pentru industria otelului spune ca productivitatea anuala a fiecarui angajat dintr-un combinat trebuie sa fie de aproximativ 500 de tone de otel. Conform acestei „axiome”, cei 19.000 de angajati ai Ispat Sidex ar trebui sa produca aproximativ 9,5 milioane de tone de otel lichid anual. La combinatul galatean insa, abia anul acesta se spera o productie anuala de aproximativ cinci milioane de tone. Din biroul lui Narendra Chaudhary, reprezentantul LNM in Romania, se vede in departare o coada formata de muncitorii combinatului la unul dintre bancomate. Este zi de salariu la Ispat Sidex Galati si, in acelasi timp, a inceput a doua etapa de disponibilizari voluntare in combinat. Chaudhary vede, intocmai unui general, situatia excesului de personal. Pune mana pe calculator si face calculul conform normei care se aplica in Uniunea Europeana. La Ispat Sidex sunt mult mai multi angajati decat este nevoie. In acelasi timp insa, stie foarte bine ca atingerea numarului optim de persoane este un proces de durata. „Cand mi-am inceput cariera, erau fabrici care lucrau cu 50.000 de oameni. Acum ele lucreaza cu 7.000. Nu stiu care este limita pentru Ispat Sidex. Situatia in aceasta industrie este foarte dinamica”, spune Chaudhary. In ultimii ani insa, in vreme ce numarul angajatilor a scazut, productia de otel lichid a crescut constant, de la putin peste 2,5 milioane tone de otel lichid in anul 2000 la peste cinci milioane tone cat se prevede pentru 2004. Venirea indienilor de la LNM Grup in Romania a coincis cu o perioada destul de nefavorabila pe piata internationala a otelului. Dupa doi ani in care preturile s-au aflat destul de jos, incepand cu sfarsitul anului trecut lucrurile s-au schimbat radical. Preturile au urcat cu 70-80% fata de nivelul anului 2001, iar previziunile pentru 2004 sunt cat se poate de optimiste. Cererea de produse din otel a crescut brusc la nivel global, China fiind un factor destul de important in jocul cererii si al ofertei pe piata mondiala a otelului. Intocmai intregului grup al lui Lakshmi Mittal, Ispat Sidex a resimtit din plin cresterile de pe piata internationala. „Dupa ce 2002 a fost un an greu pentru noi, in 2003 piata s-a comportat aproximativ asa cum am prevazut. Anul acesta este mai bun fata de ceea ce am previzionat noi, si asta cu 5-10%”, spune managerul de la Ispat Sidex. In paralel insa cu cresterea de 70-80% a pretului otelului, si costurile de productie au crescut cu 60-70%, mai ales ca urmare a cresterilor de pret la materii prime si transport international.Achizitiile din ultimii ani efectuate de grupul magnatului Lakshmi Mittal in Europa Centrala si de Est l-au adus pe pozitia a doua in topul producatorilor de otel din lume. Devine insa din ce in ce mai evident faptul ca una dintre strategiile lui Mittal a fost sa cucereasca o mare parte din piata furnizorilor de tabla pentru industria auto din Europa, industrie care se afla intr-o continua expansiune. LNM si-a realizat acest obiectiv pe piata americana in momentul in care a devenit principalul furnizor de tabla pentru Ford. In anul 2001, Ispat Inland livra catre industria auto americana aproape sase milioane de tone de otel. Chiar daca in 2003 cantitatea a fost mai mica, ajungand la 4,6 milioane tone de otel lichid, Ispat a ramas unul dintre principalii actori de pe aceasta piata. O parte destul de importanta a productiei de automobile de la nivel european se muta spre Estul Europei din cauza costurilor mai scazute cu forta de munca de aici. Achizitiile facute de Lakshmi Mittal in aceasta zona a lumii incep sa dea roade tocmai acum. Planurile LNM au vizat combinatele Nova Hut din Cehia, Ispat Sidex Galati si Polskie Huty Stalie din Polonia, iar „plasa” tesuta de Mittal incepe sa prinda fabricile de automobile care au nevoie de tabla.”Industria auto este strategia noastra”, declara pentru Reuters Frantisek Chowaniec, directorul combinatului din Cehia. Narendra Chaudhary recunoaste si el ca achizitiile facute de LNM in Europa de Est au vizat castigarea unei pozitii mai bune pe piata furnizorilor de tabla pentru industria auto din Europa.
Doar 27% din productie ramane in Romania
Producatorii interni de automobile deja cumpara cea mai mare parte a tablei de la Ispat Sidex Galati. „In anul 2002 am achizitionat 27.000 de tone de otel de la Ispat Sidex, iar in 2003 aproximativ 38.000 de tone”, spune Silviu Sepciu, seful serviciului de relatii cu presa al Dacia Renault. Doar 27% din productia Ispat Sidex merge pe piata romaneasca. „Este o tendinta recenta de a creste cererea pe piata interna. Industria constructiilor navale este foarte puternica acum si incercam sa marim productia locala”, explica Chaudhary. Acesta spune ca preturile sunt mai mari la intern dintr-un motiv foarte simplu: pentru a ajunge pe pietele internationale, trebuie sa plateasca transportul, iar costurile cu transportul sunt foarte mari in acest moment.Acum, aproximativ 9% din productia de la Ispat Sidex este contractata de santierele navale. Gheorghe Bosanceanu, actionarul majoritar al santierului Naval de la Constanta, spune ca cererea de tabla navala s-a dublat pe majoritatea santierelor navale. „In 2004 vom avea nevoie de aproximativ 30.000 de tone de tabla pe care o luam de la Ispat Sidex”, spune Bosanceanu. si in cazul santierului naval Damen Galati, cererea de tabla navala a crescut in ultimii ani. „Anul trecut am avut nevoie de 36.000 tone de tabla. Anul acesta vom depasi 40.000 tone. Unul dintre motive: inainte produceam mai mult nave mici, in 2004 vom ne vom axa mai mult pe cele mai mari, pentru care avem nevoie de mai multa tabla”, spune Marius Simion, directorul comercial de la Damen Galati. Investitiile de peste 100 milioane de dolari facute in 2003 de Mittal la Galati incep sa isi arate roadele. Pentru 2004 prevede sa investeasca o suma asemanatoare, iar afacerile sale in Romania au crescut prin preluarea altor trei combinate: Hunedoara, Tepro Iasi si Petrotub Roman. Aflat in biroul sau de la Galati, reprezentantul lui Mittal in Romania nu se entuziasmeaza prea mult atunci cand aude de cresterile pietei internationale. Narendra Chaudhary stie foarte bine ca in ultimii sase ani au mai fost astfel de perioade in care cererea a crescut foarte mult si ca actuala conjunctura favorabila se poate modifica foarte repede.