secunde, costurile sunt minime, se evita un drum pana la oficiul postal si cozile de acolo si asa mai departe. Totusi, calculatorul nu poate face chiar orice. In plus, nu toata lumea are acces la un computer conectat la Internet.Asa ca, vrem sau nu, companiile postale vor face parte in continuare din viata noastra. Mai mult, noile tipuri de corespondenta, cum ar fi facturile de la telefonul mobil, extrasurile de cont bancar sau materialele publicitare au facut chiar ca volumul activitatii sa creasca usor in ultima vreme. In plus, daca in 1999 erau autorizate in Romania trei astfel de societati, acum numarul lor este de 132. Marea majoritate a acestora le sunt accesibile, insa, doar locuitorilor din marile orase. In orasele mici si la tara, Posta Romana e, cel putin deocamdata, singura. Iar lipsa concurentei, se stie, nu are un efect tocmai pozitiv asupra calitatii serviciilor.Cel mai adesea, cei nemultumiti de modul in care functioneaza posta reclama intarzierea cu care ajung la destinatie scrisorile, coletele sau presa, faptul ca acestea sunt primite deteriorate, violarea corespondentei si chiar disparitia totala a plicurilor sau pachetelor. Ieseanul Adrian Buburuzanu, de exemplu, a anuntat Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC Romania) ca, in doua randuri, continutul unor pachete primite din strainatate a fost deteriorat.Daca in acest caz nu e sigur ca de vina sunt lucratorii Postei Romane sau colegii lor din strainatate, scrisoarea trimisa de mehedinteanul Nicolae Roman cu confirmare de primire si care nu a ajuns nici la destinatar si nici nu s-a intors la expeditor e clar ca a fost ratacita din vina postasilor autohtoni. La fel in cazul coletului trimis fiicei sale de Dorina Dumitrescu, din Constanta, al carui ambalaj fusese taiat cu o precizie inexplicabila exact in dreptul unei carti in care fusese ascuns un plic cu bani.Si celelalte servicii oferite provoaca insatisfactii. Eugeniu Sos, din Sarulesti Sat, judetul Calarasi, afirma ca atat ziarele si revistele la care este abonat, cat si pensia ii sunt aduse cu intarziere. „Ce rost are sa te abonezi la un cotidian pe care il citesti dupa cinci zile, cand stirile le ai proaspete de la radio sau televizor?”, se intreaba barbatul. El mai spune ca situatia este cu atat mai inexplicabila cu cat satul nu este „in creierii muntilor”, ci la sase kilometri de soseaua Bucuresti-Calarasi, drumul local fiind asfaltat „pana in fata postei”, iar masina care aduce si preia corespondenta soseste zilnic.Iar cazurile de acest gen sunt mult mai multe. Conform Laurei Pascu, PR manager al APC Romania, companiile din domeniu ar trebui, conform legii, „sa respecte standardele de calitate a serviciilor postale stabilite de autoritatea de reglementare, sa ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii fara nici un fel de discriminare, sa ofere servicii in mod neintrerupt si sa asigure o evolutie continua a serviciilor in functie de cerintele tehnice, economice si sociale”.Reprezentantii Postei Romane spun, la randul lor, ca lucreaza incontinuu pentru a imbunatati calitatea serviciilor. „Cel mai recent am introdus clasificarea trimiterilor postale in functie de viteza de prelucrare. Compania noastra participa in prezent la o serie de teste ale caror concluzii vor fi utilizate pentru a creste calitatea. Apoi, au fost introduse numeroase servicii noi, cum ar fi urmarirea electronica a anumitor trimiteri, a fost informatizata o parte a oficiilor si au fost puse la dispozitia clientilor informatii privind mecanismul de solutionare a reclamatiilor”, spune Nicoleta Vartic, de la Departamentul de Relatii Publice al Postei Romane.In ciuda bunelor intentii afisate de principala companie si de legea aparent favorabila clientilor, raspunderea furnizorilor este limitata, dupa cum puteti vedea in caseta alaturata, iar despagubirile acordate nu acopera, in multe cazuri, nici valoarea daunelor materiale. Cat despre cele morale, nici nu poate fi vorba. Asadar, aveti grija ce lucruri trimiteti prin posta. S-ar putea sa nu le mai vedeti niciodata!
