Pentru automobilisti, excluderea Romaniei din Conventia de la Londra (cea care grupeaza tarile emitente de polite Carte Verde) ar putea avea ca efect o triplare a cheltuielilor cu asigurarea masinilor pentru calatorii in strainatate. In loc sa plateasca in tara o polita valabila aproape peste tot in Europa si al carei pret este in medie de circa 500 – 600.000 lei, ei vor fi nevoiti astfel sa cumpere asigurarea de pe teritoriul fiecarei tari tranzitate, platind de fiecare data sume mult mai mari.
Cum s-a ajuns in aceasta situatie? „Ungaria a sesizat Consiliul Carte Verde cu privire la datoriile de circa 400.000 USD pe care Romania le are fata de aceasta tara. Datoriile reprezinta despagubiri neplatite de companiile de asigurari Metropol si Grup As fata de Allianz Bisztosito si de Biroul ungar” declara Maria Bugeanu, secretarul general al Biroului Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR).
Se impun cateva precizari. Conventia Carte Verde este un organism reprezentat la nivel de state (birouri nationale), si nu de companii de asigurari dintr-o tara sau alta. Din acest motiv, una dintre clauzele Conventiei prevede ca „membrii unui birou national sunt solidar raspunzatori pentru neplata sumelor ce deriva din acest tip de asigurare”. Aceasta inseamna ca, daca una dintre companii nu-si achita obligatiile, biroul national respectiv (deci toate companiile membre) poate fi exclus din Conventie. Singura solutie pentru a evita acest lucru este, conform clauzei de mai sus, plata sumelor datorate, de catre celelalte societati de asigurari.
Se va intampla acest lucru ? „Evident ca nu suntem de acord sa platim pentru greselile altora, declara Gabriel Muresan, director general adjunct la Allianz Tiriac Asigurari. Cei care nu-si respecta obligatiile trebuie dati in judecata pentru recuperarea sumelor”, adauga Muresan.
Oficialii celorlalte firme de asigurari membre BAAR acuza, in plus, Metropol si Grup As de scaderea cu mult sub limita normala a pretului asigurarii Cartea Verde. „In medie, pentru a putea face fata despagubirilor, pretul unei astfel de asigurari ar trebui sa nu fie mai mic de 20 USD. In piata insa, Cartea Verde s-a vandut si cu 6 dolari”, ne-a declarat un asigurator care a dorit sa-si pastreze anonimatul.
Sesizat in legatura cu aceste nereguli, Biroul roman Carte Verde a impus companiilor Metropol si Grup As termenul limita de 19 octombrie pentru plata macar a unei parti a datoriilor restante. „Cele doua firme s-au conformat, achitand fiecare cate 150.000 DM. Pericolul excluderii nu a trecut insa, pentru ca e vorba doar o parte din datoriile pe care cei doi asiguratori le au fata de firme unguresti. Pe langa acestea ele mai au de platit diverse sume si pe relatia Germania sau Italia”, declara Maria Bugeanu.

Din cauza despagubirilor neachitate de unele companii de asigurari locale, Romania a fost mereu privita ca „oaia neagra” a Conventiei Carte Verde, desi este membra al acestui organism din 1964. In decembrie 1998, de pilda, Ulf Lemor, presedintele Consiliului Birourilor de la Londra trimitea o scrisoare ministrului roman de finante prin care avertiza asupra aplicarii unor sanctiuni financiare impotriva BAAR, ca urmare a neachitarii unor datorii de circa 1, 5 milioane DM. Nu erau insa singurele sume aflate in litigiu. Biroul roman datora 112.000 USD celui grec, 125.605 USD biroului maghiar si 170.000 USD biroului italian. Multe din aceste sume nu s-au achitat nici pana azi.
Daca Grup As este un datornic de data mai recenta, Metropol detine recordul in privinta reclamatiilor de rau-platnic. Ca urmare a acestui fapt, in 1997, BAAR a retras autorizatia de emitere a Cartii Verzi companiei Metropol. Achitand o parte din sumele restante, compania a fost repusa ulterior in drepturi.
In eventualitatea excluderii din Conventia Carte Verde, Romania ar putea reintra doar daca face dovada indeplinirii unor conditii dure. Cele mai importante sunt constituirea unui depozit bancar in strainatate, estimat la circa 2 milioane euro, si incheierea unui contract substantial de reasigurare.