Cele mai mari site-uri din Polonia şi Bulgaria au fost listate pe bursă cu ani în urmă şi şi-au făcut acţionarii milionari. În România, nu vom asista la astfel de listări prea curând.

Listarea Google este în prezent punctul de referinţă când vine vorba de succesul listărilor la bursă ale companiilor care au internetul drept principal domeniu de activitate. În vara lui 2004, acţiunile companiei au intrat la cota bursei. Şi astfel, cel mai popular brand şi-a văzut valoarea validată şi de investitori: 23 de miliarde de dolari. Raportul dintre valoarea de piaţă şi cifra de afaceri, de 217, a pus în umbră multe alte domenii de activitate.

O poveste de succes similară s-a scris, între 2002 şi 2006, la bursa din Varşovia: un site polonez a ajuns la o valoare de piaţă de aproape 300 de milioane de euro. Şi asta, în condiţiile în care, dacă Google se adresa unui public global, polonezii de la Onet.pl aveau un public local, pe o piaţă est-europeană, deci cu o rată de utilizare a internetului inferioară celei din Occident.

În Bulgaria, cei mai mari trei jucători de pe internet şi-au atras finanţarea de pe burse, având în prezent o capitalizare bursieră de peste zece milioane de euro.

Site-urile mari româneşti au mers însă pe burtă. Piaţa şi-a întors privirea asupra internetului autohton abia în momentul în care s-a anunţat că fondul de investiţii american Tiger Global a achiziţionat circa un sfert din acţiunile celor mai mari doi jucători de pe piaţă – Neogen şi eJobs Group –, valoarea celor două tranzacţii find estimată la zece milioane de euro. „Am ales private equity pentru că e mai simplu în această etapă a companiei, în plus nu ne aduce doar bani, ci şi know-how. Listarea la bursă e consumatoare de timp. Nu doar la lansarea IPO-ului, ci şi după“, spune Călin Fusu, directorul general al Neogen, care înainte de a fonda compania a fost broker la bursă.

Şi site-urile din Ungaria şi Cehia au preferat finanţările de tip private-equity în locul listărilor pe bursă. Cel mai mare site din Ungaria – iwiw.com – şi cel din Cehia – seznam.cz – au mers pe varianta finanţărilor prin cooptarea unor fonduri de investiţii în acţionariat. Iwiw.com a fost achiziţionat în 2004 de T-Online, divizia din Ungaria a Deutsche telecom pentru 3,57 milioane de euro. În timp ce Lycos a vândut către Tiger 30% din cel mai mare site din Cehia pentru 65 de milioane de euro.

Copilul minune al internetului polonez

78-8514-38burse47.jpgSite-ul www.onet.pl a fost lansat în 1996. Iniţial, a fost un site cu articole utilitare. Prima „lovitură“ a fost publicarea unei broşuri cu informaţii despre taxe. Ulterior, secţiunii de afaceri i s-a alăturat una de divertisment. Apoi, pe „scheletul“ portalului au fost construite tot felul de afaceri auxiliare: un serviciu de creare de site-uri, o platformă de comerţ electronic, servicii de telefonie prin internet, descărcare de muzică.

În 2002, valoarea unei acţiuni la Onet era de 27,4 zloţi plonezi (7,3 euro). La începutul lui 2005, se dublase, la 56 de zloţi. Compania a fost delistată de la bursă în noiembrie anul trecut, după ce noul proprietar – grupul TVN, care deţine şi cea mai mare televiziune comercială din Polonia – a achiziţionat întregul pachet de acţiuni. Acesta a oferit nu mai puţin de 165 de zloţi pe acţiune, adică 42,7 euro. În patru ani, valoarea acţiunilor Onet a crescut de aproape şase ori. La momentul delistării, compania avea o capitalizare bursieră de 300 de milioane de euro. Cifra de afaceri a companiei ajunsese, în 2005, la 22 de milioane de euro, iar profitul, la 3,6 milioane de euro. Raportul dintre cifra de afaceri şi capitalizarea bursieră era de 50 la unu.

Doi jucători online listaţi în Bulgaria

În Bulgaria, cei mai mari doi jucători de pe piaţa online sunt listaţi la Bursa din Sofia. Cel mai mare jucător de pe piaţă – Netinfo.bg – a anunţat că intenţionează să se listeze la bursă, după ce, în 2006, a primit o finanţare de la fondul Tiger.

Prima companie de internet care a ales piaţa de capital este Investor.bg, fondată în 2000. Patru ani mai târziu, a apelat la bursă pentru a atrage capital. La o valoare de un euro pe acţiune, oferta publică s-a ridicat la 500.000 de euro. Din 2004 şi până în prezent, valoarea acţiunii a crescut de patru ori. Capitalizarea bursieră depăşeşte zece milioane de euro (20 de milioane de leva).

Compania şi-a programat pentru 2007 venituri de un milion de euro. Investor.bg administrează site-uri cu articole şi ştiri despre sport, lifestyle, generaliste, deţine un site de dating şi un director cu linkuri. Are un trafic de 150.000 de vizitatori zilnic, aproape cât Neogen, cel mai mare site românesc, în condiţiile în care Bulgaria are o populaţie sub jumătate din cea a României.

A doua companie specializată în crearea şi administrarea de site-uri care s-a listat la bursa din Sofia este Web Media. IPO-ul a avut loc în 2005, atrăgându-se 700.000 de euro, la un preţ de un euro pe acţiune. Capitalizarea bursieră a firmei se ridică la peste două milioane de euro, iar preţul unei acţiuni a urcat la 1,5 euro.

Capitalizare bursiera

Companiile care activează în industria online au ajuns la capitalizări bursiere de miliarde de euro. Sumele sunt de zeci de ori mai mari decât cifrele de afaceri.

Google 196,6 mld. USD
eBay 43,84 mld. USD
Yahoo 33,69 mld. USD
Baidu (China) 10,75 mll. USD

Te-ar putea interesa și: