Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a exclus organizarea unei licitaţii pentru contractarea serviciilor de media din campania care ar trebui să înceapă pe 17 septembrie.

Şansele CSSPP de a demara la termen campania de informare publică pentru pensii private obligatorii sunt practic inexistente. Teoretic, dacă agenţiile de media ar fi semnat contractele la începutul acestei săptămâni, ele puteau să treacă la executarea media planului în 17 septembrie. Însă CSSPP încă mai aşteaptă aprobarea finanţatorului, Banca Mondială, atât în ceea ce priveşte procedura de selecţie a furnizorilor de servicii, cât şi lista acestora. „La această oră, nu se ştie în ce perioadă se va desfăşura campania“, mărturiseşte Constantin Olteanu, directorul Unităţii de Management al Proiectului din cadrul Ministerului Muncii. Motivul întârzierii, invocat de CSSPP toată vara, a fost lipsa bugetului pe baza căruia să se planifice campania. Totuşi, de mai bine de o lună de zile, acest buget este cunoscut în detaliu, iar răstimpul ar fi fost suficient chiar şi pentru a organiza o licitaţie internaţională, aşa cum s-ar fi cuvenit, potrivit regulilor impuse de Banca Mondială, pentru un fond mai mare de 100.000 de dolari.

Numai că responsabilii CSSPP nu au avut vreodată în vedere licitarea contractelor pentru serviciile de difuzare în media. Procesul de desemnare a furnizorilor, demarat încă în luna iulie, se bazează pe selecţia locală de oferte de preţ, care este permisă numai în cazul contractelor cu valoare considerabil mai mică. Ca să nu încalce termenii acordului de împrumut, CSSPP a împărţit cei 330.000 de dolari în „fărâmiţe“ de 50.000 de dolari, conform afirmaţiei dlui Olteanu, ce pot fi încredinţate mai multor contractanţi.

Procedura este nu doar neobişnuită pe piaţa publicităţii, ci şi criticabilă. Mai întâi, pentru că singurul criteriu de departajare este preţul; calitatea serviciilor nu interesează. În al doilea rând, pentru că nu există, din partea clientului, obligaţia publicării unui anunţ pentru înscrierea ofertanţilor, ca în cazul licitaţiei; pur şi simplu, clientul alege cui să ceară oferte de preţ şi cui nu. Inevitabil, acest sistem creează spaţiu pentru manevre oculte, ceea ce s-a şi întâmplat. 

Scrisoare de recomandare cu premeditare

La mijlocul lunii august, CSSPP cere Papaya Advertising, care executase spoturile publicitare, să-i recomande o agenţie performantă pentru difuzarea în audiovizual. Solicitarea pare lipsită de sens, dacă furnizorii tot urmau să fie selectaţi pe altă cale; în plus, încredinţarea directă a contractului nu intra, oricum, în discuţie. Intervenţia telefonică făcută de un reprezentant al CSSPP pentru ca Robert Tiderle, managerul Papaya, să-şi revadă scrisoarea de recomandare şi să recomande o altă firmă, „de exemplu, Important Media House“, în locul agenţiei Mindshare, pare a avea mult mai mult sens.

S-ar putea crede că responsabilii CSSPP aveau nevoie de o scrisoare de recomandare doar pentru a întări legitimitatea selecţiei care urma să fie făcută. Numai că tehnica de selectare a firmelor este la fel de democratică şi onestă ca şi extragerea 6 din 49. „Au fost luaţi din lista furnizorilor existenţi, pe internet. De regulă, îi alegi pe cei despre care ai informaţii şi te poţi documenta în privinţa lor“, explică directorul Constantin Olteanu. „Am căutat pe Google şi am selectat primele apariţii“, detaliază Florentina Ştefănescu, director de comunicare la CSSPP.

