În cadrul audierilor din comisiile parlamentare de specialitate, Daniel David a vorbit despre sistemul actual de burse școlare. Ministrul propus pentru Educație a precizat că, deși bugetul alocat este semnificativ, susținerea actuală a burselor nu mai este sustenabilă în totalitate. David a punctat că vor exista ajustări, însă nu vor fi decizii luate în mod abrupt sau fără fundament. Criteriile avute în vedere vor ține cont de bunele practici europene, dar și de resursele reale de care dispune România în prezent.

Daniel David consideră sistemul actual de burse complicat și dificil de susținut

Daniel David a atras atenția că sistemul național de burse este unul complex, compus din mai multe tipuri de sprijin financiar pentru elevi. El a explicat că bursele sunt acordate pe criterii sociale, de merit, de excelență și reziliență, iar numărul beneficiarilor a crescut constant în ultimii ani.

În opinia sa, problema principală nu o reprezintă tipologia diversă a burselor, ci resursele financiare limitate care pun presiune pe bugetul educației. Totodată, oficialul a subliniat că nu este în intenția sa să adopte măsuri radicale, cum ar fi eliminarea pur și simplu a acestor burse.

În intervenția sa, Daniel David a afirmat că orice decizie privind bursele va fi fundamentată pe două criterii principale. În primul rând, se va ține cont de modul în care sunt susținute aceste forme de sprijin în alte țări europene.

În al doilea rând, va conta ceea ce România își poate permite în mod realist, având în vedere criza economică actuală. Oficialul a adăugat că abordarea va fi una echilibrată, fără a afecta drepturile elevilor vulnerabili.

„În acest moment avem un sistem foarte complex și complicat de burse, sociale, de merit, de reziliență, excelență, o mulțime de burse. Problema lor este că acoperirea lor cu adevărat nu este sustenabilă. Niciun ministru nu vrea să vină să spună că alți miniștri au dat și tu iei. Dar, sigur, este această situație de criză.

În același timp, am spus că nu ne apucăm să tăiem pur și simplu burse că nu avem bani. Vom avea o abordare definită de cele două criterii: rațional – cum stau alții, cât dau în țările europene; și decență – cât ne permitem în situația aceasta de criză să susținem”, a precizat Daniel David.

Fondurile alocate burselor, comparate cu alte cheltuieli ale statului

În cadrul aceleiași audieri, Daniel David a făcut referire la dimensiunea bugetului destinat burselor. Ministrul a spus că România alocă în prezent aproximativ 7 miliarde de lei pentru aceste forme de sprijin.

Comparativ cu alte cheltuieli importante ale statului, suma nu este una mică, iar acest lucru impune o analiză atentă.

Oficialul a menționat că, deși sprijinul acordat elevilor este important, trebuie evaluat dacă nu cumva sistemul generează dublări inutile de finanțare.

Daniel David
SURSA FOTO: Dreamstime

Ministrul Educației a adus în discuție și un aspect esențial privind modul în care sunt distribuite bursele. El a atras atenția că aproape jumătate dintre elevii din sistemul educațional beneficiază de o formă de bursă. În acest context, Daniel David a ridicat problema eficienței alocării resurselor.

El a subliniat că susținerea educației trebuie să rămână o prioritate, însă cheltuielile trebuie să fie justificate și corect dimensionate.

„Noi întoarcem țara pe dos pentru 30 de miliarde lei, 7 miliarde e o sumă care contează. Dacă am avea bani, am da, dăm și mai multe dacă trebuie pentru copii, dar la un moment dat, când vezi că aproape 50% din elevi au diverse tipuri de burse, te întrebi dacă nu cumva nu faci o dublă finanțare a sistemului, care este în cea mai mare parte public și gratuit”, a mai spus el.

Prioritate pentru elevii vulnerabili și susținerea performanței școlare

Daniel David a precizat că elevii proveniți din medii defavorizate vor rămâne în continuare beneficiari ai burselor sociale. El a explicat că este necesar un sprijin constant pentru acești copii, tocmai pentru a reduce riscul abandonului școlar.

Oficialul a subliniat că bursele sociale reprezintă un instrument esențial pentru menținerea accesului la educație, în special pentru familiile cu venituri reduse sau probleme sociale.

Pe lângă bursele sociale, ministrul propus a declarat că vor fi menținute și bursele destinate excelenței și performanței școlare. Aceste burse vor fi acordate acolo unde există rezultate remarcabile, iar performanța va fi susținută în continuare.

Daniel David a vorbit despre necesitatea ca valoarea educațională să fie recunoscută, atât din punct de vedere academic, cât și ca principiu general. În opinia sa, sistemul de burse trebuie să fie construit pe baza unor criterii clare, care să reflecte atât nevoile sociale, cât și meritul real al elevilor.

„Avem nevoie de două categorii, nu vorbesc de numele burselor, cu siguranță avem nevoie de burse pentru a susține pe cei care vin din zone defavorizate, din familii cu probleme, să prevenim abandonul școlar. Iar a doua categorie – să încercăm să susținem valoarea în educație, dar valoarea în educație definită ca valoare”, a explicat David.

Aviz favorabil pentru Daniel David în comisiile parlamentare

La finalul audierilor, comisiile reunite pentru învățământ din cadrul Senatului și Camerei Deputaților au emis un aviz favorabil pentru Daniel David. Propunerea sa pentru funcția de ministru al Educației a fost susținută de majoritatea membrilor prezenți.

