Securitatea personală este de cele mai multe ori pusă la egalitate cu supravegherea video continuă. Nu degeaba, de cele mai multe ori monitorizarea video a spațiilor publice în care există risc infracțional ridicat a dus la scăderea drastică a problemelor în acea zonă. Acesta este și motivul pentru care majoritatea locuitorilor din orașe acceptă și chiar cer supraveghere video, simțindu-se în siguranță atunci când eventualii infractori pot fi identificați rapid. Reversul medaliei este „Big Brother”, adică motnitorizarea constantă a tuturor activităților cetățenilor unei țări, indiferent dacă este spațiu public sau privat.

Exemplul cel mai la îndemână este Statele Unite ale Americii, țara care pe motivul amenințărilor teroriste a creat un sistem de supraveghere care acoperă aproape integral orașele mari și locuitorii acestora. Și nu numai în SUA; la nivelul anului trecut, numărul camerelor video analogice amplasate pe glob se ridica la 350 de milioane, majoritatea acestora fiiind în Asia. În prezent nu se mai instalează camere analogice (CCTV, sistemele tv cu circuit închis) ci camere performante, care pot filma HD sau chiar 4K (camerele IP, care pot transmite și primi date în timp real și care pot stoca date fără a fi conectate la un computer). Iar în ultimii ani fenomenul de supraveghere motivat de amenințări teroriste a cuprins și Europa, din cauze bine cunoscute.

Din fericire, sistemele de suporaveghere nu se limitează la activitatea persoanelor, astfel încât să se potă ajunge la interferențe în viața privată. Desigur, există aplicații pentru „crowd control” (controlul mulțimilor) sau pentru identificarea facială (utilizată pentru găsirea persoanelor date în urmărire de către autorități), dar senzorii ce pot fi instalați pe camerele video sun capabili să monitorizeze nivelul de poluare, nivelul de zgomot, pot alerta pentru aglomerarea în trafic, pot supraveghea magazinele pentru a evita lipsa unor produse pe rafturi sau pot eficientiza serviciile (fie publice, fie private).

Trafic rutier și transport public

Acesta este conceptul de Smart City, considerat a fi următorul pas pentru dezvoltarea urbană și care ar trebui să integreze soluțiile tehnologice cu datele furnizate prin Internet of Things (IoT) astfel încât toate spațiile și instituțiile publice (transport, școli, spitale, utilități etc.) să fie administrate cât mai eficient și mai apropiat de nevoile cetățenilor. Conceptul de Smart City este cuprins și în Europe Digital Agenda și prin care susține inclusiv financiar soluțiile digitale menite să îmbunătățească serviciile publice și calitatea vieții din orașe și zonele metropolitane. Din 2010 și până acum mai multe dintre aceste soluții au fost instalate în orașe precum Amsterdam, Barcelona, Madrid și Stockholm. La nivel global China a introdus astfel de soluții în 150 de orașe prin colaborarea cu ZTE Corporation.

În România, primele soluții „smart” de supraveghere au fost instalate în orașe precum București, Cernavodă sau Tulcea. Mai avem însă mult până la conceptul de Smart City, dar pași au fost deja făcuți, inclusiv prin soluții precum cea realizată de Orange România pentru Primăria Alba Iulia și care ar trebui să ne ducă la primul oraș Smart în 2018, proiect parte a inițiativei Agenda Digitală pentru România 2020 a Ministerului Comunicațiilor.

Am avut ocazia să vedem demonstrații ale soluțiilor Smart City la sediul central al Axis Communications din Suedia. Provocarea industriei în prezent este crearea de soluții software pentru integrarea diferitelor sisteme, mai vechi sau mai noi, utilizate de companii sau de autorități, și pentru îndeplinirea unor funcții precise, cum ar fi idetificarea plăcuțelor de înmatriculare a autovehiculelor sau a nivelului de poluare dintr-o anumită zonă. O parte foarte interesantă este pentru noi cea care oferă soluții pentru fluidizarea traficului auto, inclusiv a transportului public, și care simulează digital modificarea configurației benzilor de circulație. Soluție care ar putea fi aplicată și în București sau Cluj-Napoca fără a fi nevoie să așteptăm construirea de noi străzi și pasaje rutiere.

„Industria de supraveghere are nevoie acum de aplicații care să permită analizarea și interpretarea volumului foarte mare de date” – Ray Mauritsson, Președinte Axis Communications

Te-ar putea interesa și: