Dreptul la o informare corecta si la exprimarea libera a opiniilor, cucerit si in Romania o data cu caderea regimului comunist, a generat o adevarata explozie a mass-media. Desi piata radioului autohton s-a profesionalizat, un anumit segment al publicului ascultator a ramas insa fidel posturilor occidentale in limba romana care au adus speranta in casele romanilor, timp de decenii. In acest nou peisaj radio, posturile BBC Romania, Deutsche Welle si Radio Europa libera si-au mentinut si extins activitatea jurnalistica in Romania. Ele se adreseaza in special intelectualilor, adeptilor culturii politice de tip democratic, din toate colturile tarii, ofera alternative si o imagine clara asupra Romaniei de azi.
Sunt greu de cuantificat, cu precizie, cotele de audienta ale acestor posturi, de vreme ce programele lor sunt retransmise pe frecventele unor posturi locale. Ce ar insemna cota de audienta respectiva? Audienta postului de radio-gazda sau a respectivului program? O dilema care pare destul de greu de dezlegat.
Radio BBC Romania, infiintat in septembrie 1939, s-a impus alaturi de celelalte doua posturi occidentale cu traditie, prin sloganul „Promptitudine, seriozitate si obiectivitate”. Christian Mititelu, directorul postului BBC Romania cu sediul la Londra, afirma ca dupa caderea regimului Ceausescu, acest radiou a incercat sa se adapteze rapid la posibilitatile nou-create. A deschis un birou de stiri la Bucuresti si a format o retea de colaboratori in toata tara. Emisiunile BBC sunt retransmise de 105 posturi de radio locale pe unde de frecventa medie in 50 de orase din Romania. Postul de la Londra retransmite si pe sase emitatoare FM in Republica Moldova. In afara de receptionarea in benzile de frecventa medie, postul transmite in continuare, pentru zonele rurale, pe unde scurte. Conform unui sondaj IMAS, realizat in mai-iunie 1999, comandat de BBC, audienta saptamanala a acestui post este de peste 16% din populatia in varsta de peste 15 ani, adica peste trei milioane de ascultatori.
Aria ascultatorilor romani este de 69%, dupa cum sustine Christian Mititelu, directorul BBC Romania, iar publicul-tinta este format din persoane din mediul urban cu varste cuprinse intre 25-44 de ani, care au studii medii sau superioare. Christian Mititelu subliniaza ca „BBC are astazi un public mult mai tanar decat cel care constituia grosul ascultatorilor sai inainte de ‘90”.
Ca o dovada a dinamismului sau, incepand de anul trecut, BBC a vandut spatii publicitare in Romania. Incasarile din publicitate sunt destinate extinderii biroului de la Bucuresti. Contractele de sublicentiere cu posturile de radio partenere din Romania sunt gratuite si BBC intentioneaza sa colaboreze cu noi posturi sau retele de radio.
Timpul de emisie al BBC in Romania este de doua ore si 45 de minute pe zi si este impartit in sapte transmisiuni. Emisiunile includ interviuri, discutii cu oamenii politici, in cadrul carora ascultatorii pun intrebari, programe documentare si seriale educationale. „Cu sprijinul unor fonduri guvernamentale britanice si al Fundatiei pentru o societate deschisa, BBC s-a angajat in formarea unei noi generatii de reporteri radio si tv romani”, spune Christian Mititelu.
Impactul emisiunilor BBC in Romania este masurat prin sondaje efectuate trimestrial si prin organizarea de focus-grupuri prin care se afla gradul de perceptie pe diferite categorii de ascultatori.
Redactia postului de radio german, in limba romana, Deutsche Welle este condusa din 1995 de Emil Hurezeanu, cunoscut publicist si analist politic, fost director al postului Radio Europa libera. Cu o traditie de aproape 40 de ani in Romania, Deutsche Welle, este preluat de 22 de posturi de radio locale autohtone. Programele si emisiunile in limba romana sunt difuzate zilnic, timp de doua ore. O data cu venirea lui Emil Hurezeanu la conducerea postului programele s-au extins. Audienta emisiunilor in Romania, conform sondajelor este de 3%, iar publicul-tinta este reprezentat de intelectuali, in special tineri cu convingeri liberale. Programele Deutsche Welle contin relatari, interviuri, analize legate de realitatea germana si europeana. Emil Hurezeanu specifica faptul ca „problemele romanesti fac parte integral din emisiunile Deutsche Welle”, dar „nu suntem in masura, deocamdata, sa extindem aria de ascultare si calitatea publicului romanesc din cauza rigorilor financiare”. Desi intentia Deutsche Welle este de a se extinde pe frecventele de unda medie romanesti, „piata radio privata din Romania nu este prea familiara si binevoitoare pentru noi”, adauga Emil Hurezeanu. Redactia din KA