 USD 10.000 euro


Cifra afaceri 25.000 euro 280.000 euro


Numar angajati 9 9