Stabilirea unui plan in cariera este foarte importanta, cu atat mai mult in cazul tinerilor care se afla in fata primului examen pe piata muncii. „Vanarea” unui loc de munca se aseamana foarte mult cu vanzarea unui produs. Orice persoana care vrea „sa se vanda” trebuie sa cunoasca foarte bine trei elemente: produsul, publicul (piata) si tehnicile de vanzare. Cu alte cuvinte, sa stie exact ce poate sa lucreze, ce se cere pe piata si sa-si alcatuiasca un CV care sa-i sporeasca sansele de participare la interviul de selectie. Fara parcurgerea primelor trei etape – autoevaluarea, cercetarea pietei muncii si adoptarea unor decizii pentru atingerea scopului – „vanzarea” este foarte greu de realizat o planificare a carierei.
Autoevaluarea
Adoptarea unei decizii privind cariera presupune cunoasterea abilitatilor/competentelor personale, a intereselor, preocuparilor si valorilor. Toate acestea sunt elemente cruciale pentru alegerea unei profesii. Nici o persoana foarte sociabila, careia ii place sa stea in preajma altora, sa-si impartaseasca preocuparile, interesele, nu va fi potrivita, spre exemplu, sa lucreze intr-un loc izolat sau intr-o activitate care presupune doar efort individual. Optiunea pentru un anumit traseu profesional trebuie adoptata, de asemenea, in corelatie cu aptitudinile si talentul specific. Educatia primita in scoala reprezinta mai mult decat studiul unor materii. Formarea profesionala inseamna castig de cunostinte, dar si transfer de indemanari, abilitati ce pot fi accentuate in cadrul unor activitati extrascolare. Cateva intrebari – de genul: „Ce activitati imi plac mai mult si cum pot fi asociate carierei?” sau „Ce indemanari presupun aceste activitati?” – ar putea fi utile pentru a contura mai clar aptitudinile personale intr-o posibila cariera.
Valorile referitoare la stilul de viata sau de munca sunt la fel de importante in luarea unei decizii privitoare la alegerea unei cariere. O examinare atenta, facuta inainte de exprimarea unei optiuni, inseamna evitarea unor posibile esecuri profesionale ulterioare, deoarece sunt valori personale incompatibile cu unele cariere. Daca securitatea unui loc de munca are o importanta deosebita, desigur ca alegerea unui loc de munca in cercetare, sustinut mai mult cu ajutorul unor burse sau sponsorizari ale unor proiecte, nu reprezinta formula cea mai buna. La fel de putin indicata este optiunea pentru o activitate cu caracter umanitar, filantropic, in cazul persoanelor atrase de dorinta de a castiga salarii mari.
Pentru ca alegerea unei cariere presupune analiza multor variabile, este recomandabila alcatuirea unei „liste de control” cu mai multe intrebari:
l Ce fel de responsabilitati sau sarcini mi-ar placea sa am in cadrul job-ului ales? Care sunt cel mai putin dorite? Ce as refuza categoric sa fac?
l Cat de mult doresc sa castig?
l In ce mediu mi-ar placea sa lucrez? In cadrul unui grup? De unul singur?
l Care este rezistenta mea in fata solicitarilor psihice? etc.
Cercetarea pietei
Dupa o atenta analiza a acestor informatii despre propria persoana, urmeaza o cercetare la fel de amanuntita a pietei muncii. Daca in strainatate studiul este favorizat de existenta unei structuri coerente de informare, in Romania de-abia de acum incolo se pun bazele unor centre de consiliere in cariera sau de mediere in domeniul muncii. Multe dintre ele au inceput sa ia fiinta pe langa universitati sau in cadrul oficiilor de forta de munca. Bazele de date puse la dipozitie sunt inca departe de ceea ce ar fi nevoie pentru o documentare cu adevarat utila in alegerea carierei. In principiu, cei interesati de viitorul lor profesional ar trebui sa gaseasca in presa de specialitate si in aceste centre date despre ocupatiile existente pe piata fortei de munca, despre cerintele de instruire pentru fiecare dintre ele, nevoile de calificare si specializare, natura si conditiile de munca, tendintele de dezvoltare a carierei in domeniul ales, castiguri, oferte de lucru s.a. m.d.
