Acum doi ani de zile Rominia a fost la un pas de a fi debransata de la reteaua Internet din cauza furturilor. Numarul specialistilor care lucreaza i Rominia i sectorul Tehnologiei Informatiei este de doar 35 de mii.
Comertul electronic este practic inexistent, iar fenomenul cardingului a luat proportii inimaginabile, state precum Germania, Marea Britanie si SUA ajungind sa ne traga de urechi din aceasta cauza. si toate acestea din cauza lipsei unei minime legislatii i domeniu. Legile care ar trebui sa puna ordine i sectorul TIC exista i stadiul de initiative si propuneri, isa nici una dintre ele nu a fost votata pina acum. Deputatul Varujan Pambuccian, initiatorul acestor proiecte de lege, este singurul om care se zbate sa faca ceva pentru IT-ul rominesc.
Capital: Din ce motive nici una dintre legile propuse de dumneavoastra nu a fost ica votata?
Varujan Pambuccian: Domeniul TIC nu a prezentat, nu prezinta si nu va prezenta i viitorul previzibil un interes deosebit pentru clasa politica romineasca, deoarece procentajul din populatia tarii reprezentat de cei care lucreaza i domeniu este infim.
Capital: De ce este atit de important sa avem o legislatie pentru TIC?
Varujan Pambuccian: Ultimii 15 ani au demonstrat ca singurele tari aflate din punct de vedere economic i esaloanele doi sau trei si care au avut o evolutie pozitiva au fost cele care au mizat mult pe TIC. in nici o tara acest sector nu se poate dezvolta fara o legislatie.
Capital: Ce ati facut i acest sens?
Varujan Pambuccian: in acest moment pot prezenta un proiect articulat, pe care l-am intitulat „Proiectul e”. El cuprinde o serie de legi deja depuse de mine la Camera Deputatilor, unele avind chiar toate avizele pozitive luate, altele fiind i stadiu de documentare sau de elaborare. Am sa trec i revista citeva dintre elementele proiectului. incep prin ceea ce as numi legislatie de baza, alcatuita din Legea semnaturii electronice, Legea sistemelor digitale de plata si Legea documentului si a arhivei electronice. Din ea deriva legi care au ca scop aplicarea efectiva a legislatiei de baza i societate: Legea comertului electronic, Legea notarului electronic, Legea administratiei publice electronice, precum si un pachet legislativ cuprinzind modificari ale legislatiei bancare, de asigurari si a SVM-urilor, astfel icit sa existe o baza legala pentru operatiunile de e-finance si e-banking. Legile mele vor fi motorul IT-ului i Rominia.
Capital: Care este situatia comertului electronic i Rominia?
Varujan Pambuccian: La ora actuala nu putem vorbi de comert electronic i adevaratul sens al cuvintului, decit la o scara extrem de redusa. Nu exista site-uri care sa faca comert electronic, exista citeva magazine virtuale, exista un numar de show-room-uri virtuale sau case de comenzi cu interfatare pe Web. si asta doar din cauza lipsei unei legi a comertului electronic. Sectorul TIC este pregatit din punct de vedere tehnologic pentru orice operatiune de acest gen, sectorul bancar la fel, iar o parte semnificativa a populatiei marilor orase este foarte dornica sa intre i joc.
Capital: Exista un suport tehnic pentru activitatea de comert electronic i rindul populatiei?
Varujan Pambuccian: Da. De exemplu, 10% din populatia bucuresteana are un calculator personal si este interesata de e-commerce.
Capital: Cum stam cu fraudele?
Varujan Pambuccian: Din pacate, foarte „bine”. Chiar de curind americanii au interceptat un transport de echipamente de fitness i valoare de 300.000 USD, furat de romini prin intermediul Internetului. Germania si Anglia se pling si ele ca au pagube mari din cauza carderilor romini. Mai exista si violarea corespondentei prin interceptarea e-mail-urilor, si toate astea pentru ca nu avem o lege impotriva pirateriei i retea.
Capital: Despre fenomenul emigratiei specialistilor din TIC ce ne puteti spune?
