dezvoltarea de retele de magazine in Romania. Mirela Bureata este unul dintre acei oameni de afaceri care inainte de a face un pas se uita cu mare atentie la cifre si la studii de piata. Cand a luat decizia de a prelua master franciza retelei de magazine Jeff de Bruges, specializata in vanzarea de ciocolata, avea in minte statisticile care spuneau ca 65% din populatie, indiferent de varsta si sex, nu rezista tentantiei de a manca ciocolata. „Daca mai adaugam si ritmul de crestere al consumului de ciocolata in Romania, de peste 18% anual, momentul venirii pe piata locala a marcii de origine franco-belgiana pare aproape firesc”, spune ea. De ce Jeff de Bruges si nu un alt brand? In primul rand, pentru varietatea produselor (sunt peste 150 de sortimente de ciocolata, cu cele mai diverse forme si ambalaje). In al doilea rand, pentru adresabilitatea ridicata a acestora (s-a dovedit ca atat produsele clasice, cat si specialitatile sunt foarte cautate de clienti cu ocazia unor evenimente importante, cum ar fi nunti, botezuri, sau Valentine Day). Pe urma, pentru marca in sine: Jeff de Bruges este liderul pietei franceze a produselor din ciocolata, dar in acelasi timp a reusit sa se impuna prin franciza in nu mai putin de 12 tari, avand la ora actuala un numar de 225 de magazine. Cu un ritm al expansiunii ajuns la peste 20 de noi magazine pe an, marca de origine belgiana si-a infipt fanioanele in principalele state vest-europene, dupa care a pasit pe continentul asiatic si pe cel african. Cea mai noua provocare a sa este Europa de Est, unde isi face intrarea prin Romania. Firma Mirelei Bureata a primit de la francezi dreptul de a opera si a deschide magazine Jeff de Bruges pe intreg teritoriul tarii. Prima unitate din viitoarea retea este deja operationala in Bucuresti, in urma unei investitii de 50.000 de euro. „Ritmul de dezvoltare va fi de circa doua magazine pe an, atat prin investitii proprii ale master francizei, cat si prin parteneri (francizati) in orase precum Constanta, Brasov, Timisoara, Iasi sau Cluj”, explica Mirela Bureata. Strategia de extindere a marcii pe piata locala vizeaza intrarea in marile centre comerciale, fie sub forma unor chioscuri, fie sub cea a unui magazin. In perioada urmatoare va fi deschis inca un magazin, urmand ca din al doilea an de la lansarea conceptului in Romania sa se treaca la acoperirea teritoriului.
Primo Emporio ataca piata hainelor pentru barbati
Ca si francezii experti in ciocolata, italienii de la Primo Emporio au vazut in Romania o oportunitate mai mult decat interesanta pentru extinderea afacerii dincolo de granite. Aveau deja 20 de magazine deschise in franciza la nivel international, nu insa si in Balcani, o parte a Europei care promite extrem de mult si despre care se vorbeste pe masura in mediul investitional extern. O piata imensa cum este cea romaneasca nu avea cum sa fie omisa din calculele facute in birourile de la Napoli, iar cand firma Santo International le-a propus sa preia dezvoltarea marcii pe plan local, italienii s-au grabit sa accepte. S-ar putea spune, cu entuziasm, pentru ca asa s-ar explica gestul lor de a excepta firma bucuresteana de la plata taxei de franciza, pe care de regula trebuie sa o achite toti cei care vor sa intre in retea. „Noi nu am platit aceasta taxa, pentru ca asa am negociat contractul. Compania Primo Emporio este direct interesata sa intre pe o piata asa de mare precum Romania, luand in considerare faptul ca Vestul Europei este deja saturat”, spune Constantin Rosu, directorul general al Santo International. Primul magazin din viitoarea retea nationala Primo Emporio a fost deschis recent in cadrul centrului comercial bucurestean Plaza Romania, iar al doilea este programat pentru inaugurare in aceste zile la Unirea Shopping Center. Dar pe ce mizeaza cei care au pariat pe succesul acestui brand? „Nisa de piata pe care am intrat, cea a imbracamintii „casual” pentru barbati, este acoperita doar intr-o mica masura, iar concurenta este redusa”, explica Cristian Rosu. Insa marele atu ar fi varietatea gamei de produse, care cuprinde de la pantaloni, camasi si tricouri, pana la curele, ceasuri si ochelari de soare. In plus, in interiorul celor doua colectii principale (primavara/vara si toamna/iarna) apar modele noi la fiecare 15 zile. Strategia de „agatare” a clientilor merge insa mai departe. Daca vrei, poti primi pe telefonul mobil un SMS in care esti instiintat de aparitia unei noi colectii sau de ofertele speciale. Sau poti primi un card de fidelitate prin care beneficiezi de disconturi. Pentru inceput, Santo International vrea sa tina in propriile maini dezvoltarea conceptului la nivel national, urmand ca cel mai probabil de la anul sa subfrancizeze brandul. Tot anul viitor este planificata deschiderea unui nou magazin intr-unul dintre marile orase din provincie.In Romania au intrat in ultimii ani peste 130 de branduri francizate, care activeaza in diverse sectoare. Numai in ultimul an, pe piata si-au facut aparitia mai mult de 20 de noi operatori in acest sistem. Dupa cum spune Razvan Blid, presedintele Asociatiei Retelelor de Franciza din Romania, apetitul francizorilor straini pentru afaceri pe plan local este stimulat de apropierea momentului aderarii la UE, dar si de dovezile clare privind structurarea pietei.

Primo Emporio se da la barbatTii din Romania
· Reteaua a fost fondata in 1982 la Napoli de catre Gennaro Provitera
· Master francizor Romania    Santo International
· Nr. magazine    2
· Investitie    40.000-50.000 euro/magazin
· Stoc marfa    500 euro/mp
· Cifra de afaceri/primul an    400.000-500.000 euro/magazin

Conditii pentru intrarea in franciza
· Francizatul trebuie sa faca dovada bonitatii sale financiare si sa aiba experienta in retail
· Locatia este esentiala. Sunt considerate optime acele spatii situate in centrele comerciale si in zonele cu un trafic pietonal ridicat
· Colaborarea incepe cu un an de testare in care se acorda exclusivitate pe o anumita zona. Ulterior, se incheie un contract pe cinci-zece ani.
· Francizatul trebuie sa investeasca pentru amenajarea si dotarea magazinului conform standardelor Primo Emporio si sa asigure stocul optim de marfa pe metrul patrat.

Un business cu gust de ciocolata
· Master francizor    LCC Top SRL
· Nr. magazine     1
· Stoc marfa    15.000 euro (500 euro/mp)
· Cifra de afaceri/primul an    500.000 euro

Conditii pentru intrarea in retea
· Taxa de franciza    13.000 euro
· Investitie de start-up    50.000 euro/magazin
· Durata contract    5 ani
· Cel interesat trebuie sa detina un spatiu de circa 30 mp situat pe o artera comerciala sau intr-o galerie comerciala
· De asemenea, francizatul va urma cursuri de instruire in domeniu
· Rentabilitatea unui magazin depinde foarte mult de zona in care este amplasat. Astfel, in Bucuresti, unde nivelul chiriei este mai ridicat, ar trebui realizata o cifra de afaceri lunara de 20.000 euro, iar in provincie, de 15.000 euro