Discuţiile dintre Fiat şi Chrysler, pe de o parte, şi Fiat şi Opel, pe de alta, ar putea duce la crearea unui nou gigant auto internaţional. În caz contrar, vor avea loc falimente de răsunet.

Piaţa auto internaţională are toate şansele să se concentreze în jurul a doar câţiva jucători, în condiţiile în care criza economică şi scăderea masivă a cererii a împins companiile către faliment. Cele mai aşteptate veşti din prezent sunt deciziile pe care le va lua producătorul italian Fiat în legătură cu achiziţia Chrysler şi cu preluarea participaţiei General Motors de la producătorul german Opel, decizii care vor salva de la faliment americanii sau vor duce la modificarea topului giganţilor auto.

Situaţia cea mai gravă este, evident, cea din SUA, unde Chrysler este obligată să găsească un partener pentru a mai primi ajutor din partea guvernului, în caz contrar urmând a fi declanşată procedura de faliment. Nici General Motors nu se simte mai bine, drept pentru care caută cumpărător pentru divizia europeană, una dintre cele mai importante participaţii fiind cea de la Opel. Culmea este că speranţele de până acum ale ambilor producători americani sunt legate de italienii de la Fiat, companie care are datorii de 6,6 miliarde euro, iar în primul trimestru al anului a raportat pierderi de 411 milioane euro şi o scădere a veniturilor de 25%, până la 11,3 miliarde euro. Aducerea sub acelaşi acoperiş a celor trei companii, Fiat, Opel şi Chrysler, care au împreună vânzări de şapte milioane de autovehicule anual, ar însemna un nou loc trei în topul mondial al producătorilor, după Toyota şi General Motors.

Pentru italieni, Chrysler înseamnă intrarea pe piaţa americană, unde maşinile Fiat nu sunt văzute foarte bine. Opel, de cealaltă parte, ar ajuta Fiat să acopere întreaga piaţă europeană, maşinile germane fiind preferate în Germania şi în Marea Britanie, iar cele italiene, în sudul continentului.

Dacă e ieftin, se cumpără

Nu mai puţin de şase miliarde de dolari pentru Chrysler şi 3,3 miliarde euro pentru Opel sunt sumele sub formă de ajutor de stat din SUA şi Germania condiţionate de acest acord. Cei doi producători sunt practic forţaţi să încheie contractul cu Fiat, ceea ce îi dă producătorului italian o monedă puternică de negociere. Indiferent care va fi rezultatul, este evident că piaţa auto internaţională se va modifica substanţial anul acesta, fie prin fuziuni, fie prin falimente. De altfel, nici Ford, cel de-al doilea producător american, nu se simte foarte bine, deşi a reuşit până în prezent să nu apeleze la ajutor de stat. Pierderile Ford din primul trimestru s-au ridicat la 1,8 miliarde dolari, cifră mult mai mică decât aşteptările analiştilor pe fondul scăderii vânzărilor cu 43%.

O veste bună a apărut recent în piaţa auto românească, unde Dacia a anunţat că va creşte producţia, începând cu data de 15 iunie, de la 1.200 de unităţi pe zi la 1.340 de unităţi, măsură care va fi precedată de reangajarea a 500 de salariaţi. Mărirea producţiei este urmarea programelor de relansare a pieţelor din mai multe state europene, programe care favorizează autovehiculele ieftine. Succesul modelului de business propus de Renault prin Dacia ar putea propulsa producătorul francez pe o poziţie mai bună în topul mondial, însă ar putea fi şi creatorul unui nou trend pe piaţa auto. Indienii de la Tata Motors au ocupat deja nişa cea mai de jos, prin maşina de 2.000 de euro. Să vedem cine urmează.