În momentul achiziţiei unui produs destinat igienei orale, principalele criterii luate în calcul sunt: preţul accesibil, calitatea, brandul, eficienţa, aroma şi ambalajul.

Evoluţia consumului de produse pentru igiena orală este influenţată de gradul de educaţie al populaţiei. Pentru anul 2006, se constată un trend ascendent al pieţei în comparaţie cu anul precedent, mai ales în ceea ce priveşte vânzările valorice. Astfel, potrivit ACNielsen Romania, în 2006 s-au cumpărat puţin peste două milioane de litri de pastă de dinţi, în valoare de 120,3 milioane lei, sumă cu aproximativ 12% mai mare decât cea înregistrată în 2005. Ponderea vânzărilor de periuţe de dinţi pentru adulţi a crescut cu aproximativ 32%, până la o valoare de 19,3 milioane lei.

În ceea ce priveşte apele de gură, menţionăm că această categorie nu este monitorizată de institutele de cercetare de piaţă, însă un studiu TGI realizat în urmă cu doi ani de Mercury Research releva faptul că doar 8% din populaţia urbană cu vârsta peste 15 ani utilizează astfel de produse.

Poziţia principalilor trei competitori de pe piaţa locală a produselor de igienă orală a rămas aceeaşi de câţiva ani: Colgate Palmolive (cu brandurile Colgate şi Super Cristal, fiecare având mai multe variante), Procter & Gamble (Blend – a – med) şi GlaxoSmithKline (Aquafresh, Parodontax, Sensodyne, Corsodyl, Corega).

Gamă largă de produse,beneficii multiple

Piaţa pastelor de dinţi este dominată, în acest moment, de segmentul „anticarie“, în ambalaj de 50 de mililitri. Deşi are o pondere însemnată în vânzări, acesta se află pe un trend descendent, în favoarea produselor cu beneficii multiple şi a cantităţilor mai mari, de 75 şi 100 de mililitri.

Potrivit reprezentanţilor Colgate –Palmolive România, se observă orientarea utilizatorilor către pasta cu ingrediente active de albire, pentru cea care reduce sensibilitatea dinţilor şi, mai ales în ultimele nouă luni, pentru pasta care împrospătează respiraţia. Grija pentru copii a determinat şi creşterea segmentului pastelor şi periuţelor create special pentru cei mici.

Colgate–Palmolive România lansează permanent noi produse sau extensii ale gamelor existente, pentru toate vârstele şi categoriile sociale. Promoţiile şi campaniile educaţionale pe care le desfăşoară compania încă de la intrarea ei pe piaţă, în 1992, au făcut ca brandurile pe care le deţine în portofoliu să devină foarte populare românilor.

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare comercializează prin divizia sa, în România, o gamă variată de produse de îngrijire orală: paste de dinţi, periuţe, apă de gură şi aţă dentară. Acestea se adresează atât persoanelor care nu au afecţiuni dentare (pastele de dinţi şi apa de gură Aquafresh), cât şi celor cu probleme (Parodontax şi Sensodyne). Pe segmentul de paste pentru dinţi sensibili, Sensodyne este lider de piaţă, cu o cotă de 66,85%, iar pe cel al pastelor medicale, Paradontax deţine, de asemenea, supremaţia, cu 61,57% (ACNielsen). Apa de gură Corsodyl, medicament care se eliberează fără prescripţie medicală, indicat în tratamentul gingivitei, are o cotă de 46% (sursa: Cegedim, date de piaţă).

„În România, se consumă, în medie, 80 – 90 mililitri de pastă de dinţi/locuitor/an, în timp ce în Germania, consumul mediu ajunge la 430 mililitri“, ne informează Daniela Onofrei, medical marketing®ulatory affairs manager la GlaxoSmithKline.

Aşadar, deşi în creştere, consumul este încă foarte redus, cu precădere în mediul rural, ceea ce ne situează în continuare sub nivelul mediei din restul ţărilor europene, şi chiar sub cel înregistrat în India sau Thailanda.
Cu toate acestea, viitorul nu poate fi decât optimist, având în vedere multiplele campanii desfăşurate de producători. Colgate, de exemplu, iniţiază şi susţine anual programe complexe, adresate atât publicului larg, cât şi medicilor stomatologi, având drept scop principal promovarea sănătăţii orale. La fel procedează şi celelalte două companii, Procter&Gamble şi GlaxoSmithKline.

„Dezvoltarea parteneriatului cu profesioniştii din domeniul sănătăţii este o prioritate pentru noi. Acesta are ca obiectiv dezvoltarea de programe educaţionale care sunt benefice inclusiv pentru consumatorul final“, precizează Daniela Onofrei.

Periuţele de dinţi se cumpără din impuls

Referitor la istoricul igienei orale, amintim că romanii (nu românii!) au inventat prima pastă de dinţi şi prima apă de gură. Cele dintâi periuţe de dinţi cu peri naturali au fost inventate de chinezi, în anul 1498, acestea ajungând, o sută de ani mai târziu, din Asia în Europa. În 1938, odată cu apariţia nailonului, americanii au început să producă periuţe din acest material. Tot peste Ocean, în 1961, a fost inventată periuţa de dinţi electrică.

Astăzi, aceste produse au devenit extrem de sofisticate şi din ce în ce mai plăcute ca aspect şi utilizare. Românii însă continuă să cumpere îndeosebi periuţe ieftine, rezistente, „made in China“, pe care nu le schimbă prea des, ignorând astfel normele de igienă dentară ce recomandă înlocuirea acestora de trei – patru ori pe an. De regulă, le achiziţionează din impuls, atunci când le văd pe rafturile magazinelor, neacordând atenţie gradului de uzură al propriilor periuţe de acasă. Îmbucurător este faptul că, anul trecut, această categorie de produse a înregistrat vânzări semnificative: s-au cumpărat peste şase milioane de periuţe pentru adulţi şi peste 400.000 pentru copii, majoritatea fiind produse premium.  

Top 10 producători de paste de dinţi

 1.  Colgate – Palmolive
 2.  Procte&Gamble
 3.  GlaxoSmithKline
 4.  Stof Cosmetics
 5.  Aroma
 6.  Henkel
 7.  Unilever
 8.  Made in China
 9.  Rubella
 10.  Arcam

Din punct de vedere cantitativ, producătorii menţionaţi deţin, cumulat, 98,17% din piaţă. Cele zece branduri care, la rândul lor, ocupă 95,84% din piaţa de profil sunt: Colgate, Blend-a-med, Super Cristal, Aquafresh, Maxam Soft Cosmetics, Astera, Vademecum, Sensodyne, Maxam Unilever şi Parodontax.

Sursa: AC Nielsen Romania