Varujan Pambuccian: Procentajul celor valorosi care, pleaca anual sa lucreze i strainatate este atit de mare icit nici nu vreau sa-l fac public. Daca nu reusim sa votam Legea parcurilor tehnologice de software, care sa permita specialistilor sa cistige un salariu mediu de 1.500 USD i Rominia, probabil ca i trei sferturi de an o sa plece grosul specialistilor de valoare.
Capital: Ce ar trebui sa facem ca sa iesim din aceasta situatie?
Varujan Pambuccian: Sa votam Legea parcurilor tehnologice de software, prin care sa adoptam un mecanism fiscal de tipul celor din India, Israel si Irlanda. Dupa ce a votat legile necesare TIC, India a devenit a doua putere mondiala i domeniu, cu o multime de companii de software cotate pe NASDAQ. Cred ca asta spune multe. si sa marim urgent cifra de scolarizare i ivatamintul superior de specialitate.
Capital: Ce ar isemna pentru Rominia votarea Legii parcurilor tehnologice de software?
Varujan Pambuccian: Numai salariile celor care ar lucra i aceste parcuri ar isemna o injectie i consum de 45 de milioane de dolari pe luna.
Capital: Ce prevede Legea parcurilor tehnologice de software?
Varujan Pambuccian: Mecanismul este foarte simplu. Se instituie o bariera pentru ca de zece ani investim i smecheri si i looseri, iar acest lucru trebuie sa iceteze. O firma care vrea sa beneficieze de facilitati trebuie sa aiba 100 de mii de euro capital social, 200 de mii de euro profit anual, 60% valoare adaugata, tot personalul romin, cu exceptia managementului, care poate fi cel mult doi ani strain, si sa investeasca 2,5% din profit i educatie. in schimbul acestor conditii obtine 2,5% impozit pe profit, 3% impozit pe dividende, repatrierea integrala a profitului, impozit pe salarii 0 si anularea taxelor vamale pentru echipamentele si materialele importate i scopul derularii activitatii de productie de soft.
Capital: Cum vedeti problema demonopolizarii pietei de comunicatii?
Varujan Pambuccian: Daca RomTelecom nu va itelege ca trebuie sa devina vectorul principal al utilizarii Internetului, adica nu va promova preturi minime pentru transferul de date, va pierde teren serios i fata concurentei.
Capital: De ce trec atit de greu prin Parlament legile dumneavoastra?
Varujan Pambuccian: Pentru ca nu avem o comisie parlamentara permanenta pentru TIC si nici o institutie de genul CNVM sau BNR subordonata Parlamentului, care sa faca politica domeniului TIC. Aceasta constructie legislativa are nevoie de un garant institutional.     

Principiile proiectului „e”
1. Legislatia TIC trebuie sa reglementeze raporturile dintre partenerii comerciali, avind ca unic scop cresterea icrederii itre acestia;
2. Nu trebuie impuse reguli acolo unde ele pot fi imediat ocolite. Trebuie descurajate oricare din icercarile de impunere a unei politii a retelei;
3. Legislatia trebuie sa fie corelata cu legislatia-cadru a UNICTRAL si cu directivele Uniunii Europene;
4. Legislatia trebuie sa contina terminologie neutra tehnologic;
5. Statul trebuie sa devina un model i utilizarea noilor tehnologii.

Carte de vizita
Nume: Varujan V. Pambuccian
Profesia: matematician, doctor i matematica
Studii: Facultatea de Matematica, Universitatea Bucuresti
Din 1990 este asistent la Facultatea de Matematica a Universitatii Bucuresti, iar din 1996 este reprezentantul i Parlament al Uniunii Armenilor din Rominia.
Programeaza i Fortran, C++, Java, ASP, Jscript si VBS Script. Cunoaste trei limbaje de asamblare: PDP; VAX, PC.
Referitor la sectorul TIC, a propus Legea semnaturii electronice, Legea comertului electronic, Legea parcurilor tehnologice de software, Legea notarului electronic si Legea de completare a legislatiei privind impozitul pe venitul global.
Proiecte de viitor: Legea sistemelor digitale de plata, Legea documentului si a arhivei electronice, Legea administratiei publice electronice si Legea impotriva pirateriei i retea.