Asiguratorii scot noi produse pentru cei cu venituri medii

Pentru a castiga clasa medie, companiile vor incerca mai intai sa se diferentieze prin pret, dupa care vor acorda din ce in ce mai multe facilitati suplimentare, dupa un model de marketing des intalnit.




Asigurarile de viata preiau riscul de a nu supravietui, riscul de a trai in conditii nedorite, invalid sau bolnav, precum si riscul de a trai prea mult, fara un venit la pensionare. “Potentialul imediat este de aproximativ patru milioane de asigurati. Clasa medie nu numai ca are nevoie, dar isi poate permite sa aloce intre 3 si 7 % din venitul net anual al familiei”, crede Theodor Alexandrescu, director general AIG Life. Clientul AIG Life din clasa medie plateste anual echivalentul a 450 de euro, ceea ce inseamna ca are un venit net al familiei de 7.500 de euro anual sau 300 – 400 de euro lunar/persoana, adauga Alexandrescu. Un client “premium” contribuie insa cu peste 2.000 de euro anual pentru o asigurare de viata, cel mai probabil cu o componenta de investitii inclusa. Interamerican considera clasa medie fiind reprezentata de un client cu venit net individual lunar intre 300 si 2.000 de euro. Clasa de top: peste 2.000 de euro net lunar.


22 de societati au vandut anul trecut asigurari de viata, cea mai mare pondere din subscrieri fiind detinuta de clasa traditionala (fara componenta investitionala), cu 64% din valoare, conform datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. Asigurarile de viata clasice reprezinta insa peste 90% din numarul total, fiind mai ieftine decat asigurarile complexe.

In Romania exista doua categorii importante de produse complexe: polite de asigurare mixta de viata cu capitalizare, respectiv polite de asigurari de viata cu componenta investitionala. “Fiecare dintre aceste categorii de polite se adreseaza unor clienti care prezinta diferente semnificative in ceea ce priveste nivelul de cunoastere a mecanismelor pietelor financiare. Se tine totodata cont de disponibilitatea de a accepta sau nu riscuri investitionale, corelata cu asteptarile privind randamentele plasamentelor”, spune Marius Onofrei, director comunicare Allianz-tiriac Asigurari.
In cazul produselor de asigurare tip unit-linked emise de Allianz-tiriac, suma minima pentru contractarea unei polite cu componenta investitionala este de minimum 240 de euro anualizat (sau 20 euro/luna), pe cel putin cinci ani, pentru produsele cu prime esalonate.




“Afirmatia “asigurarile de viata sunt produse premium” este doar un “mit urban”. Inca de la inceput, principalele companii de asigurari s-au adresat segmentului mediu. Problema a fost ca acest segment era foarte “subtire” in urma cu opt-zece ani. “Lucrurile s-au schimbat semnificativ in acest interval, patura medie avand o dinamica pozitiva accelerata, iar perceptia de produs scump, adresat elitelor, s-a estompat”, crede Marius Mocanu, director de vanzari Aviva. “Majoritatea clientilor companiilor de asigurari sunt salariati sau mici intreprinzatori, cu venituri intre 400 si 2.000 de euro pe luna, asa numita clasa medie”, adauga Mocanu. Conform acestuia, Aviva a introdus produse care se adreseaza inclusiv clientilor aflati in segmentul de sub clasa medie, avand prime lunare incepand de la 20 de euro.


Asigurarile de viata au inceput astfel sa nu mai fie percepute ca fiind exclusiv produse premium. Trebuie spus insa faptul ca aproape toate persoanele care apeleaza la credite sau incheie un contract de leasing auto sunt obligate, de catre institutia creditoare, sa-si cumpere cel putin o polita simpla de asigurare impotriva riscurilor de deces si invaliditate. La sfarsitul anului trecut, erau in vigoare 5,6 milioane de contracte de asigurari de viata, cu un milion mai multe decat in 2004, iar ponderea asigurarilor de viata in totalul pietei crescuse cu 2% pana la 23,5%. Cea mai mare parte dintre acestea sunt asigurari obligatorii, impuse de banci persoanelor care au solicitat credite.


Peste un miliard de euro

aceasta este valoarea pe care piata asigurarilor de viata o va depasi pana in 2010, cu cresteri medii de circa 30% pe an. Anul trecut, dupa trei ani de stagnare, piata s-a ridicat la 286 de milioane de euro, in crestere cu circa 55% fata de 2004