Cu sau fara aceste posibilitati de informare, este recomandabila intalnirea directa cu persoane care ocupa unul dintre posturile vizate pentru debutul in cariera. In urma unei astfel de discutii personale, se pot afla amanunte mult mai multe si mai interesante decat din orice alta sursa. Chiar daca este bine ca aceasta conversatie sa curga liber, o lista cu intrebari pregatite de-acasa nu strica pentru valorificarea cu maxima eficienta a acestei intalniri:
1. Care este formatia/educatia dvs. profesionala? Ce cursuri suplimentare ati urmat?
2. Cum ati procedat pentru a obtine aceasta slujba?
3. Ce aptitudini, indemanari, competente sunt necesare?
4. Ce fel de experienta de lucru se cere? Cum poate un student sa dobandeasca aceasta cerinta?
5. Care este programul de lucru? Ce faceti intr-o zi obisnuita de munca?
6. Ce va place mai mult in activitatea desfasurata? Dar cel mai putin?
7. Care sunt veniturile sau alte avantaje oferite de angajator?
8. Care sunt presiunile sau constrangerile cele mai mari in activitatea desfasurata? Dar gradul de stres?
9. Cat de multa libertate vi se ofera in stabilirea sau asumarea sarcinilor/responsabilitatilor de serviciu?
10. Care sunt cele mai importante caracteristici personale necesare pentru succesul in munca?
Adoptarea deciziei
Urmeaza apoi etapa considerata de candidati cea mai simpla: alcatuirea dosarului cu scrisoarea de motivare insotita de curriculum vitae. In realitate, aceasta este o etapa care necesita multa pregatire si atentie. Invitatia la un interviu de angajare si incheierea unui contract de munca depind in proportie foarte mare de felul in care candidatul reuseste sa-si „faca temele” de-acasa. Pana veti ajunge la acest moment mult asteptat, este insa nevoie de o planificare riguroasa:
Pasul I: Identificati deciziile care trebuie luate
Clarificati decizia ce trebuie adoptata.
Stabiliti obiectivele: aptitudini personale; scopul pentru care vreti sa va puneti in valoare cunostintele, deprinderile, talentul; organizatia sau mediul in care vreti sa lucrati; salariul pe care doriti sa-l primiti; relatia care ati dori sa existe intre viata profesionala si cea personala.
Pasul II: Identificati alternativele valabile
Precizati-va postul/pozitia si locul in care v-ar placea sa lucrati. Pentru o mai buna apreciere luati in calcul:
l pregatirea scolara l pregatirea practica l posibilitatile de specializare etc.
Pasul III: Evaluati alternativele
Incercati sa identificati posibilele consecinte ale fiecarei alternative pe termen scurt si lung, asupra dumneavoastra direct, sau efectele indirecte asupra altor persoane de care sunteti legat.
Pasul IV: Selectati cele mai bune alternative
Alegeti alternativele in ordinea prioritatilor si importantei pe care o au pentru dvs.
Nu eliminati alternativele care au parut neinteresante/imposibil de atins la inceput. Ele ar putea, la un moment dat, sa se intoarca inspre dvs.
Pasul V: Actionati
O data ajuns in acest stadiu de planificare al carierei, fiti atent ca:
l optand pentru o singura varianta, inseamna sa pierdeti celelalte alternative! l a nu actiona/reactiona este tot un fel de actiune! l decizia trebuie luata inainte de confruntarea sau riscul direct.
Pasul VI: Evaluati actiunea
Monitorizati punct cu punct progresul facut in demersurile dvs. Incercati sa adaptati scopul in functie de schimbarile care apar pe parcursul drumului. Si nu uitati un lucru foarte important: puterea adevarata o au numai cei capabili sa invete tot timpul. Aceasta este competenta general valabila pentru dobandirea si pastrarea oricarui loc de munca, iar managerii din toata lumea isi exprima constant dorinta de a angaja personal care exceleaza in aceasta privinta.