cu 25% fata de anul precedent. Valoric, aceasta cantitate reprezinta aproape 600 de miliarde de lei. Precizam insa ca nu este vorba de statistici oficiale, ci de estimari care ne-au parvenit din partea produca    torilor si distribuitorilor prezenti pe piata din Romania, o piata inca pe cale de maturizare, dar pe care actioneaza de mult timp jucatori puternici, bine pozitionati pe diverse segmente de calitate si pret, ceea ce face ca pentru noii veniti lupta sa fie oarecum inegala. O piata in care investitiile consistente in publicitate pot genera aproape instantaneu schimbarea raportului de forte. In pofida unei evolutii imbucuratoare a vanzarilor, problemele si piedicile au ramas aceleasi. Astfel, in alte tari din Europa Centrala si de Est exista o politica de protejare a familiei, a mamei si copilului, taxele (TVA) pentru aceste articole fiind zero sau semnificativ reduse prin comparatie cu celelalte bunuri de larg consum. In Romania, TVA pentru scutecele de unica folosinta este de 19%, ceea ce, in mod evident, conduce la cresterea pretului final. De aici si consumul de aproape doua ori mai mic decat in tari, cum ar fi, de exemplu, Polonia. Piata de profil prezinta insa si alte particularitati. Iata cateva dintre acestea, asa cum ne-au fost prezentate de Florin Frasineanu, Key Account Manager la Overseas Distribution SRL – companie care reprezinta in Romania concernul belgian Ontex, unul dintre cei mai mari producatori europeni de articole de igiena feminina, scutece pentru bebelusi si scutece de incontinenta. Asemenea majoritatii persoanelor contactate, interlocutorul nostru atrage atentia, in primul rand, asupra schimbarii comportamentului de consum, in sensul ca romanii au devenit mai atenti si mai pretentiosi fata de calitatea unor astfel de produse. Mai exact, in primele zile de viata ale copilului si pana la varsta de 12 – 14 luni, parintii au tendinta de a achizitiona ceea ce este mai bun si, evident, mai scump. O data insa cu depasirea acestui prag de varsta, pretul devine un factor determinant in alegerea finala, atentia indreptandu-se si catre celelalte categorii, renuntandu-se partial sau total la produsele premium. Tendinta consumatorilor de a face provizii pe termen lung la sfarsit de saptamana este de asemenea evidenta. Este o tendinta determinata indeosebi de climatul civilizat si confortabil din marile centre comerciale si hipermarketuri, dar si de ofertele speciale si de promotiile care atrag ca un magnet. Posibilitatea de a studia pe indelete fiecare produs si de a opta in cunostinta de cauza pentru varianta cea mai avantajoasa este un criteriu care conteaza din ce in ce mai mult. Natalitatea, diferita de la o zona la alta a tarii, determina modificari ale pietei, indeosebi in ceea ce priveste marimile solicitate, constata Florin Frasineanu. O alta influenta apare in timpul verii, cand consumul de scutece scade sensibil, acestea fiind greu de purtat in noptile caniculare. In schimb, pentru cearceafurile absorbante este un moment de varf al vanzarilor.
Cei mai mari producatori sunt prezenti in Romania
Oferta de scutece a companiei Overseas cuprinde in acest moment brandurile Aircomfort, Baby Soft si Happy, care se adreseaza unor segmente diferite de venituri, si marca Clever, realizata de concernul Ontex exclusiv pentru lantul de magazine Billa. Insa principalii jucatori prezenti pe piata locala de profil sunt Procter&Gamble (cu gama Pampers), TZMO (Bella – Happy), SCA Hygiene (Libero) si Kimberly Clark (Huggies).Scutecele Bella Happy – distribuite din anul 2001 de Bella Romania, parte a holdingului polonez TZMO – fac parte din categoria produselor premium. Acestea au incluse in pachet si pungulite pentru scutecele folosite. „Printre factorii care influenteaza consumul de scutece absorbante putem mentiona, in primul rand, calitatea produselor, apoi pretul si promotiile efectuate de comercianti”, este de parere Mihaela Grigore, Key Account Coordinator la Bella Romania. La nivel national, este bine cunoscuta implicarea constanta a liderului pietei, marca Pampers, in ample programe de educatie sanitara a tinerelor mame. „Suntem in permanenta legatura cu specialisti ai comunitatii medicale si dorim sa sprijinim proiecte cu un impact deosebit pentru imbunatatirea calitatii ingrijirii copilului mic”, afirma Maria Camelia Sur, External Relation Manager la Procter&Gamble si responsabil cu aceste proiecte, dintre care amintim: Programul National de Imunizare si Educatie pentru Ingrijirea Copilului Mic, care acopera 90% din totalul nasterilor din Romania; prima unitate neonatala mobila, unica in Romania, pentru salvarea copiilor prematuri; caravana educationala „Universul Pampers”, care a strabatut cele mai mari orase din tara; scoala Mamei in Maternitati – cea mai recenta initiativa – un curs oferit mamelor si realizat impreuna cu sprijinul Societatii Romane de Pediatrie si al Asociatiei de Neonatologie din Romania. Toate aceste programe au contribuit din plin la cresterea notorietatii marcii Pampers, primul scutec de unica folosinta din lume raspandit pe scara larga si introdus pe piata romaneasca la inceputul anilor ‘90. Putem concluziona ca si de acum incolo, evolutia vanzarilor de scutece de unica folosinta, destinate copiilor intre zero si trei ani, va depinde de grosimea portofelului parintilor. Constientizand faptul ca nu este deloc vorba de o cheltuiala inutila sau de un moft, acestia fac uneori eforturi si sacrificii destabilizatoare pentru bugetul familiei, in dorinta de a avea bebelusi mai curati, mai uscati si mai fericiti.

Cinci producatori isi adjudeca piata
in anul 2003, piata locala de scutece de unica folosinta pentru copii a fost dominata i proportie de 97%, atit cantitativ cit si valoric, de urmatorii cinci producatori (cumulat):
1. Procter&Gamble (Pampers)
2. SCA Hygiene (Libero)
3. TZMO (Bella Baby Happy)
4. Kimberly-Clark (Huggies)
5. Fippi (Fippi, Pillo)