Produsele venite din această țară au afectat considerabil industria europeană, reducând ponderea investițiilor în acest sector. Oferta de plăci ceramice la preţ de dumping a producătorilor chinezi, corelată cu creşterea cererii pentru produsele ieftine, cauzată de criza economică, au dus la scăderea calităţii modelelor din piaţă şi a marjelor companiilor producătoare.

Sacţiunile antidumping sunt provizorii şi cuprind taxe de 73% pentru companiile care nu au cooperat în timpul anchetei şi de 35% pentru cele cooperante. Cei 73% şi respectiv 35% reprezintă cuantumul de creştere al taxelor vamale pentru produsele companiei respective, importante pe pieţele europene.

Investiţii sistate

Producătorii europeni și-au majorat stocurile în perioada 2007-2010 și au pus pe hold investiții importante, neavând siguranța amortizării acestora în contextul prezenței în piață a unor produse cu prețuri chiar sub costul de producție.

“Măsura luată de Uniunea Europeană permite amortizarea mai rapidă a investițiilor realizate de companiile din acest sector și implicit creșterea calității produselor livrate și a diversității acestora. În ultimii ani a existat o presiune constantă asupra producătorilor europeni din partea importurilor din China”, declară Cătălin Rotaru, Country Manager KAI Group România, companie controlată de fondul de investiţii Advent International.

Compania a investit în ultimii zece ani peste 45 de milioane de euro în retehnologizare şi în creşterea capacităţilor de fabricaţie. Ultima investiţie de peste 6 milioane de euro într-o nouă linie de producție este în curs de finalizare şi are ca scop creşterea capacităţii de productie cu peste 2,5 milioane de mp.

China, principalul furnizor

Anul trecut, China a devenit cel mai mare furnizor de plăci ceramice în România, cu intrări de peste 5 milioane de mp. China deţine astfel o pondere de peste 22% din totalul importurilor de peste 23 de milioane de pătraţi.

La nivelul Uniunii Europene, volumul total al importurilor din China în 2010 a fost de peste 66 milioane mp, la un preţ mediu de achizitie de aproximativ 4,5 euro/mp, în timp ce produsele din țările UE au un preț mediu de vânzare de 8,8 euro/mp.

KAI Group este acum în faza de punere în funcțiune a unei noi linii de producție, care va spori capacitatea fabricii cu peste 2,5 milioane mp.

Te-ar putea interesa și: