Televiziunile sunt cele mai credibile medii de informare. Televiziunile dau puterea. Cu ultimul sondaj CURS sub brat, Marius Tuca ar trebui sa se duca la patronul Antenei 1 si sa ceara o marire de leafa. Tuca este cel mai popular moderator TV, are cea mai mare notorietate si este considerat cel mai potrivit om de televiziune in dezbaterile de pe micile ecrane. Scorurile inregistrate de vedeta Antenei 1 il plaseaza inaintea unor nume precum Cristian Tabara (Pro TV), Horia Alexandrescu (TV Romania 1), Andrei Gheorghe (Antena 1), Emil Hurezeanu (Antena 1) si Radu Moraru (B1 TV). si Robert Turcescu ar trebui sa-si renegocieze onorariul pentru ca se afla pe locul trei la capitolul „performanta” si moderator de talk-show politic (dupa Tuca si Tabara). Este ciudata pozitia lui Cristian Tabara la aceasta sectiune (dar si magulitoare, in acelasi timp), in conditiile in care in momentul realizarii cercetarii el modera un talk-show cultural („Parte de carte”). Aceste sectiuni sunt mai degraba niste confruntari de orgolii pentru vedetele noastre – care e mai bun, care e mai destoinic!Sondajul CURS a fost realizat pentru Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si este partea unui proiect PHARE. Cercetarea a fost facuta in 8-22 martie, pe un esantion de 5.000 de respondenti la nivel national. Este un studiu foarte complex ce vizeaza atitudinea civica, influenta mass-media asupra comportamentului electoral, evaluarea personalitatilor TV si a activitatii CNA.Daca Tuca are toate motivele sa ceara o marire de salariu, ziaristii din presa scrisa si din radio pot sa-si caute de lucru in alte domenii. Asta pentru ca studiul CURS arata ca romanii au cea mai mare incredere in televiziune (70,6%), ziarele si radiourile fiind la mare distanta (fiecare cu 8,1%). Mai mult, televiziunea este si principala sursa de informare in ceea ce priveste viata politica: 73%. Aceasta discrepanta provine din comoditatea romanilor, care prefera sa caste ochii pe micile ecrane si „sa inghita” galustele, valurile de mediocritate si vedetele de carton ale televiziunilor. Cifrele de mai sus (de necontestat) sunt nedrepte pentru presa scrisa si ingrijoratoare pentru societatea romaneasca. In primul rand, toate marile dezvaluiri referitoare la coruptie si abuzurile autoritatilor au fost semnalate de ziare, in timp ce televiziunile fie au ignorat subiectele, fie le-au cosmetizat, fie le-au trecut in derizoriu, scotand in prim-plan faptul divers (accidente, crime, gainarii). Astfel, televiziunile au stiut sa-si manipuleze publicul, transformandu-l intr-o „leguma”. Asa-zisul divertisment promovat de televiziuni nu este decat un refugiu al romanilor blazati din fata unei lumi bolnave (de coruptie si saracie). Anchetele si dezvaluirile din presa scrisa au ramas in cele mai multe cazuri fara urmari in planul social si politic. De aici, din aceasta mare dezamagire este explicabil exilul in lumea facila a televiziunii.Premiantii la capitolul „incredere in stiri” in mediul urban sunt Antena (30%) si Pro TV (28,7%). Postul public este pe locul trei, iar pe locul patru, surpriza!, se afla Realitatea TV, la mare distanta fata de Prima TV si puzderia de posturi de pe piata. stiristii Antenei 1 merita „felicitari” pentru ca stiu foarte bine sa imbrace politica partidului condus de Dan Voiculescu, fara sa afecteze imaginea de televiziune „independenta”. La fel de „profesionisti” sunt si cei de la Pro TV, cu al nostru premier aflat fie pe partia de schi, fie in „vizite de lucru”. In schimb, editorii de la Prima TV n-au avut talentul de a ascunde politica de promovare a lui Miron Mitrea, drept pentru care publicul a mirosit cusatura.Daca la stiri Antena 1 este postul preferat de telespectatorii din orase, la capitolul „divertisment” conduce Pro TV (32,5%), iar la sectiunea „film” se detaseaza clar (28,6%) in fata rivalului, Antena 1 (16,6%). Rezultatele reflecta o politica de promovare coerenta care a creat perceptia de „televiziune-spectacol”. In schimb, Antena 1, desi are mai multe productii de divertisment, desi are multe vedete racolate de la Pro TV, desi face eforturi de a aduce blockbustere, ramane mereu pe locul doi.