La Allianz L?iriac Asigurari, de pilda, din totalul daunelor iregistrate i ultimul an la asigurarile auto, circa 30 % reprezinta asa-numitele „furturi totale”, adica cele al caror autor a ramas nedescoperit. Procentajul oscileaza la toate celelalte firme chestionate (Ardaf, Omniasig, Astra) itre 10 si 30%. „Cea mai vizata marca de autoturism de catre hoti, spune Nicu Ionescu, director daune auto la Allianz L?iriac Asigurari, este Dacia. Dintre cele straine, dispar i mod regulat (i ordine) Mercedes, BMW si Jeep”, adauga Ionescu. Conform aceluiasi interlocutor, nici una dintre masinile de fabricatie straina furate anul trecut si asigurate la
Allianz n-a fost gasita. „S-au gasit numai autoturisme Dacia, majoritatea avind isa piese lipsa. Furturile de Dacii sunt i general comandate. Cuiva ii trebuie un motor sau o cutie de viteze si comanda piesa unui hot. Acesta fura masina, o dezmembreaza si o vinde bucati”, declara directorul de daune auto al Allianz L?iriac.
La Omniasig, din cele 60 miliarde lei daune platite i 2000 de companie la asigurarile auto CASCO, cinci miliarde lei reprezinta contravaloarea autoturismelor asigurate si disparute fara urma. „Am avut i 2000, 26 de furturi la care Politia nu a descoperit faptasul. Din acestea, 16 masini sunt straine (patru Mercedes, trei Audi, doua Ford, un BMW, un Mitsubishi, restul, alte marci) si zece rominesti”, declara Dan Radulescu, director adjunct daune auto la Omniasig. Situatia este asemanatoare si la Astra. Toti asiguratorii interpelati considera aproape inexistent ajutorul Politiei i cazurile de furt. Practic, spun acestia, un procentaj de doar 2-3% din autoturismele straine furate si asigurate la o companie sau alta sunt gasite i final de politisti, desi de multe ori le oferim indicii care i-ar putea ajuta la instrumentarea cazurilor. Pe de alta parte, asiguratorii recunosc faptul ca, desi ar vrea sa recompenseze oficial politistii care dau de urma masinilor scumpe, nu pot face acest lucru din cauza statutului acestora. „Am itilit un politist – declara un asigurator – care mi-a spus ca i s-a oferit 3.000 de dolari pentru a face o masina pierduta. Daca o gasesc, m-a itrebat acesta, si o restitui companiei de asigurari, cu ce ma aleg?”
Furturile auto ocupa, asadar, o parte importanta din despagubirile acordate anual de companiile de asigurari. Raportat, de pilda, la daunele platite pe total piata i 1999 -761 miliarde lei – rezulta o paguba, produsa de hoti asiguratorilor, de circa 228 miliarde lei (daca luam i calcul o medie de circa 20% reprezentind furturi auto nerecuperate). Cifra estimata i 2000 este aproape dubla. Calculul este evident estimativ si nu ia i considerare marimea portofoliului auto al uneia sau alteia dintre companii sau procentajul de masini straine asigurate.
Ce se poate face i aceste conditii? „O solutie ar putea fi ifiintarea, la nivelul UNSAR, a unei baze de date comune pentru iregistrarea daunelor auto. in felul acesta, s-ar putea evita o mare parte din cazurile de frauda”, crede directorul de daune al Allianz L?iriac. Proiectul, vechi de altfel, zace itr-un sertar al Uniunii, motivul fiind lipsa banilor, dar si orgoliile asiguratorilor.    

Modalitati de frauda i asigurarile auto
· Asigurarea unui vehicul scump pentru ca ulterior sa fie vindut la jumatate de pret unui proprietar de epava (vehicul similar avariat deja). Dupa ce au fost ilocuite seriile de sasiu si numerele itre ele, vehiculul se declara furat, iar epava devine o noua masina. in Occident, asemenea practici se combat prin interdictia de a reimatricula un autoturism declarat dauna totala la un accident anterior.
· Asigurarea unui autovehicul furat la o valoare mult superioara celei de achizitie, ulterior provocind o dauna totala. Procedeul aduce un cistig de pina la doua treimi din valoarea asigurata. Politia nu radiaza imediat vehiculele pe care le constata furate sau imatriculate fraudulos, lasind timp celor i cauza sa le asigure si sa obtina despagubiri mari. in Occident, i cazul unor vehicule pentru care exista cercetari penale, nu se acorda despagubiri decit dupa finalizarea cercetarilor.
· Asigurarea autovehiculelor cu defectiuni sau avarii existente pentru a beneficia de reparatii. Cu pretul unei aigurari CASCO se poate ilocui, de exemplu, o cutie de viteze automata care are un pret de cinci-sase ori mai mare. Modalitatea de realizare este trecerea peste un bolovan amplasat pe carosabil sau caderea voita itr-o groapa.
Sursa: Ovidiu Murea, Ardaf BucureL