Acest vot deschide calea pentru numirea oficială a lui Daniel David în Guvern. Procedura continuă conform etapelor stabilite de cadrul legal, urmând ca decizia finală să fie luată în plen.

Organizațiile studențești critică modificările propuse în calculul fondului de burse

În același timp, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) și-a exprimat dezacordul față de o prevedere din noul program de guvernare al coaliției pentru perioada 2025–2028.

Potrivit documentului, se propune ca fondul de burse să fie calculat în raport cu salariul minim net, și nu cu valoarea brută, așa cum este prevăzut în prezent. Reprezentanții ANOSR susțin că această modificare ar conduce automat la diminuarea fondului total destinat burselor și sprijinului social pentru studenți.

„Această măsură va conduce la scăderea fondului de burse alocat universităţilor şi, implicit la reducerea numărului de burse acordate studenţilor sau la cuantumuri mai mici ale acestora. În ambele cazuri, studenţii vor fi puternic afectaţi de această măsură. Astfel de măsuri accentuează inechităţile în educaţie, limitând şi mai mult accesul persoanelor aflate în situaţii socio-economice dificile la studii superioare.

Într-un stat în care doar 22,5% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 24 şi 35 de ani sunt absolvenţi de studii superioare şi în care abandonul universitar a ajuns la peste 40%2, eliminarea sau limitarea drepturilor sociale ale studenţilor scade şansele acestora de a parcurge studii superioare”, precizează ANOSR, într-un comunicat de presă.

Organizațiile avertizează că o astfel de măsură ar reduce fie numărul burselor acordate, fie cuantumul acestora, cu efecte directe asupra capacității studenților de a-și continua studiile.

În comunicatul transmis public, ANOSR atrage atenția asupra impactului negativ al acestei schimbări, subliniind că accesul la învățământul superior pentru tinerii din medii vulnerabile ar putea fi restrâns și mai mult.

În opinia organizației, această decizie se înscrie într-un context mai amplu de subfinanțare a învățământului superior din ultimii ani.

ANOSR amintește că fondul de burse a fost deja plafonat la nivelul din noiembrie 2024, iar promisiunile legislative privind finanțarea educației nu au fost respectate.

Totodată, studenții reamintesc că, începând cu ianuarie 2024, au pierdut și o altă facilitate: reducerea de 90% pentru transportul feroviar intern a fost restrânsă doar la ruta dintre domiciliu și centrul universitar.

„În primul rând, fondul de burse a fost deja plafonat la nivelul aferent lunii noiembrie 2024, astfel că există şi în prezent o limitare a prevederilor legislative referitoare la fondul de burse. OUG nr. 156/2024, la art. LI alin. (4), prorogă acordarea a 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie, aşa cum prevăd legile învăţământului, fapt ce menţine o practică deja împământenită în domeniul educaţiei, care niciodată nu a beneficiat de finanţarea prevăzută de legislaţia în vigoare, fie că a fost vorba de alocarea a 6% din PIB, conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, ori de actuala prevedere din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 şi respectiv Legea învăţământului superior nr. 199/2023.

Observăm cum prevederile ordonanţei nu sunt episodice, deoarece inclusiv în acest program de guvernare ţinta de 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie este propusă spre a fi atinsă abia în 2030.

O scădere a fondurilor alocate pentru bursele studenţilor adaugă asupra acestora o dificultate în plus, pe lângă presiunile financiare deja existente, inclusiv când vorbim despre cuantumul minim al bursei sociale. În prezent, conform OME nr. 7296/2024, cuantumul minim al bursei sociale este de doar 925 RON/lună, deşi, în baza calculelor ANOSR referitoare la coşul minim al studentului, acest cuantum era insuficient chiar şi în 2020 pentru a acoperi cheltuielile minime de masă şi cazare”, se mai arată în comunicat.

În sprijinul solicitărilor sale, ANOSR prezintă date privind costurile reale ale vieții studențești. Conform calculelor proprii, cuantumul actual al bursei sociale – stabilit la 925 RON/lună – este sub nivelul minim necesar pentru acoperirea cheltuielilor de masă și cazare.

Raportând aceste costuri la inflația ultimilor cinci ani, organizația estimează că un student ar avea nevoie de cel puțin 1587 RON/lună pentru a-și asigura traiul de bază. În acest context, ANOSR cere Guvernului și Parlamentului renunțarea urgentă la măsura propusă și menținerea formulei actuale de calcul a fondului de burse.

„Raportându-ne doar la costurile de masă şi cazare, în baza aceloraşi calcule, un student avea nevoie de cel puţin 837 RON/lună pentru a acoperi aceste costuri, fără a lua în considerare alte nevoi de trai pe care le are acesta (transport, produse de igienă, resurse de învăţare etc.).

Aplicând acestei sume rata inflaţiei calculată de Institutul Naţional de Statistică pentru ultimii cinci ani, ajungem la un cuantum necesar de cel puţin 1135 RON/lună doar pentru a acoperi costurile cu masa şi cazarea şi respectiv de 1587 RON/lună astfel încât un student să poată acoperi şi alte cheltuieli de trai imperioase.

ANOSR solicită decidenţilor eliminarea de urgenţă din Planul de guvernare a acestei măsuri de austeritate nejustificate şi dăunătoare studenţilor şi păstrarea formulei de calcul a fondului de burse”, se mai arată în comunicatul ANOSR.