Săracă în virtuţi, dar cinstită, metoda după care lucrează CSSPP ne dă garanţia că bugetul total al campaniei de media pentru pensii private, de două milioane de dolari, sumă care poate fi suplimentată la nevoie, este pe mâini bune şi curate.

Incertitudine Peste câteva zile ar trebui să înceapă campania de informare pentru sistemul de pensii private obligatorii. Statul  nu are încă un furnizor de servicii de media, iar şansele de a lansa campania la termen scad pe zi ce trece.

În primăvara acestui an, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) anunţa că va informa populaţia cu privire la sistemul de pensii private obligatorii printr-o campanie de comunicare integrată finanţată de Banca Mondială. Banii au fost împrumutaţi de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, urmând ca o parte din ei să devină buget pentru campania CSSPP. De curând, comisia a cerut Băncii Mondiale suplimentarea acestor fonduri. Din aceşti bani, serviciile de creaţie (logo şi slogan CSSPP, spoturi video şi audio, printuri şi un media plan pentru campanie) reprezintă circa 82.000 de dolari şi au revenit prin licitaţie publică agenţiei de publicitate Papaya Advertising. Aceste creaţii nu au fost încă lansate.

În prezent, postul public de televiziune rulează un clip publicitar realizat cu resurse interne (regie şi costuri proprii) de către CSSPP. Până când a fost gata campania plătită de Banca Mondială, comisia a decis să ruleze clipul său pentru că aşa a considerat că este mai bine pentru populaţie, spune Florentina Ştefănescu, director de comunicare la CSSPP. Oficial, materialele publicitare vor fi lansate după 17 septembrie, data de intrare în funcţiune a sistemului, consideră Robert Tiderle, manager la Papaya Advertising. Dacă acestea sunt gata, momentul lansării lor în mass media rămâne neclar. De acest lucru se ocupă, în general, o agenţie de media care discută cumpărarea de spaţiu necesar difuzării reclamelor. Pentru fiecare serviciu al campaniei, CSSPP organizează o licitaţie, spune Florentina Ştefănescu, dar pentru distribuţia în media comisia este încă în stadiul definitivării procedurilor, care ulterior trebuie aprobate de Banca Mondială. Din acest motiv nu a fost făcută publică licitaţia, explică ea. Procedurile necesită minimum trei-patru săptămâni. Cum a fost anunţată licitaţia, când se va încheia şi cine se va ocupa de promovare în media începând cu 17 septembrie, momentul de start al campaniei, sunt întrebări care aşteaptă răspunsul.

O miză de peste un milion de dolari

În piaţă se fac însă demersuri ca şi cum câştigătorul serviciilor de media este cert. Până acum, mai multe agenţii au discutat cu staţii TV comerciale pentru oferta de achiziţionare de spaţiu publicitar. Una dintre ele este Spoon Media, care a primit prin e-mail invitaţia de a participa la licitaţia pentru implementarea serviciilor de media şi i-a dat curs. „Am acceptat să particip şi mi-aş dori să câştig această licitaţie. Nu ştiu dacă sunt sau nu singura care a aplicat, aceste informaţii sunt confidenţiale. Pot să vă spun că am discutat până acum cu televiziuni pentru oferte de preţuri şi ştiu că nu sunt singura din piaţă“, spune Claudia Chirilescu, director general la Spoon Media.

Potrivit posturilor TV, pentru realizarea media planului campaniei pe care Papaya l-a oferit comisiei, a mai cerut ofertă de spaţiu şi Mindshare. Robert Tiderle spune că, la momentul realizării planului media, i s-a comunicat de către comisie un buget de mediatizare de circa 300.000 de dolari pentru televiziuni şi încă 30.000 de dolari pentru radio.

Negocierile se poartă pentru un buget care nu a fost făcut încă public deoarece, spun reprezentanţii CSSPP, el este în curs de aprobare la Banca Mondială. Potrivit unor surse din piaţă, bugetul campaniei de media poate ajunge la peste un milion de dolari.