734.000 de autoturisme mai vechi de 20 de ani!
Conform datelor privind parcul auto din România, la începutul lui 2011 la noi în țară eerau înmatriculate peste un milion de autoturisme cu o vechime între 6 și 10 ani, aproximativ 720.000 de autoturisme cu vechimea cuprinsă între 11 și 15 ani, aproape 400.000 de autoturisme cu vechimea între 16 și 20 de ani.
De asemenea, raportul înmatriculărilor arată că în ianuarie 2011, existau în România 734.000 de autoturisme mai vechi de 20 de ani.
Noua taxă se aplică numai maşinilor care se înmatriculează începând din 13 ianuarie 2012, dată la care intră în vigoare noua lege.

De asemenea, actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Sumele pentru restituire sunt prevăzute în bugetul Fondului pentru Mediu şi se ridică la peste 200 de milioane lei. AICI Calculează-ţi singur taxa pe poluare pentru maşina ta! Constantin Stroe: Nu veți mai putea vinde mașini fabricate înainte de 2005

Noua taxă de poluare auto va bloca vânzarea-cumpărarea automobilelor foarte vechi, fabricate înainte de anii 2004-2005, dar este în interesul majoritar al României şi respectă principiul european ‘poluatorul plăteşte’, a declarat vineri, pentru AGERPRES, Constantin Stroe, membru al Consiliului Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile şi vicepreşedinte al companiei Dacia.

El a afirmat că salută apariţia acestei legi, pe care a calificat-o drept ‘o decizie politică curajoasă’ pentru că, deşi va afecta peste un milion de posesori de maşini foarte vechi, trebuie privită din punctul de vedere al interesului majoritar al României.

‘Prima consecinţă a noii legi este că circulaţia (vânzarea-cumpărarea) automobilelor foarte vechi, cele fabricate până în anii 2004-2005, se va bloca. Practic, un posesor de automobil foarte vechi, între varianta de a-l duce la REMAT în programul Rabla sau a-l vinde, va apela la prima variantă pentru că este mai convenabilă pentru toată lumea’, a arătat Stroe.

Totodată, legea va stimula comercializarea automobilelor noi, cu grad de poluare foarte mic, şi vine să clarifice situaţia României, care, după aderarea la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007, a riscat de mai multe ori să ajungă în faţa Curţii Europene de Justiţie, din cauza hotărârilor de guvern privind taxa de poluare.

În opinia lui Stroe, noua lege înlătură practic fenomenul de favorizare a pieţei interne de maşini autohtone vechi care poluau foarte mult în faţa maşinilor vechi din afara României, dar în acelaşi timp pune o barieră solidă în faţa maşinilor foarte vechi din restul Europei, care, chiar dacă aparţineau unor mărci de prestigiu, duceau la o situaţie de nonsens – pe de o parte România aplica de câţiva ani un program de înnoire a parcului auto naţional, iar pe de altă parte permitea importul, în fiecare an, al unui număr de maşini poluante mai mare decât al celor duse la REMAT.

‘În sfârşit, România aplică pentru prima dată sloganul european poluatorul plăteşte – poluezi puţin plăteşti puţin, poluezi mult plăteşti mult (…) În România, în anii buni, s-au vândut 350.000-400.000 maşini, din care 65% maşini second-hand vechi. Spre exemplu, Bucureştiul a devenit un oraş ‘în ceaţă’ (din cauza poluării – n.a.). Cei 200.000-250.000 de români care nu mai pot să vândă şi să cumpere maşini foarte vechi vor fi nemulţumiţi, dar marea majoritate, peste 20 de milioane de români, ar avea de suferit dacă nu stimulăm apariţia pe piaţă a automobilelor cu grad de poluare foarte mic’, a mai spus vicepreşedintele companiei Dacia.
Laszlo Borbely: TAXA AUTO nu poate fi atacată în justiţie

Noua lege privind taxa auto nu poate fi considerată ca o aplicare retroactivă şi nu poate fi atacată în justiţie, a declarat, vineri, ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, la postul public de radio.

‘Nu este vorba despre retroactiv pentru că nu retroactiv plătesc această taxă, ci la prima vânzare. Eu nu sunt obligat să vând maşina şi nu oblig pe nimeni să-şi vândă maşina. Dacă nu vrea să-şi vândă maşina, nu-şi vinde maşina. Dar dacă fiecare se hotărăşte să-şi vândă maşina este obligat să plătească taxa, dar nu retroactiv, ci începând de acum. Am fost duminica trecută într-o piaţă de maşini şi vreau să vă spun că poţi să cumperi o maşină de 3-4 ani vechime pentru care nu trebuie să plăteşti taxă de înmatriculare, să zicem un VW Passat, care este totuşi o maşină bunicică, la 6-7.000 de euro. Deci, pe piaţa auto, vor fi de acum încolo mai multe maşini care nu sunt mai vechi de zece ani sau de opt ani. Ne orientăm spre maşini care poluează mai puţin’, a explicat Borbely.

Oficialul MMP a precizat, totodată, că noua taxă auto nu a fost impusă de pe o zi pe alta, iar cei care voiau să-şi vândă maşinile înmatriculate înainte de ianuarie 2007 puteau să facă acest lucru în ultima jumătate de an.