Știați că nu mai puțin de 8,5% din parcul auto național este format din mașini aparținând unor mărci premium și de lux? În cifre absolute, asta se traduce în prezenţa a peste 381.620 de autoturisme în statisticile Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). De la Alfa Romeo și BMW până la Porsche și Rolls-Royce, defilarea de mărci cu rezonanță pe arterele aglomerate ale marilor orașe face mulți cetățeni străini să considere România o țară a tuturor posibilităților. Dacă majorității românilor le este deja ușor să înțeleagă cum este posibil ca în fața unei clădiri dărăpănate să stea parcate mașini ale unor mărci sonore cu dimensiuni impresionante precum BMW X6, Audi Q7 sau Mercedes-Benz ML, unui străin o asemenea priveliște îi este dificil de pus în context.
„Avem și noi la Roma multe mașini de lux pe străzi, dar la voi mi se pare un fel de Dubai. Poate că veștile despre austeritatea din România mi-au creat o impresie greșită“, mărturisește un elvețian devenit de ani buni cetățean al capitalei fostului imperiu. Implicat și el în afaceri cu mașini, Bruno nu se poate opri să întrebe cum merge piața mașinilor de lux în România şi nu-şi ascunde mirarea când aude că anul acesta s-au vândut doar 46 de maşini noi din clasa F, cea aferentă segmentului de lux.
Pasionaţi de bunăstare
Poate cel mai simplu mod de a explica unui neavizat paradoxul pieței auto românești este să îi povestești în câteva vorbe evoluția vânzărilor de mașini noi și second-hand din ultimii șapte-opt ani. Totul începe de la bula din 2006-2007.
Pe atunci, un dealer auto de la marginea Bucureștiului explica ceea ce înțelege el prin noțiunea, des repetată, de „client unic“. În esență, acesta era un român care se trezise peste noapte în posesia unui teren aflat într-o zonă căutată de investitori – mulți la acea vreme – îl vânduse cu un preț exorbitant și apoi cheltuise toată suma obţinută pe cea mai scumpă mașină din showroom. Acest client devenea unic pentru că ajungea la dealer o singură dată, când intra în posesia modelului achitat cu banii jos. Nici vorbă de sume păstrate pentru întreținerea corespunzătoare a bolidului sau pentru­ a folosi, după câțiva ani, sistemul buy-back. A urmat apoi perioada creditului cu buletinul, când orice român era finanţat de bănci sau companii de leasing. Astfel, un nou val de mașini care asigură posesorului o imagine artificială a intrat brusc în parcul auto național.
Partea mai puțin plăcută a devenit vizibilă începând de la sfârșitul lui 2008. Zeci, apoi sute de vehicule premium au fost recuperate în ultimii ani de companiile finanțatoare. Dar nici asta nu a oprit complet vânzările de mașini scumpe. Piața a suferit o mutație previzibilă și deloc sănătoasă pe termen lung: în loc de mașini noi, au intrat în scenă, mai puternic decât în trecut, mașinile de ocazie.
În ordine, Audi, BMW și Mercedes-Benz
Așa se face că, la finalul lui 2012, statistica DRPCIV menționa prezența în parcul auto, de 4.485.148 de autoturisme, a nu mai puțin de 381.621 de vehicule aparținând unor mărci premium și de lux. Surprinzător pentru cei care consideră marca BMW drept imaginea celor îmbogățiți peste noapte, brandul bavarez se află doar pe poziția a doua în top, cu 111.093 de unități. Liderul absolut al parcului auto de mașini scumpe este Audi, cu 130.309 unități, în timp ce poziția a treia este ocupată de Mercedes-Benz, cu 98.345 de vehicule.
Revenind la situația pieței actuale, este demn de observat că, în primele cinci luni din 2013, au fost înmatriculate doar 2.991 de mașini noi din segmentele premium și de lux, cu 433 mai puține decât în perioada ianuarie – mai din anul precedent. Cea mai căutată marcă? Mercedes-Benz. Cu înmatriculări de 913 de unități, în creștere cu 9,6% față de 2012. În același timp, iubitorii de BMW au înmatriculat în România 883 de autoturisme, iar cei de Audi, alte 765 de unități. Privind strict la segmentul mașinilor de lux, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) ne arată în statistica sa că românii au preferat în acest an modelul BMW Seria 7. Acesta a devansat vehicule precum Audi A8, Mercedes-Benz Clasa S, Porsche Panamera sau Jaguar XJ.
Mult mai interesant și relevant totodată în contextul actual este raportul dintre numărul de mașini noi din categoria premium și cele de ocazie. Astfel, datele DRPCIV, pentru perioada ianuarie – mai 2013, arată că pentru fiecare mașină nouă înmatriculată în România au fost achiziționate alte șase second-hand. Nu mai puțin de 18.998 de vehicule de ocazie aparținând unor mărci precum Alfa Romeo, Audi, BMW, Ferrari, Infiniti, Mercedes-Benz, Porsche sau Rolls-Royce au fost introduse în circulație în țara noastră în acest an. La acest capitol liderul este BMW, cu 6.339 unități urmat de Audi, cu 6.114 unități și Mercedes-Benz, cu 4.221 unități.
Cine cumpără mașini scumpe
„Cumpărătorii de acum sunt atenți la nevoile proprii și cumpără exact ceea ce le trebuie. Dacă în trecut săreau direct la Seria 7 sau Seria 5, acum își dau seama că mult mai aproape de nivelul lor și de ceea ce au nevoie poate fi un model Seria 3 sau chiar Seria 1“, spune şeful reprezentanței BMW în România și Bulgaria, Alexander Milanov, explicând faptul că, în trecut, pretențiile clienţilor nu erau chiar rezonabile. „Mulți se aflau la prima achiziție și nu știau exact ce mașină li se potrivește cel mai bine. Acum se informează și cer exact ce au nevoie“, continuă Alexander Milanov. Iar informarea duce și la o mai bună alegere a mașinii dorite. „Se observă o tendință de downsizing. Asta și pentru că tehnologia a avansat, iar performanțele obținute cu un motor de 2 litri în trecut le poți avea acum de la un propulsor mai mic.
Și în privința echipamentelor opționale comandate se vede o mai bună alegere.
„Clienții nu mai solicită dotări doar pentru că arată bine, ci pentru că le sunt utile. De asemenea, se majorează procentajul de mașini comandate direct din fabrică, cu echipamente specifice. Nu mai sunt atât de căutate mașinile de serie largă“, menționează şeful reprezentanței BMW în România și Bulgaria. Acesta consideră, de asemenea, că avalanșa de mașini de ocazie este normală și nu trebuie privită ca o amenințare.
„Faptul că sunt importate multe mașini de ocazie din alte țări trebuie privit ca un avantaj, nu ca o problemă. Trebuie să privim în trecut și să înțelegem că, după trecerea la economia de piață, bugarii și românii atât își puteau permite, mașini uzate. Este un trend care continuă și acum, doar că acum există și parcuri auto locale foarte bine dezvoltate, de unde pot fi făcute achiziții în funcție de buget. Trebuie înțeles că orice mașină pe care o piață locală nu o poate furniza va fi căutată de clienți în afara țării. Observarea acestui fenomen ne ajută să ne dezvoltăm propriile noastre servicii“, mai spune Milanov.

