Nu mai puţin de 10.000 de români au fost să viziteze trenul regal, expus în Gara de Nord pe o perioadă de o săptămână. Un eveniment cu un succes pe care organizatorii nici măcar nu şi l-au imaginat.
Deşi a fost organizat de către Societatea Feroviară de Turism, ideea care a stat la baza acestui eveniment este a unui român pasionat de trenuri şi care crede că în România se pot schimba lucruri în bine. 
Am stat de vorbă cu Alexandru Crăciun, unul dintre puţinii români care a făcut ce n-a făcut statul niciodată.
La început a fost “Baiazid”. Acesta este username-ul cu care Alexandru a publicat pe forumul skyscrapercity.com cele mai interesante fotografii cu autostrada Bucureşti-Ploieşti înainte ca aceasta să fie inaugurată.  După ce erau puse pe forum, fotoreportajele lui Baiazid se regăseau a doua zi pe majoritatea site-urilor de ştiri.
Capital.ro nu s-a limitat doar la solicitarea aprobării de a prelua aceste fotografii pe site, ci am vrut să ştim şi cine este acest user, care deja îşi pusese amprenta destul de mult pe agenda media din România.
Baiazid, pe numele lui real Alexandru Crăciun, este de profesie IT-ist. Mai precis, este specializat pe software şi se poate lăuda că nu a fost niciodată angajatul nimănui. A fost mereu propriul său şef, iar criza dotcom de la începutul anilor 2000 l-a găsit făcând afaceri cu nemţii. A trebuit să se apuce de altceva.
Având de mic o mare pasiune pentru trenuri, şi-a deschis un mic atelier de machete de trenuri pe care le vindea alături de machete de trenuleţe pe care le aducea din Germania.
“Capital a fost prima publicaţie care a scris despre mine. După ce aţi scris voi, mi-au călcat pragul vreo trei televiziuni într-o singură săptămână”, îşi aduce aminte Alexandru, care, împreună cu soţia sa a pus bazele unui alt atelier legat de pasiunea pentru trenuri: Atelierul micului modelist.
Odată venită criza din 2008, machetele nu s-au mai vândut, motiv pentru care a fost nevoit, din nou, să o ia de la capăt. Un nou început, un nou business. Tot legat de trenuri.

Aşa s-a născut mica şi deja cunoscuta terasă “La Trenuleţe”, o adevărată atracţie pentru bucureşteni. Când ajung „La Trenuleţe", clienţii nu sunt întâmpinaţi de chelneri, ci doar de un meniu aflat pe masă, pe spatele căruia există un set de instrucţiuni care explică în detaliu cum se face comanda. Aici comanda este preluată de o drezină şi este adusă la masă în vagoanele unui trenuleţ. Aici, totul este conceput de „Baiazid”: softul care pune trenurile în mişcare, machetele care aduc băuturile clientului, liniile de cale ferată.   

Dar pasiunea lui Alexandru nu se rezumă doar la trenuleţe de jucărie. Este, mai ales, pasionat de trenurile adevărate şi, în special, de cele istorice. Astfel, din dorinţa de a face cât mai cunoscută latura istorică a României pe zona de căi ferate, i-a propus directorului de la Societatea Feroviară de Turism să scoată la peron trenul regal. O idee care nu s-a dovedit doar genială dar şi de un real succes, în condiţiile în care a angrenat voluntari şi angajaţi la stat.

Ideea lui Alexandru a avut marea şansă de a se bucura de sprijinul oamenilor de la SFT, o companie de stat aflată în insolvenţă, dar care şi-a dorit să pună în practică o iniţiativă lăudabilă: aceea de a scoate din praful de la Mogoşoaia, trenul regal, care a avut oaspeţi precum Carol al II-lea, regele Mihai sau Francis Ford Coppola.
Nu e puţin lucru în condiţiile în care orice iniţiativă din partea statului este o raritate, iar birocraţia excesivă poate sufoca orice iniţiativă, indiferent cât de mică sau de low-cost ar fi.

Aşa a dat Alexandru, programator şi om de afaceri, cu capul de mecanismul statului. Ca să fie mutat un tren de la Mogoşoaia până la Gara de Nord, a fost nevoie de semnături peste semnături, aprobări peste aprobări, hârtii peste hârtii.  Efortul din partea SFT a fost considerabil, dar a meritat.

“Ce e mare scofală că a fost adus un tren în Gara de Nord?”, vă puteţi întreba. Da, este.  În condiţiile în care există o serie de trenuri istorice, precum Trenul Regal, Trenul lui Dej şi o locomotivă cu aburi  pe care aproape că se pune rugina, zac în paragină şi sunt sortite degradării, neexistând nicio iniţiativă a statului de conservare, de popularizare sau de reabilitare a acestor trenuri istorice.

Cu o acoperire în media a evenimentului de invidiat, trenul regal a strâns într-o săptămână aproximativ 10.000 de vizitatori. O adevărată sărbătoare atât pentru Societatea Feroviară de Turism, cât şi pentru Muzeul CFR, care, într-un mod de a spune cât se poate de pozitiv, aproape nu a făcut faţă  numărului mare de vizitatori care i-au trecut pragul.

Toate acestea de la ideea lui Alexandru Crăciun şi de la pasiunea lui pentru trenuri, dublate considerabil de eforturile Societăţii Feroviare de Turism, o companie care, deşi aflată în insolvenţă şi-a dorit să sprijine ideea şi să treacă prin tot focul birocratic care macină sistemul de stat.

Întrebat dacă ar dori să lucreze la stat, programatorul şi omul de afaceri “Baiazid” spune că nici nu vrea să audă. Sistemul este mult prea greoi, iar ca să faci ceva ai nevoie de o grămadă de semnături, de hârtii şi de aprobări.  Cu toate astea, pasionatul de trenuri istorice din el este optimist. Crede că în România chiar se pot schimba lucrurile, dacă se doreşte acest lucru şi dacă oamenii nu rămân doar la stadiu de vorbe.

Acum, după ce a demonstrat că şi în România se pot mişca lucrurile, Baiazid s-a întors “La Trenuleţe” şi la pasiunea sa pentru autostrăzi, concretizată, mai nou, într-un portal 100% românesc dedicat infrastructurii, denumit „Construim România”.  Sugestiv pentru un român care vrea să schimbe lucrurile şi care a şi demonstrat că se poate.