CUM (NU) NE DESPAGUBESTE POSTA
· In caz de pierdere, furt sau distrugere totala a trimiterii postale, companiile sunt obligate sa-si despagubeasca clientii cu valoarea trimiterii postale, pentru o scrisoare sau colet expediate prin intermediul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata, respectiv cu de 10 ori tariful serviciului, pentru celelalte trimiteri postale.
· In caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare a scrisorii sau coletului, despagubirea va cuprinde valoarea declarata pentru partea afectata sau cota-parte din valoarea declarata corespunzatoare greutatii lipsa ori deteriorata, respectiv cota-parte din despagubirea standard in raport cu aceasta greutate.
· In caz ca o telegrama nu a fost livrata, a fost livrata cu intarziere sau continutul a fost denaturat, se restituie tariful perceput.
ROMANII, BATAIA DE JOC A FURNIZORILOR
Puteti citi in continuare cateva mesaje primite din partea cititorilor nostri, nemultumiti de serviciile diversilor furnizori.Valeriu Negura, Bucuresti: „Sunt inginer proiectant si am fost, pana de curand, angajatul unei companii italiene care are un birou de proiectare in Bucuresti. Prin intermediul acesteia am fost trimis in delegatie in Italia pentru o perioada de doi ani, timp in care am reusit sa economisesc o suma de bani. Aceasta urma sa constituie un avans pentru obtinerea unui credit ipotecar. M-am prezentat la sediul Raiffeisen Bank din Calea Mosilor, unde un angajat mi-a explicat foarte amabil tot ce trebuia sa stiu. Dupa o evaluare preliminara a rezultat ca sunt solvabil si urmau sa inceapa procedurile de acordare. Mi s-a spus ca voi fi contactat telefonic intr-o zi, maxim doua, pentru a mi se confirma sau infirma acordarea creditului, iar eu am plecat linistit asteptand acel telefon. Ei bine, de atunci au trecut patru luni, si nimic.”Carmen Gerea, Constanta: „In august 2003 am cumparat un calculator de la firma Torent Computers din Constanta. Cu o saptamana inainte ca garantia pentru CD-writerul Sony sa expire, acesta s-a defectat. L-am dus la departamentul de service al firmei si mi-au spus ca-l vor duce la furnizor, pentru a fi schimbat. Dupa mai mult de doua saptamani, am aflat ca CD-writerul a fost trimis inapoi, pe motiv ca „nu avea nimic”. Intre timp, garantia a expirat, evident.”Catalin Dumitrescu, Ploiesti: „Incepand din noiembrie 2001, Apa Nova Ploiesti nu a facturat serviciile de canalizare si apa meteorica pentru consumatorii din strada Petrarca nr. 14. Noi recunoastem furnizarea acestor servicii, dar ne intriga dispretul fata de client al societatii, care ne-a informat ca va emite factura pentru prestarile nefacturate. Ni s-ar parea corect ca recuperarea acestor sume, cu care suntem in principiu de acord, dar a caror corectitudine am dori sa o verificam, sa se faca in transe lunare extinse pe o perioada egala cu cea nefacturata. Mai exact, ni se pare normal sa platim suma nefacturata, nu din vina noastra, intr-un termen de 36 luni, si nu in 30 e zile.”Petrut Adrian Rusan, Bucuresti: „Utilizez un portal de jocuri online intitulat Hattrick.org si administrat in Romania de catre game masters autohtoni. Am achizitionat pachetul Suporter Hattrick, pentru 800.000 de lei anual, un serviciu suplimentar ce cuprinde noi facilitati pentru utilizatori. Insa in scurt timp mi-a fost interzis accesul la contul meu, desi am respectat toate regulile impuse, fara sa fiu anuntat, fara sa mi se dea o explicatie sau un drept de a ma apara. Deciziile lor sunt dictatoriale, irevocabile si preferentiale. Este un raport de forte inegal.”