Pregătiri pentru vremuri mai bune
În ciuda reculului prelungit al pieței de mașini scumpe noi, comercianții acestora mizează pe o revenire a pieței și, ca efect, continuă să investească sume importante în rețea.
„Mărcile de lux, deși sunt mai dificil de vândut la noi, au în România fani și pasionați care prețuiesc valorile. Așa cum mărcile avute în portofoliu își găsesc clienți în Europa de Vest, își vor găsi și la noi. Tot mai mulți români cumpără mașinile de lux și ca «asset». Chiar dacă aceste mărci nu au tradiția din alte țări, mulți cumpără mașini Porsche, Lamborghini sau Bentley ca pe obiecte de colecție“, a declarat pentru Capital Dana Cortina, directorul general al Porsche Inter Auto (PIA), rețea care comercializează în România, printre altele, modele ale mărcilor Audi, Bentley, Porsche și Lamborghini. Porsche Inter Auto tocmai a inaugurat cel mai mare centru de vânzări din Europa de Est.
Dana Cortina explică și de ce compania pe care o conduce a investit nu mai puțin de 15 milioane de euro într-o perioadă atât de dificilă: „Strategia holdingului Porsche a fost întotdeauna pe termen mediu și lung, așa că nu ne-am gândit că ne vom recupera rapid investiția. Apoi, decizia de a cheltui atât de mult a fost bazată pe faptul că noi credem că piața premium își va reveni mult mai repede decât celelalte segmente. Eu îndrăznesc să spun că, în 2017, vom reajunge la vânzările din 2007, anul de glorie al pieței românești“.
La rândul său, și Alexander Milanov susține ideea investițiilor făcute pentru viitor chiar și în vremuri tulburi.
„Contează foarte mult rețeaua de dealeri, iar aici avem avantajul unor parteneri foarte buni. Unii  dintre ei au investit chiar și în aceste vremuri tulburi. Pentru că până și în perioade dificile trebuie să îți planifici investițiile cu gândul la viitor. Un factor important pentru care vedem investiții în această perioadă de criză este legat de reducerea costului materialelor de construcție și al terenurilor“, conchide Milanov.

„Cred că și mărcile de lux, deși sunt mai dificil de vândut la noi, au fani și pasionați care prețuiesc valorile în România.  Așa cum mărcile avute în portofoliu își găsesc clienți în Europa de Vest, își vor găsi și la noi.”
Dana Cortina, director general Porsche Inter Auto România

„În 2000-2007 a fost un prim val de clienți care cumpărau în baza unor speranțe exacerbate de viitor roz. Acum avem un altfel de client, mai stabil și care știe cât de greu se câștigă banii și cum să își facă planurile de viitor.”
Alexander Milanov, director general BMW Group Bulgaria și România

18.998 de mașini premium și de lux de ocazie au fost înmatriculate
în primele cinci luni din 2013 în România. În același timp, românii
au achiziționat doar 2.991 de mașini noi din aceste categorii

8,5% din parcul total de autoturisme al României este ocupat de mașini aparținând unor mărci premium și de lux


Te-ar putea interesa și: