CJUE a respins plângerea depusă de Ryanair privind Austrian Airlines
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a validat recent legalitatea împrumutului de 150 de milioane de euro oferit de Austria către Austrian Airlines. Acest sprijin a fost contestat de Ryanair, însă instanța a respins definitiv acțiunea companiei irlandeze.
În vara anului 2020, Austria a aprobat un ajutor financiar sub formă de împrumut subordonat pentru Austrian Airlines (AUA), parte a grupului Lufthansa. Această măsură, notificată Comisiei Europene, avea scopul de a compensa pierderile suferite de AUA din cauza anulării sau reprogramării zborurilor în contextul pandemiei COVID-19. Comisia Europeană a aprobat ajutorul pe 6 iulie 2020, considerându-l necesar și proporțional cu prejudiciul cauzat.
Ryanair și Laudamotion, nemulțumite de această decizie, au contestat-o în fața Tribunalului Uniunii Europene. În 14 iulie 2021, Tribunalul a respins acțiunea lor, stabilind că ajutorul nu constituie o supracompensare pentru grupul Lufthansa, având în vedere subvențiile primite anterior din partea Germaniei.
Curtea de Justiție a respins recursul
Ryanair și Laudamotion au continuat lupta juridică, formulând un recurs la CJUE. Cu toate acestea, Curtea de Justiție a respins recursul, confirmând decizia Comisiei Europene. CJUE a subliniat că statele membre pot, din motive obiective, să ofere ajutoare unei singure întreprinderi pentru a acoperi pierderile cauzate de evenimente extraordinare, precum pandemia de COVID-19.
Curtea a mai subliniat că Ryanair și Laudamotion nu au demonstrat că ajutorul acordat AUA reprezintă un obstacol pentru libertatea de stabilire și libertatea de a presta servicii. În esență, alegerea Austrian Airlines ca unic beneficiar al ajutorului a fost justificată și nu a creat o competiție incorectă.
Peste 20 de procese inițiate de Ryanair
Ryanair a inițiat peste 20 de procese împotriva deciziilor Comisiei Europene de aprobare a ajutoarelor financiare pentru diverse companii aeriene. Argumentul central al Ryanair a fost că aceste ajutoare distorsionează concurența, oferind avantaje incorecte anumitor operatori.
Deși Ryanair a avut succes în unele cazuri, contestând ajutoarele acordate companiilor precum Lufthansa, Condor, KLM și TAP, aceasta a pierdut în fața companiilor SAS, Finnair și Air France. Decizia CJUE în cazul Austrian Airlines este finală și nu mai poate fi atacată de Ryanair, marcând un punct de referință în interpretarea legalității ajutoarelor de stat în contextul crizei COVID-19.