O piaţă cu o creştere anuală de 25-30%, costurile reduse de operare, competiţia în fază incipientă şi tendinţa de repliere a consumatorilor către produsele naturale. Iată doar câteva argumente care recomandă investiţia într-un magazin online de cosmetice bio.

Înainte de a lua decizia de a investi într-un magazin online profilat pe vânzarea de cosmetice bio, Olivia Nechitoaia din Bucureşti (30 de ani) a studiat atent rezultatele unei cercetări de piaţă, din care a reieşit că 59% din respondenţi sunt interesaţi să cumpere produse organice pentru uz personal. Era într-o excursie în Grecia când a cumpărat câteva produse cosmetice pe bază de ulei de măsline. Pentru că i-au plăcut efectele produselor, a decis să-i contacteze pe producătorii din Grecia a două branduri de cosmetice bio, propunându-le să devină reprezentantul lor în România. În luna ianuarie 2009, a lansat magazinul online olivo.ro, în urma unei investiţii de 10.000 de euro. Site-ul a fost realizat de soţul ei, cu costuri minime, de doar câteva sute de euro, iar  cea mai mare parte a banilor a fost alocată pentru asigurarea stocului de produse. Până acum, au fost primite în jur de 150 de comenzi, valoarea medie a uneia fiind de 100-150 de lei. Pentru perioada următoare, Olivia Nechitoaia estimează creşteri lunare ale vânzărilor de cel puţin 30%.

Minimum de resurse în promovare

Pe acest trend de reorientare graduală a consumatorilor către produsele bio s-au bazat şi alţi antreprenori locali, care au pus la bătaie pentru extinderea în acest domeniu sute de mii de euro. Simona Lemandroi, general manager al firmei Bioshop din Capitală, are deja doi ani de experienţă pe această piaţă, timp în care şi-a dezvoltat o reţea de distribuţie în farmacii şi plafare. Investiţia a depăşit 100.000 de euro şi a inclus atât costurile pentru dezvoltarea site-ului, cât şi pentru asigurarea stocurilor şi pentru depozit. „Bioshop.ro a reprezentat mai mult un mijloc de informare a clienţilor decât o metodă de vânzare. Lipsa de informaţii despre aceste produse era dezolantă. În ultima perioadă, însă, se simte o schimbare. Vânzările au crescut şi investiţia a fost amortizată“, afirmă ea. Pe de altă parte, fondatoarele Biobeauty Concept, firmă ce deţine un magazin online au optat pentru campanii AdWords (publicitate pe Google prin afişări la căutare în funcţie de anumite cuvinte cheie). „Suma investită iniţial în stocuri şi în site s-a ridicat la 20.000 de euro, iar bugetul lunar alocat pentru promovare este de aproximativ 2000 de euro ”, a declarat Roxana Mucenic, partener fondator Biobeauty. Cristian Iosif, director general al bio-bazar, cel mai nou magazin virtual în domeniu, a descoperit ce potenţial de dezvoltare prezintă un astfel de business în urma studierii pieţei şi a oportunităţilor de afaceri în mediul online. „Chiar dacă suntem la început şi încă nu am pornit o campanie de promovare în adevaratul sens al cuvântului, feedbackul din piaţă este pozitiv. Estimăm vânzări lunare de cel puţin 10.000 euro”, a declarat el.

România nu produce bio

162-31438-22_bio_23.jpgVânzările de cosmetice bio au adus, anul trecut, companiei timişorene Life Care Corp, prezentă de patru ani pe această piaţă, încasări de peste 1,2 milioane de euro. „Promovarea prin catalog şi sistemul de livrare direct la domiciliul clienţilor au avut ca efect atragerea a peste 300.000 de clienţi până în prezent“, spune Florina Oneţiu, director de comunicare Life Care Corp. Interesul în creştere al consumatorilor faţă de astfel de produse este confirmat şi de avansul constant al numărului de vizitatori ai site-ului companiei (peste 38.000 în ultima lună, conform Trafic.ro). „În prezent, compania îşi dezvoltă o nouă platformă de comenzi online care a necesitat o investiţie de peste 300.000 euro. Aceasta reprezintă un sistem integrat de shopping online, o aplicaţie care va putea previziona, în funcţie de istoric, comportamentul fiecărui client”, a detaliat Oneţiu. În general, firmele româneşti importă produsele cosmetice organice din Franţa, Germania, Grecia, aşadar trebuie să suporte costurile de transport şi depozitare. În România, există anumite produse fabricate local, din ingrediente organice, dar care nu sunt avizate de un organism de certificare. Life Care deţine singurul brand românesc de cosmetice bio certificat (Bio Essential), care este, însă, produs în Germania. „Acest brand este produs exclusiv pentru Life Care după o reţetă proprie şi va apărea pe piaţă din toamnă“, a explicat Florina Oneţiu. Managerii companiilor din domeniu susţin că preţul unui produs organic are adaosuri mici, însă mărimea lui este justificată de costul materiei prime, de tarifele pentru certificări şi de costurile cu transportul din ţara de origine (cel puţin 10% din preţ). „Un producător bio are o marjă a profitului cuprinsă între 50% şi 70%, iar în comerţ, sub o marjă de 25% nu poţi să trăieşti“, explică Olivia Nechitoaia, managing partner Olivo Organic. În plus, investiţia într-un singur brand devine profitabilă din a treia lună doar dacă se primesc cel puţin 100 de comenzi lunar, cu o valoare medie de 150 de lei.

162-31437-22_olivia_nechitoaia_citat_.jpgFemeile cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani sunt cele mai interesate de cosmeticele organice.
Olivia Nechitoaia, managing partner Olivo Organic

15 este numărul estimat al celor mai importante magazine online de produse organice de întreţinere

PRODUSUL BIO
Eticheta trebuie să arate că acesta respectă norme extrem de stricte, şi anume: să nu conţină parfum, colorant, conservator artificial, produse de sinteză, alcool, parafină, vaselină sau glicerină

Fişa afacerii

– Investiţie iniţială: între 10.000 şi 100.000 de euro (magazin online, stocuri, depozit, magazin propriu)
– Cifra de afaceri în primul an: între 20.000 şi 120.000 euro
– Marja profitului: minimum 25%
– Nr. minim angajaţi: 3
– Preţuri: 30-150 lei/produs
– Livrare: cu firme de curierat ori prin poştă; în acelaşi oraş, prin curieri proprii. Costurile se pot ridica la 10-20 lei/colet.