Un euro pe cap de locuitor – atât se alocă în România pentru podoabele agăţate în pomul de iarnă. În hipermarketuri, pregătirile pentru Crăciun au început de mai bine de o lună, judecând după abundenţa de produse de sezon ce se revărsau de pe rafturi încă de la începutul lui noiembrie şi după colindele ce acompaniau clienţii în goana lor după promoţii şi chilipiruri.

O ofertă timpurie este în avantajul atât al celor care îşi fac planuri mari în ceea ce priveşte vânzările de sfârşit de ani cât şi al consumatorilor, aceştia din urmă putând să analizeze în tihnă oferta, să compare preţurile şi să ia cunoştinţă de noile trenduri.

Piaţa decoraţiunilor pentru pomul de iarnă depăşeşte cu puţin 20 de milioane de euro. Acest lucru înseamnă un euro pe cap de locuitor alocat ornării bradului, simbolul absolut al sărbătorii Crăciunului.

Anul trecut, potrivit Institutului Naţional de Statistică, s-au fabricat pe plan local globuri, ghirlande şi alte articole de acest gen în valoare de 14,1 milioane lei, cu aproape 40% mai puţin decât în 2004. Iar anul acesta, până în luna septembrie, fabricanţii autohtoni confecţionaseră articole în valoare de 3,6 milioane de lei. Piaţa este dominată, de ceva vreme, de produsele decorative din plastic, importate din China. Fragilele noastre globuri din sticlă suflată, pictate manual, au pierdut tot mai mult teren în faţa acestora. Şi-au găsit, în schimb, o generoasă piaţă de desfacere în Uniunea Europeană, şi chiar în SUA, fiind percepute de occidentali drept produse de mare fineţe.

81-9310-51studiudepiata50.jpgFaptul că la noi se caută preponderent ornamente ieftine nu înseamnă că nu există şi consumatori sofisticaţi. Pentru mulţi români, bradul de Crăciun reprezintă vitrina prin care se zăresc bunul-gust al beneficiarului, puterea financiară şi personalitatea acestuia. Astfel că şi produsele scumpe îşi găsesc utilizatori.
În ceea ce priveşte modalitatea de ornare, există nenumărate posibilităţi de exprimare artistică, de la execuţii mai puţin reuşite la adevărate opere de artă. Pentru că şi în acest caz, aşa cum se întâmplă în domeniul vestimentar sau cel al amenajărilor de interior, se poate vorbi de tendinţe, evoluţii şi reguli noi de design.
Bradul din 2007: haute-couture exclusivist

„Vedeta sărbătorilor de iarnă este, fără îndoială, bradul de Crăciun, clasic prin prezenţă şi simbol, dar modern prin adaptarea la tendinţe“, afirmă Irina Ionescu, arhitect partener la City Project. „Hainele de sărbătoare pe care le îmbracă astăzi sunt haute-couture exclusivist, cu intervenţii de culoare neaşteptate şi relativ în contradicţie cu imaginea generală pe care ne-am format-o cu toţii despre Crăciun“, menţionează Irina Ionescu.

„Situaţia ideală este cea în care bradul şi toată gama de elemente decorative specifice Crăciunului urmează linia amenajării de interior, înscriindu-se într-un tot unitar“, explică Ina Cocioabă, arhitect partener la aceeaşi firmă.

Conceptul care ar trebui să stea la baza oricărei idei de decorare a bradului este cel de „glamour“: texturi lucioase, paiete, materiale strălucitoare, sticlă, metal. Sunt extrem de bine-venite decoraţiile într-o singură culoare, de preferat argintiu, auriu, negru sau ton pe ton, o ultimă inovaţie în acest sens fiind globurile verde-deschis pe fondul verde-închis al bradului.

În ceea ce priveşte segmentul corporate, personalizarea decoraţiunilor din bradul de Crăciun cu elemente din identitatea companiei sau alegerea decorurilor exclusiv în culorile specifice firmei a devenit un obicei.
„În mediul de afaceri, Crăciunul este prilej de networking, comunicare internă, demonstraţii de forţă financiară şi, pe alocuri, un fel de… bonus“, conchid reprezentantele City Project.

Precizăm că decoraţiile pentru împodobirea unui brad imens corporate pot costa între 2.000 şi 10.000 de euro, la care se adaugă onorariul designerului sau arhitectului, care poate ajunge de la 3.000 la 7.000 de euro.  n

Tendintele pietei in ornarea bradului de Craciun

• Obiecte inedite care în ultimii ani şi-au găsit locul pe crengile bradului de Crăciun sunt aşa-numitele etnojucării, confecţionate din lemn, lut, textile sau împletituri din pănuş
• Preluând modelele de pe globuri – steluţe, fulgi, îngeraşi etc. – chiar şi oul de Paşti, simbol al naşterii şi al vieţii, este pus în valoare cu ocazia sărbătorilor de iarnă
• Culorile la modă în acest an sunt fucsia, turcoaz, alb, gri, argintiu şi negru
• În trend sunt şi ornamentele naturale, realizate manual: aranjamentele de conuri de brad sau ghinde, ghirlande sau buchete de frunze, fundiţe din rafie şi chiar căsuţe pentru păsări
•  Se poartă brazii de Crăciun ornaţi cu globuri albe şi negre