Reguli noi la emiterea certificatului de naștere sau de căsătorie

Legislația care vizează actele de stare civilă a fost modificată în vara anului 2022. Noile reguli urmau să se aplice din 24 septembrie 2023. Totuși, se dorește amânarea termenului de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an. Este vorba despre ziua de 24 septembrie 2024.

Este vorba despre un un proiect de ordonanță pus în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Proiectul a fost adoptat de Executiv în ziua de 31 august.

De asemenea, printre schimbările care trebuie aplicate de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie. Cererile urmează să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite.

Astfel, măsurile stabilite în 2022 privind actele de stare civilă, respectiv actele de naștere, de căsătorie și de deces se vor aplica la doi ani de la apariție.

„Prorogarea termenului de la care se asigură, la nivel național, infrastructura informatică necesară operaționalizării SIIEASC (Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – n. red.), de la 24 septembrie 2023 la 24 septembrie 2024. Astfel sunt create premisele cadrului legal necesar operaționalizării proiectului SIIEASC, cu impact asupra soluționării cu celeritate a cererilor cetățenilor români și străini ale căror acte și fapte de stare civilă sunt înregistrate în România.

În prezent, proiectul SIIEASC este în etapa de verificare a sistemului, astfel încât prorogarea termenului este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări, în sistem de «train the trainer»”, este scris în nota de fundamentare.

Actele de stare civilă nu se vor mai completa de mână

OG 26/2022 stabilește că certificatele de stare civilă nu se vor mai completa de mână, ca în momentul de față. În schimb, acestea se vor completa informatic și vor fi tipărite pe formularele dedicate. Prin proiectul de față se mai stabilește și procedura de înregistrare a actelor şi faptelor de stare civilă atunci când nu este posibilă completarea actelor în sistem informatic. Aceste situații pot apărea din cauza unor probleme tehnice.