Ediţia de toamnă a Târgului de Turism, care s-a desfăşurat la Bucureşti în perioada 15-18 octombrie, a iscat controverse între principalul organizator al evenimentului, Romexpo, şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), care până la această ediţie fusese, timp de 10 ani, co-organizator al acestui târg. În cazul în care cei doi parteneri nu vor ajunge la un consens, este posibil să avem două târguri: unul organizat de ANAT, unul la Romexpo.0-42601-logoanat.jpg

Imediat după ediţia de toamnă a Târgului de Turism ce şi-a închis porţile, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism a transmis un comunicat acid, în care critica modul de organizare a evenimentului de către Romexpo.

Asociaţia acuza că Romexpo a refuzat implicarea ANAT în organizarea evenimentului, după o îndelungată colaborare în anii precedenţi. „Noi am fost permanent fideli parteneriatului, care a depăşit durata de 10 ani, deşi, aşa cum e şi firesc, nu am fost niciodată comozi în relaţia cu Romexpo”, a declarat, pentru capital.ro, Corina Martin, preşedintele ANAT.

0-42598-targsighisoara.jpgPrezenţa autorităţilor locale a încins spiritele

Unul dintre motivele disputei a fost faptul că agenţiile de turism, care promovau atât oferta turistică internă, cât şi pe cea externă, au fost marginalizate la etajele 2 şi 3 ale Pavilionului, potrivit Corinei Martin. Asta pentru că Ministerul Turismului a contractat 5.000 de metri pătraţi şi, cum partenerul care închiriază cea mai mare suprafaţă are prioritate, aşa cum descrie Doru Simovici, directorul general al Romexpo, viziunea autorităţii a fost ca centrul pavilionului să fie consacrat promovării destinaţiilor turistice din România. Astfel, o mare parte din zona centrală a Târgului a fost ocupată de consilii judeţene şi primării.0-42600-dorusimovici.jpg

Simovici, a explicat, într-un interviu acordat capital.ro, că „ANAT, la ediţia de toamnă, a refuzat parteneriatul pentru că s-a supărat că a venit ministerul (n.r. Turismului), pe care tot ei l-au adus, şi a luat o suprafaţă mai mare”. În plus, acesta susţine că încă de când este director, de aproape un an, „ANAT a făcut foarte mari presiuni asupra Romexpo în ceea ce priveşte micşorarea tarifelor de participare”.

Ofertele concrete, eclipsate de prezentări generale

La rândul său ANAT condamnă poziţia defavorizată pe care au avut-o agenţiile de turism.

„Considerăm inacceptabil  faptul că s-a schimbat atât de uşor şi cu atât de puţin timp înainte profilul Târgului  de toamnă, care era consacrat vânzărilor de vacanţe pentru Sărbătorile de iarnă. Bucureştenii ştiau că îşi pot alege vacanţe la tarife care ofereau chiar şi discounturi şi aveau de unde alege… Acum, însă, trebuia să cauţi cu insistenţă ca să poţi găsi oferte concrete, şi nu doar prezentarea regiunilor României”, s-a plâns reprezentantul ANAT.

0-42599-corinamartin.jpgFiecare cu târgul lui

În cazul în care cei doi parteneri nu vor cădea de acord, există posibilitatea ca, anul viitor, să existe două târguri diferite, unul organizat de Romexpo, şi altul de ANAT împreună cu alţi parteneri.

Atât Corina Martin, cât şi Doru Simovici au aprobat această posibilitate: „ANAT are nevoie de un târg de promovare şi vânzare a ofertelor agenţiilor de turism, aşa cum organizăm şi Târgurile regionale, precum cele de la Braşov, Cluj, Timişoara, Ploieşti, Constanţa”, a spus Martin. De cealaltă parte, Simovici susţine că „Romexpo organizează Târgul de Turism, şi ediţia de primavară, şi ediţia de toamnă. Romexpo este obligată de către acţionari să promoveze turismul românesc. Dacă ANAT se regăseşte în această strategie sau în acest obiectiv este foarte bine”, este poziţia directorului general al Romexpo.0-42602-logoromexpo.jpg

Totuşi, ambii parteneri se declară deschişi înţelegerilor, însă în propriile condiţii. „Categoric, ANAT doreşte să rezolve divergenţele cu Romexpo. Ar fi regretabil  ca un parteneriat de peste 10 ani să se încheie astfel. Pe de altă parte, dacă nu vom regăsi condiţii corecte şi serioase în parteneriatul cu Romexpo, vom căuta alţi parteneri”, a afirmat Martin.

Târgul de primăvară, în perioada 25-28 martie

0-42606-romexpo.jpgDoru Simovici ne-a declarat chiar că sunt în discuţii cu cei de la ANAT privind târgul de primăvară de anul viitor. „Vom avea un târg în primăvară, iar parteneri în organizarea târgului sunt Camerele de Comerţ. În situaţia în care Asociaţia acceptă condiţiile impuse de organizatori, sigur că poate să fie co-organizator. Condiţiile sunt altele decât cele care au fost impuse până acum. Le-am transmis principiile de organizare de turism din primăvara anului viitor. Sunt făcute publice pe site-ul Romexpo”.

Târgul de Turism din primăvară este programat în perioada 25-28 martie, iar în ceea ce priveşte conceptul privind construcţia expoziţiei, urmează să fie stabilită până luna viitoare, înainte de lansarea acesteia.