UPDATE
Subiectele 1 şi 2 au fost similare celor de la profilurile umanist şi pedagogic. Elevii au avur de rezolvat mai multe cerinţe pe baza textului suport „Părintele Geticei”, de Grigore Băjenaru.
Diferenţa a fost cerinţa de la subiectul 3, care aici a constat în realizarea unui eseu de cel puţin 400 de cuvinte în care să prezinte particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau lui Ioan Slavici.
Concret, textele la care se face referire sunt „Povestea lui Harap Alb”, de Ion Creangă, şi „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici.
La profilurile umanist și pedagogic, la subiectul 3, elevii aveau de caracterizat relaţia dintre două personaje din nuvelele amintite.


ȘTIRE INIȚIALĂ
Subiecte Limba și literatura română Bacalaureat 2025. Ce au avut de rezolvat elevii de la profilurile real și uman
Subiecte Limba și literatura română Bacalaureat 2025. Marți, 10 iunie 2025, a început sesiunea principală a examenului de Bacalaureat cu proba de Limba și literatura română, moment așteptat cu emoție de peste 120.000 de absolvenți din întreaga țară.
Elevii de clasa a XII-a și a XIII-a s-au așezat în bănci pregătiți să demonstreze cunoștințele acumulate pe parcursul anilor liceali, atât la profilul real, cât și la cel uman.
Capital.ro va publica subiectele la Limba și literatura română imediat ce acestea vor fi disponibile.
Cum s-au structurat subiectele la Română?
Subiecte Limba și literatura română Bacalaureat 2025. Structura probei a fost similară cu modelele propuse în simulările și testele din lunile precedente, astfel încât elevii nu au avut surprize majore.
Examenul a cuprins trei mari părți, fiecare cu un rol bine definit în evaluarea competențelor de înțelegere, analiză și exprimare scrisă.
Subiecte Limba și literatura română Bacalaureat 2025. Subiectul I
A fost împărțit în două segmente: A și B. Elevii au primit un fragment literar necunoscut anterior, iar la secțiunea A au avut de rezolvat cinci cerințe legate direct de textul respectiv, verificându-se înțelegerea și capacitatea de a identifica elemente-cheie.
La secțiunea B, candidații au fost provocați să redacteze un text argumentativ pornind de la o idee sau temă regăsită în fragmentul oferit. Această parte a testat atât gândirea critică, cât și abilitatea de a construi un discurs coerent și convingător.
Subiectul II
A constat, de asemenea, într-un text la prima vedere. Pornind de la acesta, elevii au avut de îndeplinit diverse cerințe care au presupus, de exemplu, identificarea trăsăturilor unui curent literar, caracterizarea unui personaj sau descrierea unor particularități ale unei specii literare studiate în programa liceală.
Subiectul III
Ultima parte a examenului i-a solicitat pe elevi să redacteze un eseu argumentativ cu o lungime minimă de 400 de cuvinte, bazat pe operele literare studiate pe parcursul liceului. Cerințele au vizat analiza unor trăsături specifice textului narativ sau particularități de construcție a personajelor, conform tematicii studiate.

Cum pot elevii accesa subiectele și rezolvările?
Ministerul Educației a pus la dispoziția publicului subiectele oficiale în cursul după-amiezii de marți, pe site-ul edu.ro, oferind astfel și acces rapid la variantele rezolvate, pentru cei interesați să verifice corectitudinea propriilor răspunsuri sau pentru cei care nu au putut susține proba.