Peste 80% din navele romanesti au fost sechestrate in ultimii zece ani in alte tari. In astfel de cazuri, apar salvatorii care ajuta navele sa supravietuiasca pana cand proprietarul isi plateste datoriile. In lumea maritima se stie ca remuneratia de salvare a unei nave acopera orice fel de cheltuieli. „Primul care ajunge la o nava aflata in deriva ori parasita e salvator si primeste remunerarea de salvare. Noi avem acum de recuperat in jur de 15 miliarde de lei, dar nu-mi fac probleme ca nu o sa-i primim”, spune Dorel Constantin Onaca, cel mai cunoscut scafandru de la noi. Acum parlamentar, Onaca isi ghideaza afacerile pe care le are in Constanta din Bucuresti. Peste 25 de scafandri lucreaza pentru el. „Cu o saptamana in urma a venit un elicopter de la Istanbul, a luat mai multi scafandri de-ai nostri pentru a face o lucrare de readucere a unei nave pe linia de plutire”, spune Onaca.
In Romania mai sunt mai putin de 100 de scafandrii, cei mai multi dintre ei, militari. Exista un centru al Armatei unde se formeaza scafandri, dar acestia nu efectueaza lucrari comerciale. Anton Atanasie se numara printre singurii instructori privati de scafandri. Un scufundator poate castiga pana la 3.000 de dolari lunar. Scafandrii de, tura, aflati la dispozitia firmelor castiga in jur de 500 de dolari pe luna. Administrator al grupului Onacva, el a fost vreme de 20 de ani scafandru. „Eu am format vreme de zece ani mai multi scafandri decat oricine. E o meserie fascinanta, pentru ca imbini utilul cu placutul”.
„La 23 de ani am fost acceptat in Liga Navala Romana, iar in jurul meu erau numai amirali si contraamirali”, isi povesteste Onaca inceputul carierei. In 1990-1991, aproape toate navele Navrom erau trase pe dreapta. Lasate in deriva, acestea aveau totusi nevoie de cineva care sa le mentina pe linia de plutire. „Stateam cate 24 de ore pe salupa si asteptam cu statia la ureche sa vad daca apar probleme. si cand auzeam ceva, pac, plecam, acolo. Imi aduc aminte ca in ’90-’91 ma suna directorul Bancii Comerciale sa-mi spuna ca aveam in jur de un million de lei in cont. Oricine facea bani atunci, cel putin la fel cat am facut eu”, povesteste Onaca.
Scoaterea epavelor la suprafata, reparatiile de conducte, reparatia platformelor de foraj sunt deocamdata cele mai profitabile. Cei mai buni ani pentru scafandri au fost 1995-1996. „In momentul in care portul e mort, toata lumea sufera. Asta s-a intamplat intre 1998 si 2001, dar mai ales in 1997, atunci cand am platit oamenii din propriul buzunar”, spune Onaca. El a scris „Scafandri profesionisti”, o carte pe aceasta tema, publicata in doua volume.